Annons:
Etikettvapen
Läst 9109 ggr
felzena
2013-03-06 20:35

Vad använder du dig av för vapen vid jakt?

Hej, som rubriken lyder - vad använder du dig av för vapen vid jakt? Berätta även vad för jakt du håller på med. 🙂

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Annons:
[Amandomoros]
2013-03-12 14:11
#1

Min studsare är en Tikka T3 Varmint som jag är ruskigt nöjd med! :) Kan vara smått otymplig om man ska gå en längre bit då den väger en del på grund av den tjocka pipan, men jag tycker definitivt att det är värt det då den skjuter äckligt bra ;) Jagar främst med ställande hund och då är det älg, vildsvin och kronhjort som gäller. Händer också att vi jagar en del med Drever och då är det främst rådjur och dovhjort :) 

Har också en Franchi Raptor halvautomat som inte får komma ut ur vapenskåpet lika ofta, men lite fågeljakt blir det i regel ett par gånger om året och då främst andjakt :)

[Doglovers]
2013-03-12 16:14
#2

Mitt vapen är en Canon 7D🤪

Vad mina familjemedlemmar har, har jag inte aning om. Hänger inte riktigt med när dom pratar bössor🙂

Kongsberg 6,5 och 9,3 någonting och några fler.

AktivaSiri
2013-03-18 22:21
#3

Jag har bara en studsare, Winchester 70 med 30-06.

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Mr_Si
2013-11-04 22:58
#4

Jagar inte ännu, endast lite sporadiskt övningsskytte med min Crossman Raven :P

Vad använder TS själv om man får fråga? :)

felzena
2013-11-04 23:35
#5

#4 TS äger en sauer 202 och är riktigt nöjd över den! :)

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Mr_Si
2013-11-04 23:42
#6

Okej :)

allmän fråga: när jag en vacker dag fixar jägarlicens och vill skaffa en bössa, vad bör jag tänka på? Är de jaktvapen som finns på marknaden bra eller finns det märken som man bör se upp med? Villken budget får man tänka?

Annons:
felzena
2013-11-04 23:50
#7

Där har jag faktiskt inte något riktigt bra svar att ge. Jag sökte på internet och frågade personer som var kunnig inom ämnet om vilket vapen dom rekommenderade. Saurer 202 upptäckte jag snabbt pga de var en bästsäljare så for och kollade på vapnet, frågade folk som ägde ett sådant om fördelar/nackdelar innan jag bestämde mig. Men ett bra, säkert och bekvämt vapen är viktigt för mig därför var jag noga så jag skulle hitta det rätta.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Anders 50
2014-02-14 23:14
#8

#6   Ta med någon vän som haft vapen några år till en seriös vapenhandlare. Det finns så många billiga bra begagnade hagelvapen så du kan välja ett som du tycker passa dig oavsett fabrikat.

Kulvapen beror lite på vilken jakt du ska ägna dig åt, men varför inte börja med en 6,5X55 ? Billig ammo och lätt rekyl.  Många tycker det är en klen kaliber men viltet bryr sig inte om om det är en 6,5:a eller en 9,3 som far genom hjärtat eller lungorna.

Begagnat kulgevär, men med nytt kikarsikte med bra fäste är ett bra köp.

När du blivit varm i kläderna som jägare så har du nog skaffat kunskap om vilka vapen du behöver och då kan du byta upp dig.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anders 50
2014-02-14 23:25
#9

Jag har en del vapen men de jag använder mest är min drilling 12x12x 7,57 och min studsare Sako Finnbear 338WM. För smygjakt på rå och räv och tävlingar har jag en Tikka Continental 6,5:a med tung pipa.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Mr_Si
2014-02-16 09:39
#10

#8 tack för råden :)

emeliagranstrom
2014-02-20 09:26
#11

Just nu har jag min morfars gamla bössa en HDF Titan II 308. Men pga en skada i min axel så är den bössan lite för tung för mig, kan ej skjuta utan stöd då min axel inte pallar att hålla uppe bössan.

Har funderat på en remington då jag hört att de ska vara lite lättare, ska försöka hitta nån bra kikare som inte heller är så tung, ofta är det den som väger lite!

KimE
2014-03-20 11:53
#12

6# Begangnad bra studsare (4-8000) är sako,tikka, husqvarna /cg 1900+2000. Nya bra studsare (10000-30000)sako, tikka, blaser, sauer mfl. En tumregel är att lägga minst lika mycket pengar på kikarsiktet som på bössan. Bra hagelgevär är beretta,browning, miruko/winchester, benelli. 11# tikka t3 light väger bara ca 2.8kg ,tänk även på att rekylen ökar med ett lättare vapen.

Hundjägarn94
2014-04-23 09:32
#13

Jag har bara ett vapen, en studsare som har både Mauser- och Stiga-stämplar på pipa och mekanism. Kalibern är .30-06. Den funkar bra till allting. Jagar älg med ställande hund, rådjur och räv på vak och skogsfågel i topp. Ska även jaga björn, grävling och lo till hösten. Har sökt licens på ett enkelpipigt hagelgevär med cylindermekanism i kaliber 16/70.

Annons:
KimE
2014-04-23 15:42
#14

13# Stiga byggde vapen på mauser mekanism. Hur passar kolven för dig? När du ska jaga både rådjur och lo skulle jag hellre valt en kombi eller halvautomat kal. 12

Hundjägarn94
2014-04-23 16:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#14

Jo det vet jag mycket väl, men det knäppa är att Mauser står som fabrikat i licensen och som modellbeteckning står Stiga vilket jag skrev av från gamla licensen.

Jag har bytt kolv på den till en specialbyggd kolv som är anpassad efter mig. Här kommer en bild på den. Inte för att det syns att det är något speciellt med den, men hur som helst så är kolven bytt så nu är kolvkammen lite högre (monte carlo). Kikaren är en Tasco med fast förstoring 4x40.

Javisst skulle en kombi vara bra men de är så in i h-vete dyra och dessutom trivs jag så bra med denna bössa och skjuter så bra med den så den funkar lika bra som något annat. Jag har ju möjlighet att låna farsans .222:a också (en Remington M700). När jag skjuter rådjur är det på vak så det blir alltid lugna skott mot stillastående djur, snart får jag ju hagelgeväret som jag ska ha om jag ska vara med på någon jakt med drivande hund.

Lodjur ska jag jaga med ställande hund, har provat jaga med de hundar jag ska använda (jakten var dock avblåst så jag tränade bara hundarna). Lon på våra marker träar tydligen ganska fort för hundarna, så det borde bli rätt lugna, rena skott om det alls blir möjlighet att skjuta.

KimE
2014-04-23 17:39
#16

En fin kolv. En tikka 12/222 brukar ligga på 2000kr. Jag tänkte mest att kaliber 16 är lite dyrare att öva med och cylinder repetern är nog utvecklad för kalkonjakt på sittande fågel.

Hundjägarn94
2014-04-23 18:05
#17

#16

Javisst, det är en riktigt bra kolv!

Det är sant att kaliber 16 är lite dyrare att öva med. Jag jobbar dock som skjutledare på en jaktskyttebana och har därför möjlighet att köpa subventionerad ammunition, så det ska nog inte vara några problem. Har skjutit cylinderrepeterade hagelgevär några gånger och trivs bra med det, fungerar jättebra på löpande vilt, har skjutit löpande räv med det en gång. Har planer på att sätta choker i bössan jag ska köpa så att man kan sätta i räfflad choke och skjuta slug i den på eftersök. Det är ju lite dyrt att gänga en hagelpipa för choker, men det kan ju vara värt det i det långa loppet, speciellt som bössan blir billig i inköp. För den delen är den inte trångborrad nu, det är cylinder på den, så det går att skjuta slug på eftersök med den.

Cylinderrepeterande hagelbössor är visserligen utvecklade för kalkon- och gåsjakt, men det betyder ju inte att de inte kan användas till annat. Egentligen fungerar de ju till samma typer av jakt som en halvautomat om man övar ordentligt med dem, det är ju bara det att man får repetera själv. Jag köper väl egentligen den här bössan för att jag vill ha ett enkelpipigt hagelvapen med möjligheter att skjuta slug med men jag vill inte ha en halvautomat för att just jag tycker inte om halvautomater. Försökte få tag på en kaliber 12 men det visade sig ganska svårt att komma över en som faktiskt fungerade och som jag inte behöver kosta på en reparation det första jag gör.

Så småningom ska jag köpa en hagelbock också, har planer på att ta över en Krieghoff K-80 som en kompis vill sälja till mig för en (relativt) billig peng, men det kommer att dröja några år så att jag hinner spara ihop de pengarna men jag får öva med det vapnet så mycket jag vill och även låna det till jakt om det skulle behövas. Det är en 12/76.

Vad gäller kombi så blir det en klass 1 om jag någonsin köper en kombi. Ska dock kolla upp Tikka-kombin, man vet ju aldrig, det är kanske någonting för mig.

KimE
2014-04-23 19:25
#18

Testa flera olika ammunitionssorter så ser du om det finns behov av choke. För eftersök kan du lika gärna använda fragmenterande kulor i 306an. Jag bytte till klass 1 kombi när vildsvinen ökade där vi jagar men det blir mest att jaga med studsare ändå.

Hundjägarn94
2014-04-23 20:37
#19

Jag har använt olika sorters ammunition i .30-06:an för eftersök, men oftast skjuter jag på så nära håll att kulan ger genomslag och inte hinner deformeras så mycket inne i djuret. Har provat Norma Oryx i både 180 grs och 200 grs samt Norma Alaska 180 grs (det är de jag normalt jagar med och det blir ju naturligt att använda dem om det blir eftersök under eller direkt efter jakt) fast de hinner knappt deformeras vid skott på nära håll, det blir bara snabba genomslag. Testade Norma Plastspets för att få en mer fragmenterande kula med det hjälpte inte heller. Det är därför jag funderar på att kunna ha ett slugvapen redo om det handlar om ett eftersök i tät skog där man hamnar nära djuret i ett skottläge eller liknande.

Varför jag funderar på choker är väl egentligen att man får lite mer ut av slug om man har räfflad pipa eller choke, då kan det ju även användas till skytte mot oskadade djur om man skulle åka söderut och prova på vildsvins- eller dovhjortsjakt, fast på sådan jakt kan jag ju lika gärna ta studsaren, så vi får väl se hur det blir. Det blir ju inte världens bästa precision på en slug avfyrad genom en slätborrad pipa men det funkar ju på eftersök och korta avstånd. Sedan är ju cylinder inte den mest praktiska jaktborrningen för hagel, så det skulle kunna vara praktiskt att sätta i 1/2 eller 3/4 choke om man ska jaga med hagel någon gång, men det är ju inte bråttom och det blir bara om jag känner att jag har råd att kosta på det och om det känns relevant. Det beror lite på.

Studsare är ju det man jagar mest med känns det som, jag har ju haft studsaren länge nu och jag har väl egentligen inte saknat någonting. Ett hagelvapen behövs ju känns det som, men det har inte varit särskilt bråttom med den biten. Många tycker att jag har en väl kraftig kaliber eftersom jag använder .30-06 till alla sorters jakt. Jag jagade rådjur som jaktgäst i Uppsala för något år sedan, jag sköt en bock och då blev det många kommentarer om att jag "sköt sparv med luftvärnskanon" och det har ju inte precis blivit mindre prat om att jag jagar toppfågel med samma vapen. Det är hur som helst ingenting som jag bryr mig speciellt mycket om eftersom jag trivs utmärkt med både bössan och kalibern.

Vad är det för kombi du har? Det verkar som om du tycker att kombi är riktigt bra, har jag fel?

KimE
2014-04-24 07:17
#20

Jag har en brno 500.2 jag köpte den just för jakt av rådjur ,dovhjort och vildsvin på jakt med drivande hund. Men jag jagar mest med studsaren på sån jakt nu mera då man känner sig handikappad med bara ett skott ,det viktiga är kikarsiktet man behöver ett med låg förstoring. Det är sällan man ser slugvapen på vildsvinsjakter nu mera hundförare brukar ha en r93 eller annan kort bössa. Jag jagar 90% av min jakt med .308w funkar bra till allt (lika som 3006) nästa vecka jagar vi bäver använder handladdade varmintkulor som stannar i bävern.

Annons:
Hundjägarn94
2014-04-24 08:33
#21

Absolut kan det vara problem att bara ha ett enda skott. Tycker själv att det skulle kännas lite knepigt och därför funderar jag på om jag skulle vänta med kombinationsvapen tills jag får möjlighet att köpa en dubbelstudsardrilling. Men cylindermekanism trivs jag faktiskt allra bäst med.

Jag har hört att slug inte är så vanligt faktiskt och jag vet att många hundförare har korta bössor. Min är dock ganska lång, antar att pipan är bytt av förra ägaren för den är 65cm och det är ju inte standard. Använder den som hundförarbössa och det fungerar bra för mig men det kanske inte alltid fungerar. Beror ju lite på vilken terräng det är på den jaktmarken man ska jaga av, vad man ska jaga osv. Trivs utmärkt bra med .30-06:an och har inte märkt att det är några som helst problem med den. Har ganska låg förstoring på min kikare, men har också möjlighet att sikta med öppna riktmedel under kikaren numera, bytte klackarna till kikarsiktet till särskilda klackar så att man kan se öppna riktmedlen. Det är rätt bra om man hamnar nära viltet.

.308 Win är ju bra. Vad är det för varmintkulor du använder? Jag har fått hålla till godo med de färdiga patronerna till .30-06 eller ladda själv med samma tunga kulor och det funkar ju inte riktigt till jakt på lite mindre vilt. Jag använder Norma Jaktmatch eller handladdade helmantelkulor till räv, grävling och sådant vilt när jag jagar på åtel. Det fungerar bra tycker jag, visserligen blir det ett genomslag men det har aldrig hänt att de djuren springer vidare efter det och det blir ordentliga sårkanaler. Tycker själv att det blir snyggare pälsar från rävarna om man skjuter dem med helmantel i en kraftig kaliber än om man skjuter med blyspets eller varmintkula i klenare kalibrar.

KimE
2014-04-24 09:01
#22

Jag har haft kombi sen jag började jaga så det skulle kännas tomt utan en, det är bara på drevjakt man brukar behöva ladda om snabbt. (Jag har 4 rådjur utanför fönstret nu) Perfekt att ha med sig då man kan jaga både älg och hare samtidigt.

Jag laddar 7,1g Sierra varmint och hornady v-max för bäver. Det går inte att hitta något som inte slår igenom räv med klass 1 och 2.

KimE
2014-04-24 09:15
#23

TypiTypisk lo bössa, även bra till räv då hagel skonar skinnet.

http://fritidvildmarksliv.se/begagnade_vapen_kombi_tikka_69_16578.html

Hundjägarn94
2014-04-24 09:19
#24

Det förstår jag. Sedan jag började öva skytte när jag var 7 år har jag skjutit med cylindermekanism (då sköt jag .222) och när jag började uppsiktsjaga då jag var 15 använde jag .30-06:an (farfar sökte licens på den då så att jag kunde ha den). Tog över den bössan när jag fyllde 18. Ingen i min släkt eller i jaktlaget jag är med i har haft kombi faktiskt, eftersom vi nästan aldrig jagar storvilt och samtidigt får chans på småvilt. Det enda vi jagar samtidigt är älg och björn.

Nej, det går inte att undvika genomslag på räv men det finns kulor som lämnar mer eller mindre energi i räven. Till exempel en plastspets i .222 lämnar rätt mycket energi och .30-06 lämnar nästan ingen energi, några gånger har jag skjutit räv med lätta halvmantlar i .30-06 (var egentligen ute efter rådjur faktiskt) och då expanderade kulan inte ens när den gick igenom medan .222:an expanderar ganska ordentligt om man skjuter på lite avstånd.

Hundjägarn94
2014-04-24 09:29
#25

Vad gäller lo så blir det nog så att jag börjar med .30-06:an och om det visar sig att den förstör pälsarna någonting förskräckligt så får jag fundera på om jag ska skaffa mig en klass 2 eller en klenare klass 1 som extrabössa. Hur som helst så är det viktigast för mig att första skottet blir dödande och inte att jag får en snygg trofé på väggen…

När det gäller att skona skinnet på räv tycker jag att helmantelkula i studsaren är nog så bra som hagel. Jag skjuter med ganska grovt hagel, brukar ha US 3 och det brukar inte bli alltför snygga pälsar efter det faktiskt. Funderar på om jag skulle köpa lite klenare hagel särskilt för rävjakten, hittills har jag använt samma hagel till både rådjur och räv, det är ju lite onödigt. Men det har inte blivit att jag köpt olika sorters hagel hittills eftersom jag bara varit med på rådjur/rävjakt med drivande hund några gånger per år, dessutom med lånade vapen. Fast det blir väl ändring på det när jag får mitt egna hagelvapen.

KimE
2014-04-24 16:46
#26

Om du använder tunga älgkulor blir inte hålen alltför stora lo är litet så det mesta går igenom, alternativet är .222r med lätta varmintkulor.

Hundjägarn94
2014-04-25 11:27
#27

Lo blir ju ungefär samma som räv, det blir genomslag. Det är ju bra, för tunga älgkulor saknas inte precis…

Annons:
Upp till toppen
Annons: