Annons:
Etikettjakttillbehör
Läst 9109 ggr
[Tess86]
2013-03-27 10:54

Vildsvinsväst

Efter en kort diskussion om vildsvinsväst i en annan tråd startar jag en egen tråd om ämnet istället. 

När vår hund var unghund köpte vi en väst av kevlar till henne. Tyvärr finns den inte kvar på sidan vi köpte den på så jag kan inte visa länken. Den var i alla fall helorange och fanns i kanske fyra-fem storlekar. Vi ville att hon skulle ha den tidigt för att vänja sig att röra sig i den i skogen. Men den växte hon såklart ur sen. 

När hon var fullvuxen och det var dags för första riktiga jaktsäsongen köpte vi istället en Tuskproof av Mikael Tham till henne. Då fick man ta en massa olika mått på hennes kropp och lämna in till butiken som var återförsäljare, de skickade in en beställning och vi fick vänta på att västen skulle komma. Västen finns i 20 olika storlekar eller något sånt så de använder alla måtten till att hitta en storlek som verkligen passar. Och västen sitter perfekt på henne, vi är så nöjda med den. 

Här finns en film där de testar hållbarheten och skyddsförmågan hos västen: http://www.youtube.com/watch?v=ny6oHkkRWLk

För oss är egenskaperna hos den här västen så mycket bättre än andra skyddsvästar och den var värd varenda krona, trots att den kostade mer än hunden! :P 

Använder ni vildsvinsväst på er hund/hundar, och vilken sort ha ni i så fall?

Annons:
felzena
2013-03-27 11:54
#1

Jag har funderat på att köpa en sådan väst någon gång men det har aldrig blivit av. Just nu har jag bara ''vanliga'' skyddsvästar och knallgul tejp runt hela pejlantennen.

Men efter ha läst vad du tyckte om västen och sett filmen så är det nog en bra investering.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

[Amandomoros]
2013-03-27 12:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Hur är det med rörligheten när de har väst på sig? Vi har funderingar på att skaffa en väst men med tanke på hur stel hon brukar bli så fort hon får på sig något i klädväg så är vi lite osäkra på om det kanske kommer ha motsatt effekt, att hon inte kommer kunna hinna undan om ett vildsvin känner sig tryckt. I vintras hände nämligen det som inte fick hända, Raija blev skadad av ett vildsvin :( hon har återhämtat sig helt nu och har ställt vildsvin efter det, så rädd blev hon inte :)

[Doglovers]
2013-03-27 19:08
#3

Nu kom jag ihåg vad västen heter. Protector… Vet inte om den finns kvar, men den verkar väldigt bra.

När vi jagar vildsvin med våra hundar så ser vi till att det inte finns så mycket snö. Snön gör att det blir svårare för hunden att hoppa undan om det skulle behövas. Och det är likadant med älgjakten.

#2 Skönt att vovven klarade sej utan men.

jgs09001
2013-03-27 21:45
#4

Vi har ingen väst till våra hundar och jag kan egentligen inte svara på varför. Förmodligen skulle det vara en väldigt bra investering. Och det är försent att ta tag i det när hunden väl har blivit sprättad. Vår hund blev sprättad på insidan av låret i höstas. Ingen väst hade skyddat där ändå, så väst i den situationen hade inte hjälpt. Och rädd för vildsvin vart han heller inte. På första släppet efter skadan ställde han en skadeskjuten gris över timman.

[Tess86]
2013-03-27 22:36
#5

#1 Ja. för oss kände vi att det var en riktigt bra investering och som sagt värt varenda krona. Allt som kan skydda vår lilla älskling i skogen är värt det. Hon är en tuff tjej som jobbar hårt för oss i skogen och då förtjänar hon också den utrustning som hon behöver :) 

#2 Jag har tyvärr inga bilder nu för jag har en ny dator och har inte flyttat över alla foton, men du skulle se vad slokig Skade blir när västen åker på! Huvudet hänger och det ser ut som om jorden skulle gå under. Hon går långsamt och stelt och är inte alls sitt vanliga jag. Och så kommer vi utanför dörren, och huvudet åker upp igen, och så släpper vi henne i skogen, och hon har glömt bort att hon har den på sig!

Jag kan inte säga om hennes rörlighet är exakt lika hög som utan västen men den är i alla fall otroligt mjuk och rörlig, mycket smidigare än andra västar jag känt på och mycket smidigare än man tror att den ska vara. Skade jobbar på bra på barmark som på snö och verkar inte påverkas nämnvärt av västen. Sist släppte vi henne i knädjup snö i tjugo minusgrader, efter en skadeskjuten gris, och Skade täckte av tre mil i skogen den natten. Hon fick upp och ställde vildsvinet fem gånger. Det blev sådan närkamp att Skade kom hem blodig på bröstet trots att hon själv inte blödde någonstans.

Förutom den närkontakten, då jag kan tänka mig att västen var till hjälp, har Skade blivit påsprungen av vildsvin åtminstone en gång till. Då skrek hon till i skogen och var stel i bakkroppen nästa dag, så nog fick vildsvinet in en träff alltid, men västen har skyddat henne så att hon aldrig fått några blödande sår.

Skönt att höra att din tjej återhämtade sig, både fysiskt och psykiskt. 

#3 Jo, den finns kvar. Såg den på en jaktbutik på internet så sent som idag. 

Låter ni bli att jaga i huvudtaget då när det är djup snö? Skade skulle vi inte kunna släppa i snö om hon inte får gå på vildsvin, det är det första hon letar upp. 

#4 Nej, det är ju tyvärr så, att även västarna skyddar inte mot allt. Man kan ju inte ha en overall på dem! Men de skyddar mot skador i buken i alla fall, som brukar vara de mest livshotande skadorna. Skades vät täcker även ljumskarna, men sedan kan ju betarna glida längs med och ta precis bakom, men förhoppningsvis är ju de känsligaste ställena skyddade.

Upp till toppen
Annons: