Annons:
Etikettviltvård
Läst 1622 ggr
[Amandomoros]
2013-04-03 22:50

Stödutfodring

Har ni stödutfodrat något vilt i vinter? Berätta gärna 🙂

Annons:
Vizzla
2013-04-06 15:49
#1

Har ingen egen jaktmark. Däremot så är det några i jaktlaget som sätter ut saltstenar. Min faster matar rådjur :)

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

[Doglovers]
2013-04-07 10:02
#2

Vi ställer varje vinter ut flera rundbalar med ensilage och lägger ut kross på varje utfodringsplats.

Ska man se till kostnaden så skjuter den nog i väg till 5-6 000 kr varje vinter.

Sen matar jag givetvis våra småfåglar med solrosfrö, hampfrö och jordnötter och gör en egen blandning. Och talgbollar. Det brukar gå åt minst 2 stora säckar med ren solrosfrö. Svartvita ska det vara. Dom svarta solrosfröna ratar dom. Några påsar jordnötter och hampfrö. Stora påsar. Jag handlar allt på Granngården. Ett par hinkar med talgbollar går det nog åt. Det blir ca 2-3 000 kr där också. Och så hänger vi ut späck från vildsvinen vi slaktar. Jag lägger även ut lite kross på backen bakom deras matplats. I vinter har jag haft 19 olika arter här utanför köksfönstret.

Och jag tror det sitter ca 21-23 småfågelholkar i vår träddunge. Vi får massor av fågelkvitter och slipper myggor och flugor på sommaren eftersom dom kan få upp till 3 kulllar fågelungar. Och ibland öppnar jag komposten och dom får fånga småkryp där också. Teamwork med andra ord😎

AktivaSiri
2013-04-07 11:07
#3

Har inte gjort något då jag inte äger någon egen jaktmark utan arrenderar. 

Men jag hoppas att jag en dag har mark som jag kan viltvårda efter eget tycke :)

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

[Doglovers]
2013-04-07 15:31
#4

Vi sår även viltåker på försommaren.

felzena
2013-04-17 21:43
#5

Vi håller på med mycket viltvård i vårat jaktlag. Gräva vattenhål och utfodra 🙂

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Upp till toppen
Annons: