Annons:
Etikettsök-och-spår
Läst 1955 ggr
Mr_Si
6/17/13, 10:27 AM

Blodspår

Har en Jack-Russel tik som vi har provat att låta blodspåra med några gånger nu, går jättebra och hon jobbar jättefint med näsan i marken och blir överlycklig när hon klarar spåret.

Är det någon annan som sysslar med blodspår och hur går det för er? Har ni några tips om saker man ska tänka på?

Annons:
Gia91an
6/18/13, 7:32 PM
#1

Vi sysslar en del med det och vovvan älskar det verkligen. Även vi behöver dock förbättras och vill gärna ha tips! :D

[Lillmatten]
11/6/13, 6:33 PM
#2

Jag har en jaktlabbe valp på 6 månader som jag nyss börjat träna blodspår med :) Vi har bara hunnit vara ute två gånger och han älskar det redan! Vi är nybörjare båda två så tips från erfarna godtas gärna här också! ;D

Anna4077
11/7/13, 12:03 PM
#3

Vi ska börja spår träna våran tax snart. Han har iofs luktat på ett viltspår en gång och han ville promt efter så tror nog att han kommer älska att spåra.

Anna och taxen Max

Vizzla
11/11/13, 12:15 PM
#4

Ja vi har en viltspårchamion hemma :)

Spår är så roligt och jag blir så stolt och glad när jag ser hur roligt hundarna har det. Alf blir så stolt när han hittar sin klöv. Min pappa är mycket imponerad och försöker hela tiden komma på sätt att "lura" hunden men det går inte!

Mina tips är:

med en valp är d viktigt att introducera klöven tidigt och leka med den. Vår omplacering var rädd för klöven ibörjan så vi fick börja om med att leka och göra nåt roligt av det + att han fick äta/gnaga så det blev kopplat till belöning.

Sen är det att ha tålamod, vänta ut hunden när den ringar och inte hjälpa för snabbt. Beröm lagomt. Vi har en spårtokig hund som springer igenom att 800 m spår på 13 min. Han ska vi inte berömma alls förrän i slutet. Den andra får man hela tiden uppmuntra ochberömma för han är mer osäker!

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Anna4077
11/11/13, 12:23 PM
#5

Jag har en liten snabb fråga. Vad använder ni för blod? Har sett att det finns något pulver. Hur använder man sånt? Har precis fått hem 4a klövar :)

Anna och taxen Max

[Lillmatten]
11/11/13, 1:00 PM
#6

#5 Jag använder älgblod :) 

#4 Min Hund var också jätte rädd för älgskonken först! hade inte ens tänkt tanken att det kunde hända… så det första jag gjorde var att sätta mig på golvet med skonken och så när han vågade sig fram något så när så berömde jag jätte mycket, efter 10-15 min så hade han övervunnit sin rädsla ;D

Annons:
Vizzla
11/12/13, 11:32 AM
#7

Vi använder koblod från ICA, djupfryst. Välj inte renblod! Hunden ska inte präglas på den doften då en hund som jagar renar i värsta fall blir skjuten av renägaren, med lagens rätt.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Mr_Si
1/6/14, 6:25 AM
#8

Kör också djupfryst koblod, hoppas dock komma över rådjursblod från svärfar eller jagande kompis :)

Anna4077
1/6/14, 11:04 AM
#9

Hur går ni vill väga när ni använder fryst blod? Tinar ni det och sätter det i kylen i en flaska eller fryser ni i små "portioner"?

Anna och taxen Max

Anna4077
1/6/14, 11:05 AM
#10

Om ni stoppar in det i kylen, hur länge står det sig då?

Anna och taxen Max

[Lillmatten]
1/6/14, 12:23 PM
#11

Jag har som små portioner i frysen så är det bara att ta upp en när vi ska träna.

Carro107
1/10/14, 11:05 AM
#12

Ett tips om man får tag på mycket färskt blod är att frysa ner det i isbitspåsar så är det lätt att ta upp lite och tina

http://carro107.blogspot.se/

thilda-
2/3/14, 6:51 PM
#13

kör med eftersök med en av mina hundar än så länge å har en till på G med som snart ska få sin titel :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: