Annons:
Etikettälgjakt
Läst 1680 ggr
felzena
2013-09-04 18:59

Nu har älgjakten dragit igång.

Vilka är det som jagar älg här och hur har det gått för er? :)

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Annons:
AktivaSiri
2013-09-04 22:46
#1

Går ut först på lördag :)

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Agda
2013-09-05 01:14
#2

Jag var med en sväng idag (igår blir det väl om man tittar på klockan) med min hund. Blev ingenting med henne (hon är ju lite rädd för älgar efter att hon blev sparkad sin första jaktsäsong, men hon får vara med ändå eftersom hon kan spåra skadskjutna, sedan har ingen av oss gett upp hoppet med att hon ska kunna ta upp älg - jag tror att det bara gäller att hitta rätt sätt), däremot sköt min bror en kviga på morgonen.

Jag har själv inte jägarexamen och brukar vanligen inte följa med på jakt, men då min hund var sjuk för ca 1 månad sedan och kan nu framöver bli sjuk i livmoderinflammation så får hon iår endast vara med på jakt när jag är med. Jag är livrädd att hon ska bli akut sjuk, och därför vill jag själv ha koll på henne. Vi två stannar inte heller över natten, utan vi kommer följa med någon dag då och då (jag själv är ganska otränad så jag klarar inte av att gå flera dagar i rad😛).

AktivaSiri
2013-09-08 20:46
#3

Igår fick Siri följa med och spåra i lina.

Hon gör det bra trots sina 11 månader så det känns spännande inför nästa år då det egentligen är då hon ska börja jaga på riktigt :)

Dock var värmen inte nådig för henne så efter 2 timmar fick jag nästan bära henne ut ur skogen :)

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

felzena
2013-09-09 09:08
#4

Spännande! I lördags var de första jaktdagen gör oss, fällde en tjur efter min hund efter 40 minuters jakt. Är verkligen imponerad av hur han har utvecklas under det här året, riktigt duktig är han.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

felzena
2013-09-09 09:08
#5

Spännande! I lördags var de första jaktdagen gör oss, fällde en tjur efter min hund efter 40 minuters jakt. Är verkligen imponerad av hur han har utvecklas under det här året, riktigt duktig är han.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Vizzla
2013-09-09 19:11
#6

Vi har jagat en vecka. 4 vuxna och en kalv. Jag har dock inte skjutit nåt än. Väntar fortfarande på tillfälle och får se hur man reagerar när det väl står en älg där :) Vi har dock minskande älgstam och måste vara försiktiga med hur och vad vi skjuter av. Markägarna vill nästan utrota älgen medan jägarna vill minska avskjutningen för att ha en livskraftig stam.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Annons:
AktivaSiri
2013-09-09 20:07
#7

#5 - Riktigt kul! :)

#6 - Ja, det är tråkigt det där. Än värre är det på marker som ägs av de stora skogsbolagen. Där brukar ju arrendatorn få "sparken" om de skjuter fr dåligt så tar de in andra istället.

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Vizzla
2013-09-09 20:41
#8

Ja det är skrämmande att man inte vill vårda viltet utan bara jaga bort dom helt. Vad ska vi då ha för kött framöver? Nog ryms både skogsägare och älgar i naturen vi har.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

felzena
2013-09-10 21:56
#9

Idag var jag och hunden ute och jagade, det vart inget skjutet men fick vara med om en mäktig upplevelse. Min hund hade haft ståndskall i 2,5 timmar tills de började närma sig "mitt" pass. När de var 120 meter bort så ser jag att de är en Björn han har framför sig, de passerade mig sedan på 40 meters håll. Första gången (vad jag vet) han kommer i kontakt med Björn. Otrolig upplevelse.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Vizzla
2013-09-10 22:38
#10

Oj va spännande men var du inte rädd på ditt pass? :)

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

felzena
2013-09-11 15:16
#11

Jo, nog hann man stelna till och bli nervös när de va så pass nära. 😉

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Upp till toppen
Annons: