Annons:
Etikettjaktformer
Läst 1336 ggr
Vizzla
9/9/13, 7:17 PM

Minskat intresse för jakthundar?

I senaste nr av hundsport står det att det ser illa ut för alla svenska jakthundar då nyregistreringarna minskar? 

Vilken är din favoritras bland jakthundarna och varför?

Vad tror ni man kan göra för att öka intresset för jakt med hund?

Vilken jaktform föredrar du?

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Annons:
Vizzla
9/9/13, 7:18 PM
#1

Jag föredrar jakt med långsamtdrivande hund (Tax). Det går inte så fort och det känns kontrollerat. I älgskogen är förståss ställande hund bäst men d hade varit roligt att jaga älg med tax ;) Finns dom som gör det. En påstod även att han jagade björn med tax!

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

AktivaSiri
9/9/13, 8:10 PM
#2

Valde jakt med ställande hund eftersom jag bara jagar med hund under älgjakten :)

Jag tror att en anledning är att det i vargtäta områden slutas med hundjakt (kanske även viss jakt helt och hållet) pga just vargen. Sedan kan det även vara så att det är ett generationsskifte inom jagande och att den nya generationen är mer inne på andra former av jakt?

Vildsvin som är en ny "stor" jakt jagar ju många via åtel. Så det kan också vara en del av förklaringen. 

Men jag tycker nog att det är tråkigt oavsett vad anledningen är.

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Vizzla
9/9/13, 8:40 PM
#3

Ja jakthundarna är en sån härlig del, och viktig del, av jakten kan jag tycka. Vissa raser kanske behöver utvecklas att klara nya utmaningar typ vildsvinsjakt?

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Agda
9/10/13, 3:47 AM
#4

Jag röstade på all jakt med hund. Nu har jag visserligen bara varit med på harjakt och älgjakt, men jag älskar att se hundarna arbeta.

Jag funderar på om intresset kan ha blivit mindre eftersom det alltid finns någon som har jakthund, så då behöver man inte ha någon själv. Idag är det ju inte lika med hundhållning som det var förr, numera har ju de flesta inte sina jakthundar i hundgård större delen av året och inte aktiverar de dem bara lite innan och under jaktsäsongen. Många som jagar kanske inte har tid/ork för en jakthund. Sedan gäller det att kunna träna hunden rätt. Och många bor kanske mer i tätorter, då kan det också vara svårare att ha jakthund. Jag vet ju bara själv med min som skäller på allt och alla. Jag har försökt träna bort en del (vill dock att hon ska skälla om någon främmande kommer på gården om man är ensam hemma), men det har varit ganska svårt.

Sedan tror jag också att det kan ha blivit övermättat med jakthundar. De flesta som jagar har bara 1-2 jakthundar. De jagar med dem tills de är gamla, då köper de in nya. Så på kanske 8-10 år behöver dem ingen ny. Jag minns när jag skulle köpa gråhund för 5,5 år sedan och kollade annonser i tidningen, på blocket och på länets älghundsklubbs hemsida. På ca 6 månader såg jag nog 10 olika valpannonser på jämthundar, alla tagna här i länet. Många hade kvar flera valpar till hösten. Det fanns helt enkelt för många valpar tillgängliga.

Nu blev ju inte det här ett svar på din fråga om vad man kan göra för att få intresset att öka, men det kan ju vara förklaringar på varför intresset har minskat.

Vizzla
9/10/13, 10:21 AM
#5

Ja det finns säkert många förklaringar. Men d är intressant att diskutera och hoppas d väcker intresset hos någon som kanske funderar men inte vågat satsa på jakthund?

Jag undrar om det är fler jägare i dag som inte har egna jaktmarker utan är beroende av andra för att få jaga? Vi har inga egna marker utan arrenderar, jag har fått år till år. Kan tänka mig att man då inte satsar på jakthund om man inte säkert vet att man kan jaga i flera år framöver…

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Taxelina1
9/18/13, 5:38 PM
#6

Att jakthundsraserna minskar kraftigt är till 90% på grund av rovdjuren och då vargen. Vem vill förlora sin jaktkompis/familjemedlem i käften på vargen och få gräva ner den på plats eller släpa hem det som är kvar av den😭

Efterfrågan har sjunkit kraftigt och när man frågar så är det alltid vargen som är problemet. Så på grund av det kommer våra vackra duktiga jakthundar så som stövare, tax, spets med mera dö ut….. Man kan i nuläget inte ta en kull på till exempel stövare utan att få den rekommenderad av avelsrådet. Då ska den ha både jakt och utställningsmerit. Och om man inte kan meritera den då? Jaa, det säger sej självt.

Taxen håller på att få en annan inriktning. Viltspår/sällskap.

Det är nog mest våra nordiska stövare (Hamilton och finne) det talas om just nu. Där vill dom att man ska kunna avla över gränsen och det kommer då bli en "Nordisk Stövare" Men jag tycker nog dom kastar in handsken för tidigt. Folk är så ilsk över vargen just nu och jag har sett olika röstningar där det handlar om vargens vara eller inte vara. Och ca 70% vill inte ha vargen längre. Vårt land ser inte ut som för 100 år sedan. Den kostar oerhörda summor och ställer till det var den än drar fram. Så vargens tid är nog snart räknad.

Hälsning från en stor djurvänCool

Annons:
Linnea
9/19/13, 11:05 AM
#7

#6 Problemet är inte vargens antal eller vara eller icke vara. Problemet är att enligt lag får 55% av landets yta hållas vargfritt pga renbete. Dessa trakter är dom mest lämpade för varg då där bor minst folk..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Vizzla
9/19/13, 11:17 AM
#8

Om det är så att 55% av ytan där vargarna helst hade bott inte får bebos, kan vi då ha varg i Sverige? Var ska dom då ta vägen?

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Linnea
9/19/13, 11:44 AM
#9

#8 Det är ju där problemet ligger, de styrande har inte fattat att man inte kan ha en så stark vargstam på så liten yta. Alla dagens vargar utspridda över hela landet hade troligen inte skapat några större problem. Problemen uppstår när reviren är små och ligger tätt = många vargar.

Som jag ser det finns det tre lösningar:

1. Inga vargar

2. Vargar över hela landet. Hur det ska skötas med renbetesområdena är en sak för sig.

3. Färre vargar på de ställen de finns idag.

Alternativ nr 1 är och kommer troligen inte att bli aktuellt pga stort motstånd från sk vargkramare (hur rätt dom har i sina åsikter och påståenden skiljer sig nog rätt mycket) och från EU.

Alternativ nr 3 kommer också stöta på patrull från främst EU då vi hade behövt skjuta av en del vargar vilket dom inte gillar. Hur många vargar behövs för att man ska ha en livskraftig stam?

Alternativ nr 2 är enligt mig det enda som kan fungera i längden och som kan accepteras av båda sidor. Då hade man kunnat hålla stammen så stor som den är idag, utan att det finns varg runt knuten hos folk. Då hade man i större utsträckning kunnat skjuta såna vargar som blir för närgångna (tror jag iaf för dessa vargar hade nog minskat i antal).

Problemet med detta alternativ är renbetesområdena. Jag tänker inte säga så mycket om saken, då blir man väl uthängd som samehatare heller nåt..Vilket jag absolut inte är. Var och en får bilda sig en egen uppfattningen om det är rimligt att avstå över halva landets yta till renar när så få människor har nytta av dom. Varg betyder inte inga renar.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Taxelina1
9/19/13, 3:48 PM
#10

Jag har fått så många förslag. Inhägna renarna, inhägna Sarek. Gå inte in i vargreviren mm mm. Inga av förslagen är av förklarliga skäl utförbara. Här ser man desto bättre att dom som kommer med förslagen inte förstår hur det ligger till i vårt land.

Det finns organisationer som har färdigskrivna överklaganden. Så fort en skyddsjakt klubbas igenom, så dröjer det inte många minuter innan överklagan inkommit. Ni kan ju tänka er dessa onödiga kostnader som kommer med vargar.

Samerna behöver utrymme för renarna då dom har vinter bete, sommarbete, föryngringsplatser och så vidare. Det är många renar som ska samsas och betet ska räcka till.

För övrigt är det en skröna att vargen håller till i dom djupa skogarna. Om dom gjorde det, så skulle dom inte hålla till nere på slätten hos oss utan uppe i bergen i stället.

Dom är smarta, läraktiga och energisparande. Dom tar det som är enklast att ta. Jag gillar vargen. MEN jag vill inte ha den här. Den passar inte in i vårt land längre. Det talas även om att åter inplantera Visenten. En bisonoxe som levde här för mellan 3-4000 år sedan. Vilka hittar på sånt här egentligen. Jag talade med en person som jobbat med visent. Och han klargjorde bestämt att var det något klövvilt han INTE ville träffa i skogen så var det visent. Vårt land ser inte ut som för 3-4000 år sedan.

Så både för vargen och visenten…..städerna är för stora och ligger för nära varandra. Skogarna är för små. Och reviren ingår i både byar, städer och samhällen där folk verkar och bor. Där vi har våra djur som ska hålla landskapet öppet. Nu går vargen på scharole (stavningen) kvigor till och med. Sveriges största godkända nötboskap på ca vikt 450 kg. Då kan man tänka sej kraften hos vargen.http://www.vf.se/nyheter/karlstad/slutar-med-djur-efter-vargattack

Hälsning från en stor djurvänCool

Vizzla
9/19/13, 3:51 PM
#11

Ja du har nog rätt. Något beslut måste man komma fram till, inte bara dribbla bort frågan som nu.

Själv tycker jag ju det är jättetråkigt om jägare ska måsta avstå från jakt pga risken för vargattack. Jag vill dock inte utrota något djur oavsett art.

Så något mellanting vore ju bäst, begränsad jakt på varg.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Linnea
9/19/13, 4:02 PM
#12

#10 Det kan finnas andra lösningar för renarna än att hägna in dom. I andra länder har man ju tex stora hundar av speciell raser som bor hos djuren och håller vargen borta. Det finns nästan alltid flera lösningar, man måste tänka lite utanför boxen så att säga.. Renarna går ju inte överallt hela tiden och varför kan inte vargarna vara där då? Om vargen attackerar trots vakthundar, människor eller vad man nu har, skjut då. Men inte annars.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Taxelina1
9/30/13, 12:23 PM
#13

#12 Det finns KO=Kaukasisk Ovtjarka. Men den hunden riskerar också att drabbas av varg. Och det finns en risk med dessa hundar. Kommer en fjällvandrare tex så kan den bli attackerad av hunden då den försvarar allt som finns omkring den. Dom ser ut som stora mjuka nallebjörnar men är en explosiv hund bakom pannbenet.

Lama föreslås ju också. Men det blev ju attack på dom också i somras.

Hälsning från en stor djurvänCool

Annons:
Linnea
9/30/13, 3:08 PM
#14

#13 Har man varg får man helt enkelt acceptera ett visst "svinn", tyvärr. Finns kanske inget som kan förebygga alla attacker men det finns flera sätt att minska antalet attacker. Att då säga utrota vargen är bara ett enkelt och egoistiskt sätt att lösa problemet på. Om samma varg gång på gång atackerar bör denna kunna skjutas, en individ ska inte göra att övriga flocken inte får vara kvar.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: