Annons:
Etikettträning-och-aktivering
Läst 1370 ggr
fridaas
2013-09-26 23:26

Tävla lydnad och bruks med jakthund?

Vi står i valet och kvalet om att skaffa en ny hund, vi har just nu en men vill ha en hund som sambon kan jaga med och jag tävla med. Vet ni om det finns någon som tävlar/tränar aktivt med sina jakthundar, vad är det för ras isf? Sambon vill gärna ha en laika eller jämte, vad tror ni om att tävla lydnad/bruks med en sån? (Och ja hunden kommer få jaga med).

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
Cahira
2013-09-26 23:31
#1

Antar det är älg han vill jaga med? Vet inte om den har sammarbetsvilja nog att kunna tävla men att träna lydnad som hobby tror jag skulle vara uppskattat. Går ju försöka. :) Tror jämten är säkrare kort än lajkan i så fall, från de jag känt. Kanske även gråhund? Gråhundar jag känt har varit extremt människobundna i vardagen och skulle nog inte vara helt omöjlig att kunna tävla med. 

Men vågar inte svara 100%.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

fridaas
2013-09-26 23:38
#2

Älg och vildsvin är väl det han vill ha den till. Gråhund blir det inte dock, de är för bjäbbiga.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Hiro
2013-09-26 23:39
#3

Så länge hunden har motivation så funkar det säkert fint, hade jag varit inställd på att tävla lydnad med norrbottenspetsen då hon var valp så hade det säkert funkat då hon älskar mat

Cahira
2013-09-26 23:42
#4

Jag upplever lajkan värre bjäbbig än en harmonisk gråhund. :) Fast det kanske har mycket med individer att göra med. Har mött båda sidor av mynten.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Wraith]
2013-09-26 23:49
#5

Jag hade inte haft några högre tävlingsmål med en laika eller jämte.

Upp till toppen
Annons: