Annons:
Etikettvapen
Läst 1271 ggr
Anna4077
9/28/13, 8:09 PM

nu ska vi titta på valp!

Imorgon ska jag och min sambo åka och kolla på första valpen. Vi har ännu inte bestämt vilken ras och planerar inte att komma hem med någon valp. Vi ska ha en jakthund men också sällskaps (gärna knä) hund. Just nu lutar det mot en tax men vi har även beagle i tankarna. Iallafall imorgon åker vi neråt för att träffa den första uppfödaren. Det jag undrar är: 

Vad ska jag titta efter så jag vet att det är en harmonisk och tillsynes frisk hund? 

Vad är viktigt att fråga?

Hur märker jag att det är rätt ras/valp för just oss. Är det något man bara känner?

Jag vill verkligen inte bara smälta för ett sött litet valp ansikte :p jag har läst om båda raserna och försökt få in den mesta av all grundläggande information även om det är väldigt svårt att få in och sortera allt. Har planer på både jakt och andra aktiviteter. Har lånat en hund nu i en vecka och börjar verkligen känna att jag tror jag klarar detta. Men jag vill ha en mer uppfostrad hund än den jag lånat och är villig att lägga ner allt som behövs för det.

Så snälla hjälp mig att förbereda för första titten. Jag är nervös :)

Anna och taxen Max

Annons:
[annajohannas]
9/29/13, 11:28 PM
#1

Det är väldigt svårt att välja valp. Man har ju alltid hört att man skall välja den hunden, som är mer framåt mm. Men det kan ju vara så att den valpen som ligger i ett hörn och sover är den som är mest aktiv , tuff och framåt. Men att den har gjort så mycket bus, att den helt enklet är trött😃. Jag brukar framför allt se hur mamman är, för då kan man få sig en bild av hur valparna kommer att bli, samt att inte välja den valp som är lite rädd av sig, drar sig undan, utan ta den som är lite mer framåt. Man skall ej heller välja den kaxigaste, om man inte är väldigt hundvan (personlig åsikt) för det kan också vara besvärligt. Be även uppfödaren säga hur valparna är, kolla så att det inte har en massa kladd i öron, ögon eller nos. Och framför allt välj inte en valp av barmhärtighet (lättare sagt än gjort😃)  Jag brukar välja välp efter hur den beter sig, efter hjärtat😊.

Lycka till med valköpet, risken är väl stor att ni kommer hem med en valp, fast ni inte tänkt er det😉.

Anna4077
9/29/13, 11:49 PM
#2

Vi kom hem med valpen :p så klart. Eller ja vi hämtar honom på torsdag. Det var så lustigt. När jag åkte dit så tänkte jag igenom hur jag ville att han skulle bete sig och vad jag ville skulle hända. Jag ville kunna hålla i tassarna, pilla på klorna och helst att hunden skulle kunna sitta och slappna av hos mig. Det första vi möts av är mamman. Hon var jätte lugn och fin. Vi träffade henne när vi pratade och hade då bara tittat på valpen. Mamman var verkligen super lugn. Sa inte ett pip, la huvudet i mitt knä osv. Sedan tog vi en närmre titt på valpen. Han kom när man kallade. Vi kunde lyfta upp honom, hålla i tassarna, pilla på klorna, kolla öron och tänder. Sedan satt han i min famn, tryckte sig tätt intill mig, gosade ner sig och somnade. Då var jag såld om man säger så, min sambo också.

Anna och taxen Max

[annajohannas]
9/30/13, 10:21 AM
#3

😃

Upp till toppen
Annons: