Annons:
Etikettträning-och-aktivering
Läst 3163 ggr
Anna4077
2013-10-14 23:28

lite frågor från nybörjare.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. 

Nu har vi fått hem våran strävhåriga tax hane. Han ska bli sambons jakthund. Jag har lite frågor och funderingar kring jakt. Min sambos farfar har länge haft jakthund men jag gillar att få fler åsikter och tankar. Då kan jag själv dra egna slutsatser på vad jag vill göra med våran hund. 

* vad har ni för foder? Byter ni foder under jaktsäsong? Vilket har ni då? Varför har ni valt just det fodret?

*när börjar ni med att träna dom för jakt? Vet att man börjar med att dra klövar osv.

* hur skyddar ni eran hund? Har ni täcke före och efter jakten? Något extra för att skydda hundens kropp mot väder och vind, tassar eller ja vad det nu kan vara som tar stryk?

*vad ska jag skydda min hund ifrån? Både från naturen och människor

*vad är viktigt att träna på redan i valp stadiet? Vi har jakthorn vid fodring och går valpkurs.

Våran lilla Max bjuder på bilden :) favorit platsen är i soffan tätt intill matte. Men oj vad det är kul att springa "lös" och jaga boll med husse. Fast matte har godis det här inte husse ;)

Anna och taxen Max

Annons:
Vizzla
2013-10-15 11:59
#1

*vad har ni för foder? Byter ni foder under jaktsäsong? Vilket har ni då? Varför har ni valt just det fodret?

Vi har Acana torrfoder och mush köttbullar. Byter inte under jakt då vi jagar så sällan. Möjligtvis att han får lite extra kött efter jakt.

*när börjar ni med att träna dom för jakt? Vet att man börjar med att dra klövar osv.

Viltspår började vi med när han var några månader. Skogsvana samma, att bara sitta i skogen med honom lös. Själva jakten sköter han själv, han vet vad han ska göra när han får upp harspår. :)

* hur skyddar ni eran hund? Har ni täcke före och efter jakten? Något extra för att skydda hundens kropp mot väder och vind, tassar eller ja vad det nu kan vara som tar stryk?

Varmt täcke på efter jakt. Värm upp hunden innan den släpps i skogen. Skulle tassarna ta skada så får han ha paws skyddsskor eller nåt annat skydd men d har inte hänt än. Vi ska köpa en GPS till han så vi kan följa han när vi inte ser honom.

*vad ska jag skydda min hund ifrån? Både från naturen och människor

Det du kan skydda ifrån: väder och vind (kyla, värme, regn osv) över ansträngning, sträckingar osv genom uppvärmning, stretching massage, hålla hunden i trim året runt. Det du inte kan skydda hunden ifrån: skada sig i skogen (falla i djupa diken och drunkna som händer några hundar varje år, skador från vilt, dödad av rovdjur osv) Genom en reflexväst/halsband minskar du risken att någon skadeskjuter i tron at det är ett vilt djur.

*vad är viktigt att träna på redan i valp stadiet? Vi har jakthorn vid fodring och går valpkurs.

Skogsvana! Skogsvana! Skogsvana!. Gör hunden trygg med alla element och alla väder i skogen (underlag, kyla, värme, dimma, regn, sol osv). Ju mer van hunden är desto klokare beslut kan den fatta. Inkallning, vi kör vissla vid utfodring samt lek ute.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Anna4077
2013-10-15 19:15
#2

Tack för svaren :) bra att få fler synpunkter.

Anna och taxen Max

Taxelina1
2013-10-17 11:52
#3

1. Vi använder Doggy proff extra. Och ökar lite allt efter hur dom jobbar. Sen kan jag ha på lite kallpressad rapsolja eller flytande margarin på maten.

2. Skogsvana. Ta med lite fika och en bra bok och sett dej i skogen. Se till att din valp inte tappar bort dej och blir osäker. På "vanliga" hundar brukar man gömma sej, men inte med jakthundar. Lek lite med klövar. Nu ska du jaga med en tax så det är rå och hjortklövar som gäller.

3. En GPS är A och O. Eftersom det är en liten tax så behöver du även en väst då taxen bär gps,en på ryggen. Den blir för tung för en lite taxnacke och hundar över lag riskerar att skada frambenen då dom slår i klumpen i varje språng. Jag kan varmt rekommendera Garmin. Då kan du plocka fram mycket fakta som skett under jakten. Ett varmt täcke efter jakten kan vara bra att ha. Torka av vovven ordentligt med en handduk, för då får den lite massage samtidigt. Och vatten. En slurk efter jakten kan smaka gott även om det finns vatten i skogen. Skadar den en trampdyna är det vila som gäller. En trampdyna läker väldigt fort.

4. Det du kan göra för att förebygga är att träna din hund året om så den har fin muskulatur och bra kondis när jakten börjar. (Min ena spetstik sprang 2,2 mil igår) Så dom springer mer än man tror)  Resten har ovanstående skrivit. Bor du när varg så kan du kanske gå in på vargwebben. Men den uppdateras tydligen bara en gång per dygn och en varg förflyttar sej inom en 5 mils radie på ett dygn. Så säker kan man aldrig vara. Andra rovdjur så som Lo, Örn, Räv och vildsvin finns ju också. Jag har hållit på med jakthundar i 15 år. Vi har inte haft någon skadad.

5. Jag börjar inkallning redan vid 3 veckors ålder då dom börjar äta torrfoder. Vi visslar vid varje måltid och när vi är ute är det vissling och små godisar som gäller. En sak som är jätte viktig vid inkallning… Kalla in valpen, massor av beröm och en liten godis, och låt den springa iväg igen. Vid nästa inkallning gör ni likadant men kopplar den. Gå 10 meter. Släpp och så håller ni på. När ni slutat jaga kommer hunden snabbt lära sej att när man närmar sej bilen är det slut på det roliga och då kommer den inte fram till bilen. Koppla hunden och sätt den i bilen, åk en liten bit och släpp ut den igen. Det ni lägger ner nu kommer ni har tillbaka 100 gånger om senare. Stanna alltid vid upptagsplatsen, alltså där hunden får upp spåret och sticker iväg. Den kommer tillbaka i sina bakspår. Spring inte omkring överallt och ropa. Då försvårar man bara för hunden eftersom det kommer ligga massor av spår överallt och ropen kommer från alla håll och kanter. Det är där gps,en kommer till sin rätt. Då kan man följa varje steg hunden tar och är ni oroliga för att det hänt något så är det bara att följa det fram till hunden.

Det kanske blev mycket på en gång😉 Och mycket av det jag skrev har föregående redan tagit upp.

Jag håller själv på att jaga in en taxfröken just nu. Och så kom den där älgjakten i vägen som vanligt. Men den behövs ju också.

Hälsning från en stor djurvänCool

Taxelina1
2013-10-20 21:40
#4

Glömde tillägga att eftersom ni har ett strävhår så är det viktigt att ni klipper håren mellan trampdynorna vintertid då det bildas isklumpar och hunden lätt blir nedisad.

Hälsning från en stor djurvänCool

Anna4077
2013-10-20 22:19
#5

#4 Tack för dina svar :) jag har tänkt på det där det håret mellan trampdynorna så det var bra att du skrev det :)

Anna och taxen Max

Taxelina1
2013-10-20 23:07
#6

Det blir isbildningar lite här och var på strävhår. Fråga uppfödaren hur ni ska trimma din vovve inför jakten när det blir aktuellt. Vi har korthår så vi slipper dom problemen.

Hälsning från en stor djurvänCool

Annons:
Anna4077
2013-10-21 00:27
#7

#6 får kolla upp det när det blir aktuellt. Har tänkt att lämna in honom till frissan i början tills jag har lärt mig :)

Anna och taxen Max

Vizzla
2013-10-21 09:54
#8

På våra långhåriga taxar blir det också isklumpar.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Taxelina1
2013-10-21 19:45
#9

Vi var på en taxjakt för några år sedan och det låg lite snö på backen. De enda taxar som inte behövdes bäras hem var korthåren🤔

Hälsning från en stor djurvänCool

Anna4077
2013-10-21 23:23
#10

#9 men usch :S

Anna och taxen Max

Vizzla
2013-10-22 15:50
#11

#9. Haha kan tänka mig det

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Taxelina1
2013-10-22 18:09
#12

Strävhåren var helt nedisade.  Men trimmar man dom ordentligt så är det nog inga problem.

Jag vet inte om det har någon betydelse, men vi badar inte våra under hela hösten vintern om det inte är riktigt illa och dom har rullat sej i något onämnbart. Dom får ett skydd av fett under pälsen. Dom är hur rena och fina som helst och luktar ingenting. Kanske det påverkar hur snön fastnar. Har aldrig tänkt på det förut🤔

Hälsning från en stor djurvänCool

Vizzla
2013-10-22 19:17
#13

Vi badar våra hundar typ 2 ggr per år om det inte hänt något (rullat sig i något eller drar in lera)

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Annons:
Anna4077
2013-10-22 22:08
#14

På tal om bada. Jag funderar på att bada Max. Mest för att jag är nyfiken på hur han reagerar men också för att jag misstänker att det var ganska grisigt där han bodde tidigare. Vad borde man välja för schampo?

Anna och taxen Max

Vizzla
2013-10-23 15:43
#15

Ett neutralt som inte har massa tillsatta dofter. Många hundar vill inte lukta annorlunda. Vi har ett neutralt schampoo utan doft eller färgämnen. Funkar fint.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Anna4077
2013-10-23 19:47
#16

#15 då tänker vi samma :)

Anna och taxen Max

Linnea
2013-10-24 13:56
#17

Bor du nånstans med mycket vildsvin kan en skyddsväxt vara bra, även om inte din hund jagar dom så kan den mycket väl stöta på gris och dom skadar/dödar ett antal hundar varje år. Taxen är ju inte heller så snabb och kan antagligen inte springa ifrån dom så lätt. Det går ju förmodligen också att lära dom att undvika lukten av gris om dom ändå inte ska jaga dom.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Anna4077
2013-10-24 14:07
#18

#17 bra tanke! Får kolla upp det också :)

Anna och taxen Max

Mr_Si
2013-11-12 20:21
#19

http://www.taxklubben.org/Injagnigsrad_olle%20lundberg.htm

hittade denna artikeln som jag tycker innehåller mycket som verkar bra :)

Anna4077
2013-11-12 20:45
#20

#19 Tack så mycket! Ska läsa igenom det där :)

Anna och taxen Max

Annons:
Upp till toppen
Annons: