Annons:
Etikettfågeljakt
Läst 1994 ggr
Idada89
12/28/13, 11:13 PM

nybörjare behöver tips!

Hej.

Har en 12 veckors fyrvägskorsning, han är Labrador, Shäfer, Pointed och setter. 

Jag har planer på att jag skulle vilja börja jaga fågel med honom så småning om, eftersom han är mestadels stående fågelhund, dels för jag själv är intresserad av jakt och också för hans skull, att han ska få en meningfull sysselsättning(om man kan uttrycka det så?) 

Som sagt är jag nybörjare, och behöver lite tips och goda råd vad och vad jag ska göra och tänka på. 

Jag har börjat träna grundlydnad med honnom, jag har för tillfället lärt honom det jag känner är viktigast. så nu kan han SITT, STANNA (någerlunda), NEJ, HITÅT. 

Vi spenderar mycket tid i skogen där han får springa lös och upptäcka, då och då ropar jag in honom och belönar när kan kommer till mig. 

Finns de något mer "nyttigt" kommando jag kommer ha nytta av i jakten? Kommer han börja få upp mer intresse för fåglar så småning om? hur ska jag lägga upp jaktträningen på bästa sätt? 

Alla tips mottages :)

Annons:
Mr_Si
12/29/13, 12:38 PM
#1

Detta är från en nybörjare till en annan baserat på vad jag läst mig till, bara så du vet :)

En stående fågelhund ska vid två tillfällen under jakten agera precis tvärtemot sina instinkter:

1: När den fattar stånd för fågeln så ska den fortsätta stå tills du kommer fram, inte jaga efter bytet

2: När fåglarna lyfter och du ska skjuta är det naturligtvis superviktigt att hunden istället för att rusa efter fåglarna (som ju rör sig snabbt och därmed triggar jaktinstinkt) håller sig lugn, annars blir det omöjligt för dig att skjuta och kan bli livsfarligt för hunden..

Att hunden kan "stanna" och "ligg" väldigt bra och lyder det snabbt och i olika situationer är därför jätteviktigt för en stående fågelhund. Detta ska hunden kunna samt vara allmänt lydig INNAN du börjar jaga med den.

Mr_Si
12/29/13, 12:41 PM
#2

sen är det ju viktigt att hunden förstår "bra" eller dylikt med betydelsen "nu gjorde du rätt" men det kanske du redan lär honom? :)

AktivaSiri
12/29/13, 3:10 PM
#3

Ett är ju att om hunden nu har fått med egenskaperna av en stående fågel så är det ju viktigt att du har ett kommande som efter att den hittat en fågel och "pekar", du tagit dig till ett bra läge och då ropar så att hunden trycker upp fågeln och sedan lägger/sitter sig så du kan skjuta.

Utöver det så är det ju apporteringen då som du kan träna på :)

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

AktivaSiri
1/28/15, 10:33 PM
#4

Hur har det gått för dig?

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Upp till toppen
Annons: