Annons:
Etikettträning-och-aktivering
Läst 1367 ggr
spidey
2014-02-17 23:16

Ha hunden lös

Ni som KAN ha era hundar lösa, hur går ni tillväga?

Det funkar ju inte med alla, men det är som sagt ni som fått det att fungera som jag är intresserad av att höra från!

Mina raser jagar, (något jag inte sysslar med alls), och jag tacklar det på så vis att jag skvallertränar, jobbar mycket med inkallning såklart, (har även ett i-nödfall-ord som de vet innebär massa kött hos matte, har aldrig behövt använda det utan har tränat in det som "nödbroms") och har "stoppord" så att hundarna aldrig får vara utom synhåll, tror nästan det är det allra viktigaste… 

De går inte heller lösa tidigt på morgonen när mest vilt rör sig, och inte när de är uppe i varv och på allmänt "ostyrbart" humör.

disclaimer: Jag pratar om att ha de lösa när det är lagligt att ha dem lösa, jag vet hur lagen ser ut. Och har någon problem med att jag har hundarna lösa ibland så kan jag informera om att jag inte alls är mottaglig för uppläxning från främlingar och bryr mig inte sådana åsikter. 

Annons:
AktivaSiri
2014-02-22 15:36
#1

Jag kan inte ha min hund lös för hon drar så fort hon får chansen/känner doften.

Vilket är lite tråkigt, var har försökt att träna mer inkallning och det funkar bra så länge man busar, men försöker man bara ha henne lös så går det inte.

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

AnneN
2014-02-23 12:42
#2

Har ni testat med skvallerträning?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Taxelina1
2014-02-24 10:03
#3

TS Jag brukar säga åt hundägare som har sina hundar lösa på vår mark att dom ska koppla dom. För hundens skull. Vi har varg här. Och det är alltså inte som uppläxning😉

Hoppas du hittar en lösning och får lite tips här.

Hälsning från en stor djurvänCool

AktivaSiri
2014-09-17 04:48
#4

#2 nej det har jag inte gjort.

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

KimE
2014-09-17 10:17
#5

Man ska ha jakträtt för att ha lösa hundar som jagar oavsett tidpunkt.

AktivaSiri
2014-09-17 16:38
#6

#5 ja, har man inte jakträtt och de jagar ett djur så skulle det kunna bli ett jaktbrott. Att ha hunden lös under kontroll är okej.

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Annons:
Taxelina1
2014-09-19 10:19
#7

Vi brukar börja med inkallningssignal när valparna är 2,5-3 veckor gamla. Vissla varje gång din hund får mat. Lär den också att på kommando sitta, när du säger sitt. Träna inkallningen i långlina. Ordet "sitt" "stanna" är mycket användbart när hunden drar för dej. Är det väl intränat så lyder hunden dej automatiskt. Fångade upp en olydig stövare häromdagen. Lyssnade inte ett smack på mej. Tills jag kom ihåg att ägaren tränat dom här orden på just honom. När han kom så pass nära att han hörde mej ordentligt ropade jag "sitt". Och han satte sej !!! Jag trodde inte mina ögon…

Hälsning från en stor djurvänCool

Upp till toppen
Annons: