Annons:
Etikettapportering
Läst 4839 ggr
CelsiusT
3/16/14, 3:35 PM

Någon som jagar med Tollare?

Är det någon här som jagar med Tollare? Tänkte höra lite hur dom är att träna till apportering och hur dom är att ha med vid jakt? 

Har hört både bra och dåligt om dom, men hört bla att dom biter för hårt och ofta är för stressade för att göra ett bra jobb. Och att dom inte har apporteringen lika naturligt som en jaktlabbe/jaktgolden. Finns det på samma sätt olika linjer inom Tollare/är det skillnad på olika linjer?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
KimE
3/20/14, 11:33 AM
#1

Har en vän med tollare den funkar som stötande för rådjur och hjort, vet inte om den är tränad för apportering.

CelsiusT
3/20/14, 11:53 AM
#2

Okej, har aldrig hört talas om stötande på rådjur eller annat så stort vilt. Måste vara lite jobbigt att hinna skjuta?

Medarbetare på westernridning.ifokus

KimE
3/20/14, 11:56 AM
#3

Man får skjuta dem när hunden släppt och de saktat ner.

CelsiusT
3/20/14, 2:44 PM
#4

#3 Jo, går väl inte direkt att skjuta rådjur på uppsprånget. Men tänker att dom ganska snabbt är ganska långt borta. Låter svårt, men jag är inte jägare så har inte så bra koll. Har bara aldrig hör talas om det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Anders 50
3/20/14, 9:34 PM
#5

Stötande jakt går ju inte ut på att man skjuter djuret i uppsprång, utan hundföraren och hunden söker igenom ett skogsområde och hunden STÖTER vilt….jagar efter en kort sträcka. Förhoppningsvis springer viltet ut till skyttar som står utställda på platser runt området.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

CelsiusT
3/20/14, 10:25 PM
#6

#5 Jag trodde stötande jakt var att hunden jagar upp fågel av olika slag i markerna nära sin jägare som jägaren då skjuter i uppflog. Det är väl i första hand spanniel som är stötande? Och då även apporterande av dom fåglar som blir skjutna…

Men jag tänker såklart inte att man skjuter ett rådjur i uppstötet om man nu jagar stötande på rådjur, då är det ju stressat och alltså ganska ointressant att skjuta. Men det blir ju ändå en väldigt mycket mer intensiv jakt än jämfört med då du har en kortbent jakthund som lugnt driver fram viltet. 

Men nu var det ju inte riktigt det här som frågan handlade om. Utan nu handlade ju frågan om jakt med tollare, och det är ju iaf egentligen inte en stötande hund.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Anders 50
3/20/14, 10:33 PM
#7

#6 Tollare ÄR en stötande hund. Tillhör gruppen stötande hundar.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

CelsiusT
3/20/14, 10:42 PM
#8

#7 Fast det är väl i första hand en apporterande hund, som även har funktion som tollande. Även om den tillhör rasgruppen apporterande OCH stötande hundar. Så är det väl knappast i första hand en stötande hund, även om det absolut säkert går att använda till det då det är nära den tollande uppgiften.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
3/20/14, 10:44 PM
#9

Men oavsett så handlar mina frågor i #0 som du säkert ser om den apporterande biten och erfarenheter kring tollare som apportör. Men klagar inte på att någon berättar att hunden används till stötande, bara reflekterade över att stötande jakt på rådjur inte låter som en jättehit i mina öron. Men det är egentligen inte alls vad jag frågar efter. Och nu handlar plötsligt hela tråden om stötande jakt, vilket jag inte alls är intresserad av.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Anders 50
3/20/14, 10:53 PM
#10

#9 Ok, men du började ju själv fråga om stötande jakt i inlägg 2, sedan i #4, som krävde ett korrigerande svar

Men då ska jag inte kommentera mer.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

CelsiusT
3/21/14, 8:31 AM
#11

#10 Upplever att du bara spinner vidare på ett kort sidospår som uppstod. Ser inte att du korrigerar mitt inlägg, utan bara bekräftar det jag skrivit och sedan spinner vidare. Som sagt, det är inte det jag frågar efter, det blev bara ett sidospår som jag trodde skulle vara just 2-3 inlägg. Men det reddes ut och nu vill jag gärna ha fortsatta svar ang apporteringsjakt då vi inte är intresserade av stötande jakt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

KimE
3/21/14, 8:38 PM
#12

Rekomenderar vorsteh för apportering det är en stötande eller ställande hund som fungerar utmärkt för apportering.

CelsiusT
3/21/14, 9:15 PM
#13

#12 Är inte intresserad av andra raser, vill höra om det finns folk som jagar med Tollare. Men det verkar ju inte finnas här så jag tror jag ger upp och söker svar någon annan stans.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: