Annons:
Etikettträning-och-aktivering
Läst 1118 ggr
Linnea
2014-04-01 08:25

Skvallerträning med jakthund

Jag funderar på att börja skvallerträna vår beagle så att hon kanske kan gå lös på promenaderna igen. Är det nån här som har erfarenhet av det på jakthundar? Vill ju inte att det ska funka "för" bra så att hon inte jagar sen.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Taxelina1
2014-04-09 13:28
#1

Inte så bra på det här. Men vet bara att för mycket av den träningen tar bort en del av jakten hos hunden. Man ska ha lydnad, inkallning och vardagsdressyren på hunden. Men den ska ju självständigt arbeta i skogen och det blir lite motsatt verkan med skvallerträning.

Har en bekant med en stövare som hela tiden frågar om lov i skogen. Det fungerar inte. Den söker inte ut och tar egna initiativ.

Jag hade en gång en stövare som jag hade lös på mina promenader. Men det var på en grusväg vid stora öppna gärden och jag gick varje dag samma runda med henne. Aldrig i skogen. Enda gången hon sprang i väg var när hon hittade en vattenpöl att lägga sej i.

Vi hade från allra första början lärt henne att vara lös på gården utan halsband. Med halsband var det promenad som gällde. Med jakthalsbandet var det jakt som gällde. Vi släppte henne aldrig från huset när vi skulle jaga utan gick med henne i koppel till skogen intill. Eller tog bilen för att hon inte skulle lära sej att jaga från huset. Efter jakten tog vi av henne det halsbandet och hon gick fot, lös hem. Men då var hon ju lite trött också. Men jag kan lova att vi fick jaga henne många gånger då hon smet från början. Men allt eftersom lärde hon sej och hon låg lös ute i trädgården utan staket. En otroligt fin och klok stövartik.

Hon blev aldrig någon riktigt bra harhund som man startade på prov. Men tog RR på rådjur och många harar blev det för henne under åren. Om det var på grund av vår dressyr vet jag inte, men det kan påverkat. Hon apporterade mycket åt oss. I vatten och på marken.

Hälsning från en stor djurvänCool

Upp till toppen
Annons: