Annonsering & Reklam

Ville önskar bli pappa

2014-04-23 16:56 #0 av: KarelarEmma

Karelska björnhunden Ville önskar bli pappa. Han är jaktprovsmeriterad (1:a pris samt GK älgspårprov) och skall starta fler jaktprov till hösten, nu under sommaren skall han också gå viltspårprov. Han är mycket lugn och trevlig. Skulle vilja ha en valp efter honom då han är en mycket fin och go hund.

Naturligtvis vore det trevligt om han fick träffa en karelar-tjej och få sina valpar registrerade, men det går också bra att göra en blandrasparning med lämplig tik.

Om seriöst intresse finns, hör gärna av dig på e-mail till mig att få mer info och fler bilder på Ville. Min mail äremma.samuelsson@hotmail.com

Anmäl
2014-04-24 22:03 #1 av: Anders 50

Ursäkta...men det låter lite märkligt att tänka på en blandrasparning efter ett sådant ämne till hund.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anmäl
2014-04-25 11:40 #2 av: KarelarEmma

På vilket sätt är det märkligt? Jag tycker om min hund och vill ha en valp efter honom. Jag söker en trevlig tik (fungerande jakthund naturligtvis) som kan bli mor till den valpen, sedan spelar det inte jättestor roll om den tiken råkar vara en karelare, en jämthund, en hamiltonstövare eller någonting annat. Jag känner många blandrashundar som är bra jakthundar, deras föräldrar var bra jakthundar och parningen gjordes för att få fram trevliga, fungerande jakthundar.

I sak har du rätt, det vore synd att inte kunna registrera hans valpar och det vore naturligtvis roligt att ta hans valp till löshundsprov och viltspårprov, kanske hänga upp ett och annat championatdiplom på väggen och även se syskonens framgångar.

Hur som helst så är det inte ett krav, utan huvudsaken är att jag hittar någon som har en tik som fungerar som jakthund, gärna är provmeriterad/viltspårmeriterad men det viktigaste är prestationerna i skogen. Det viktiga för mig att försöka ta vara på hans jaktliga avelsvärde, och för att göra det finns det ingenting som säger att det måste vara en rasparning utan det kan lika gärna vara en blandrasparning.

Någonting som hör till saken är att han har bröder och halvbröder som är "avelsmatadorer" som redan har många kullar efter sig och därför kan det bli svårt att få ta en kull på honom och få den rekommenderad av avelsrådet då han är "genetiskt räknat samma hund" som några hundar som redan har flera kullar efter sig. Idag är det dessutom lite "i ropet" att göra blandrasparningar mellan ställande hund och drivande hund för att ta fram bra björnhundar och vildsvinshundar, jag är absolut villig att upplåta min hund till den typen av avel då den hittills varit framgångsrik.

Jag hoppas att det är ett svar på din fråga. Absolut förstår jag att du tycker det är märkligt att tänka sig en blandrasparning med den här hunden, men jag har tänkt igenom saken och för mig spelar det ingen roll om jag får en renrasig valp eller blandrasvalp efter honom, det kommer ändå att vara hans valp och förhoppningsvis kommer den att bli en lika bra jakthund som han.

Anmäl
2014-04-25 12:48 #3 av: KarelarEmma

Kanske även bör påpeka att jag helst skulle se att han gick i avel med renrasiga hundar av samma ras, men det är inte ett absolut krav och förmodligen blir det ju ingen parning alls eftersom det är tikägarna som bestämmer och skulle nog hellre ta en hane som är färdig SE JCH och kanske redan har en utvärderad kull efter sig.

Anmäl
2014-04-25 21:49 #4 av: Anders 50

Har inte läst allt, jobbigt att läsa dina långa uppsatser, men du gör ju som du vill. Men jag fattar inte varför du vill ge dig in på blandrasavel?

Har själv alltid parat i syfte att föra rasen framåt och ev. tagit en valp ur en lovande tik.

Lovande unga hanar är väl det som man ska satsa på i aveln? 

Men som sagt..du gör ju som du vill, jag tänker kanske i andra banor än du, jag tänker mer på ras-avel. Så jag har inte mer att tillägga. Lycka till.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anmäl
2014-04-26 09:40 #5 av: KimE

I min bekantskap/gäng är det lika vanligt med blandras som renrasiga hundar. Ett par kompisar har laika, karelar, stövare blandningar för björn och lo. Farsan har en gråhund/wachtel korsning för rådjur,hjort,älg och hon ställer även björn. Hennes valpar med en annan gråwachtel var alla fungerande jakthundar redan första hösten.

Anmäl
2014-04-26 10:04 #6 av: KarelarEmma

#4 Nej men ursäkta att jag skriver så långa svar. Detta är ingen ung hanhund, han är 8 år och hans bröder har använts mycket i avel, därför är det svårt att få avelsrådet att rekommendera honom för att föra rasen framåt. Som jag skrev i inlägget vill jag helst att det blir rasavel, men kan tänka mig blandrasavel. Det står inte att jag enbart vill göra blandrasparningar.

Anmäl
2014-04-26 10:29 #7 av: KarelarEmma

#5 Jag har samma erfarenheter. Har själv haft en tik, Hilly, som var karelsk björnhund/gråhund/lapsk vallhund och var mycket bra jakthund, hon skällde fågel och var en mycket bra spårhund. Jaktledaren i mitt jaktlag har en jämthund/hamiltonstövarkorsning som jagar björn, älg, lo, grävling och fungerar som kortdrivare på kronhjort. En stövarägare i jaktlaget tog precis en kull med schillertiken och en hälleforshane, det verkar vara mycket fina valpar. Många jag känner har ju renrasigt och är nöjda med det också förstås.

Det låter roligt med gråwachtlarna! Har själv funderat på en jämthund/wachtel eller karelare/wachtel men det har inte blivit av. Kanske att jag köper en karelare/stövare och tränar till rovdjurshund, de kan ju oftast även jaga räv och det är ju roligt att kunna släppa en hund efter räven istället för att sitta och vänta på den, men mest är det ju en björn-/lodjurshund jag söker.

Anmäl
2014-04-26 12:38 #8 av: KimE

Fördelen med grå/Jämt-wachtlarna är att de både funkar som ställande och kortdrivare, Wachteln i dem gör att de kommer ihåg vilket vilt som finns i såten och driver dem en efter en. Farsans tik håller i rådjur ca15min och älg ca45min, de blir mycket olika beroende på var de jagas in i norra sverige håller de i längre än i södra.

Om du ska jaga rovdjur måste du se till att det bara skjuts rovdjur när den är ung.

Anmäl
2014-04-26 13:02 #9 av: KarelarEmma

Jo jag vet, har träffat en del wachtelkorsningar och fått se hur dem jagar, det verkar väldigt effektivt faktiskt. Har dock inte riktigt funderat färdigt. Lutar mot en halvstövare då de håller i lite längre och det skulle fungera bra att jaga min karelare tillsammans med en halvstövare. Som det är nu lånar jag jaktledarens hund och släpper tillsammans med Ville när vi jagar björn eller lo, men denna hund är elva år nu så det är dags att jag (som ju är hundförare) ordnar med en annan, liknande hund.

Jag har ju varit med och jagat in mycket hundar, så jag vet hur man ska prägla dem på vad man vill jaga, det ska nog inte vara några problem med den biten.

Det verkar vara en mycket bra tik ni har! Grattis! Tänker ni ta fler kullar på henne? I så fall kanske jag är intresserad av en valp.

Anmäl
2014-04-26 13:44 #10 av: KimE

Jo det är bättre med de som håller i längre för rovdjur.

Farsan tycker att hon börjar bli för gammal för fler valpar.

Anmäl
2014-04-27 00:52 #11 av: Taxelina1

Att planera en blandraskorsning är inget jag rekommenderar. Försök att värna våra renrasiga jakthundar i stället.
Gråwachtlarna börjar få problem med klåda som är rätt utbrett bland wachtlarna. Dom blir även oftast för stora och klumpiga för en trygg vildsvinsjakt. Blandningar med karelare och laikor likaså.
Många som kommer till oss har gråwachtlar och vill ha mindre raser då dom har mindre skaderisker pga sin smidighet.

Anmäl
2014-04-27 17:04 #12 av: KarelarEmma

#10 Absolut, håller med om det. Ja det kan ju vara så att hon är för gammal, vad kul att det blev en bra kull efter henne i alla fall.

#11 Som jag tidigare sagt ser jag helst att det blir en rasren parning, men jag är öppen för planerade blandrasparningar. Det står inte alls att jag endast tänker mig blandrasparningar. Visst kan det vara sant att jag är dum som är öppen för blandrasparningar, men samtidigt kan en planerad blandrasparning falla ut precis lika bra som en rasren parning vad gäller valparnas duglighet.

Som jag skrivit i annonsen står det att jag kan tänka mig blandrasparning med lämplig tik, detta innebär att det bara blir aktuellt om det är en genomtänkt korsning och inte vilken vägkorsning som helst.

Min hund har ett jaktligt avelsvärde och det finns inget krav på att det måste bli en rasren parning för att ta vara på det, men det är vad jag helst ser.

Eftersom det verkar vara väldigt motigt att vara öppen för blandrasparningar kanske jag skulle ha hållit käften och låtit bli att skriva någon avelsannons. Det misstaget lär jag knappast göra igen.

Anmäl
2014-04-27 17:29 #13 av: KimE

Förändrade vilt och jaktformer gör att det ibland behövs förändrade jaktraser med. Varken björn, lodjur, vildsvin,dovhjort och kronhjort fanns i rikliga bestånd för 20år sedan och en bra ekorrhund har du igen användning av längre.

Anmäl
2014-04-27 17:38 #14 av: KarelarEmma

#13 Jag håller absolut med dig. I mitt jaktlag tycker vi att jaktledarens blandrashund Enso är helt ovärderlig när det gäller björn- och lojakt. Även om min Ville är bra så är de oslagbara tillsammans och det är mycket värt att Enso skäller både drev och ståndskall.

Anmäl
2014-04-27 19:58 #15 av: Taxelina1

#13 Visst har jaktformerna ändrats. Så till den milda grad att det talas om förbud för löshundsjakt fram igenom. Finns det någon som önskar det? Vi måste tänka på att använda mindre, lättare och inte så skarpa hundar. Dom större raserna är för otympliga till vildsvin till exempel. Jag gör en ny tråd om hundars lämplighet, så vi inte pratar sönder den här.

Visst kan blandisarna vara guld värda. Säger inget om det. Det var så våra olika raser kom till. Men att planera det...?

Säger inget ont om det, utan det var min egna tanke. Hade bekanta som avlade på jaktblandisar och tjänade en hel massa kronor på det också. Men just nu är det hyffsat mättat på den fronten. Om man nu tänker ekonomiskt eftersom det kostar en hel del att ta fram en kull. Hoppas du hittar en lämplig tik.

Anmäl
2014-04-27 20:37 #16 av: KarelarEmma

#15 Denna är ju redan sönderpratad så det spelar väl ingen större roll om vi fortsätter diskussionen här.

Jag planerar inte precis blandrasparningar, men om det inte finns någon med en tik av samma ras som är intresserad av att para med honom så är jag i alla fall öppen för att överväga att göra en blandrasparning med honom om det finns ett syfte bakom korsningen. Det finns mycket riktigt en hel del blandisar som jag anser är guld värda, halvstövarna har en särskild plats för mig eftersom jag har träffat många sådana och jagat med många olika individer med sådan härstamning. Att planera det är inte min sak men om någon har planer på det så är jag villig att överlägga att upplåta min hund till avel.

Om det just nu är mättat på den fronten så kommer ju ingen att vara intresserad av att göra en blandrasparning med min hund och då är ju den saken ur världen och ingen skada skedd, eller hur?

Det blir nog svårt att hitta en lämplig tik, men tack ändå.

Anmäl
2014-04-27 20:42 #17 av: KarelarEmma

#15 Det verkar som om du är väldigt inne på vildsvinsjakt och vildsvinshundar. Jag hade inte tänkt upplåta Ville till sådan avel, han jagar nämligen inte vildsvin (jag bor Västerbotten så det finns inga sådana här) och jag har inga planer på att träna honom till det, därför känns det synnerligen olämpligt att upplåta honom till avel av vildsvinshundar. Det förefaller mig fullständigt poänglöst, varför göra en parning för att ta fram hundar som jagar ett viltslag som det ena föräldradjuret inte jagar? Det är mer halvstövare för björnjakt som jag tänker på här.

Anmäl
2014-04-27 21:28 #18 av: Taxelina1

#17 Jaa, det var lite annat. Jag blev nog lite enkelspårig då jag vet att 99% gör blandparningar just till vildsvinsjakten. Och var glad att du slipper dom små liven...än !

Anmäl
2014-04-28 08:04 #19 av: KimE

Många älgjägare/uppfödare tycker inte om att man avlar gråhundar,jämtar, laikor, och karelare på vildsvinsegenskaper då man tycker att det inte är detsamma som att ställa älg på rätt sätt. Så alltid är det någon som ogillar olika jaktformer. Farsans tik är liten och gillar inte vildsvin speciellt mycket de gråwachtlar vi jagar med är ganska lätta, det kommer säkert bli en ny ras av dem.Korsningar med karelare och laikor tycker jag blir för stora det är lätt att de blir skadade eller skadar vildsvinen.

Anmäl
2014-04-28 11:48 #20 av: Taxelina1

#19 Gråwachtlar tror jag inte blir någon ny framtida ras, då flera är missnöjda. Träffar väldigt många som har såna och vill ha andra friskare raser. Bara för att man gör korsningar betyder inte att den blir friskare vilket var en myt en gång i tiden. Många har även fått klådan.

Laikor och karelare är också för otympliga och i skarpaste laget. En liten lätt ställande ras är alldeles perfekt.

Anmäl
2014-04-28 12:40 #21 av: KarelarEmma

#18 Jag är evinnerligt tacksam att jag slipper de där vildsvinen och hoppas att de aldrig kommer hit upp. Hur som helst så inser jag att det blev en konflikt om min öppenhet för blandrasparningar mycket på grund av att de flesta sådana parningar görs för att ta fram vildsvinshundar.

Visserligen tycker jag inte att det är fel att avla korsningshundar för vildsvinsjakt om man tänkt igenom saken men visst är det sant att det inte alltid är så genomtänkt, jag ger mig dock inte in i den frågan eftersom jag inte är helt insatt i saken och dessutom inte har någon praktisk erfarenhet av vildsvinsjakt.

#19 Det stämmer att hundar som är bra på att ställa vildsvin inte alltid kan ställa älg på rätt sätt, de blir ofta för skarpa och kan också jobba på "fel" sätt så att de inte lyckas ställa älgen utan hela tiden stöter älgarna så att de skenar. Jag känner några som försökt jaga älg med en jämthund avlad på vildsvinshundar, det fungerade inte alls speciellt bra.

Däremot kan hundar som ställer björn/älg ge avkommor som blir bra på vildsvin, men hundarna som är avlade som utpräglade vildsvinshundar blir ofta väldigt svåra att få till att ställa något annat viltslag riktigt bra.

Karelare, laikor och jämtar är lite för stora och tunga för vildsvinsjakten vad jag förstår och de ger ju ofta storlek till avkomman så det är förmodligen inte den smartaste korsningen man kan göra om man vill ha en liten, lätt hund. Korsningar med dessa raser och wachtel eller helst stövare är dock ofta klockrena björn- och lohundar.

#20 Att hunden är en blandras betyder inte alls att den är friskare än renrasiga hundar. Friskare djur kommer endast ur en korsning med obesläktade individer, eller "utavel" och denna kan åstadkommas både inom rasaveln och blandrasaveln. Att hunden är renrasig är av samma anledning inte heller ett kvitto på att den är frisk, bara för att föräldrarna genomgått gedigna hälsokontroller behöver inte det betyda att avkomman blir frisk.

Det är ju möjligt att gråwachteln blir en ny ras, men innan det sker hinner mycket vatten rinna under broarna och den typen av hund hinner nog förändras ganska mycket innan så sker.

Anmäl
2014-06-03 12:47 #22 av: thilda-

åh herregud... Varför inte bara lyda avelsrådet då? finns en anledning till varför de finns....

Anmäl
2014-06-09 12:42 #23 av: KarelarEmma

#22 Hunden uppfyller de krav som krävs för att få gå i avel och det finns ingenting som säger att det på något sätt skulle vara dåligt för rasen om han gick i avel heller. Han kan dock inte REKOMMENDERAS till avel för att hans syskon har så pass många kullar men det betyder INTE att avelsrådet FÖRBJUDER att han går i avel, men jag måste annonsera själv. 

Det är inte alls så att jag tvingar någon att para sin tik med min hane ifall att du nu fick det intrycket. Och om någon är intresserad måste parningen (om det blir en rasparning) i vilket fall godkännas av avelsrådet innan den får göras, och om de absolut vill stoppa att han går i avel för att hans syskon har för många kullar eller vad fan det nu kan vara så får de väl göra det och då blir det ju ingenting heller.

Anmäl
2014-06-20 13:38 #24 av: Linnea

#23 Måste avelsrådet godkänna parningen för att valparna ska kunna registreras? Låter konstigt. Har inte hört talas om nån annan rasförening som gör så.

Skynda långsamt så går det fortare
Sajtvärd på
Fälttävlan

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.