Annons:
Etikettövrigt
Läst 870 ggr
lovemysack
2014-06-22 17:42

Hjälp, första hunden.

Vi har i familjen bestämt oss för att skaffa vår första hund. Det kommer blir en wachtel och både min mamma och pappa har haft hund förut så det är inte så att vi inte är pålästa utan vi vill mest veta lite mer "inte så jätte viktig fakta" eller hur man ska säga. Så om ni har lust å svara på några frågor så får ni jätte gärna göra det. :) * Pappa ska jaga vilt, är det skillnad på tikar och hanar i jakten? Vad är bäst som första hund? * Hur vet man att kullens stam/föräldrar är merriterade? Vad är en stor merrit inom jaktvärlden? * Finns det kända hundar som man räknar med som släkt i stamtavlan? Vilka hundar isåfall? Bra hundar att ha i stammen? Mindre bra? * Måste man vara med i någon klubb som valpköpare när man ska vara med i "tävlingar"? //Moa

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Annons:
Taxelina1
2014-06-23 00:20
#1

Kul att ni ska köpa er en jakthund. Det ni först ska tänka på är att kolla upp hälsostatusen på den här rasen. Det finns en del sjukdomar. Meriter ser ni i stamtavlan eller om ni har registrerings nummer på föräldrarna. Då kan ni gå in på skk, s hunddata och se det där. Ska ni tävla behöver ni vara med i en rasklubb och ska ni ställa ut så kan det även vara bra att vara med i svenska kennelklubben. Då kan ni ställa ut även på deras utställningar och dom har även lite andra aktiviteter. En bra merit hos en hund är ett championat. Om det står exempelvis SE(D)CH framför registreringsnummret, så säger det att hunden är en svensk jakt genom drev champion. Nu vet jag inte vilka hundar inom wachtelrasen som är topphundar. Men det kan ni nog få reda på genom avelsrådet inom rasklubben. Om du letar reda på deras hemsida får du nog tag på dom.

Hälsning från en stor djurvänCool

Linnea
2014-06-23 14:51
#2

Rasklubben har förmodligen en valpförmedling på sin hemsida, där brukar uppfödarna skriva ut namn på föräldrarna plus ev meriter. Med namnens hjälp kan ni gå in på hunddata och kolla alla jaktprov mm som hundarna har gjort och hur bra det gick.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

lovemysack
2014-06-23 22:53
#3

Vad är hunddata? :)

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Taxelina1
2014-06-24 08:32
#4

På Skk,s=svenska kennelklubben kan du hitta massor. Där finns även en sida som heter Hunddata. Där kan du få fram hela stamtavlan på föräldrar till er eventuella valp. Du får även fram meriter, när och var dom tävlat och med vilken domare. Om hunden till exempel är ögonlyst eller höftleds röntgad, så står det med vilka resultat.

Har du registreringnummer på en hund, kan jag hjälpa dej igång😉 Vill du inte lägga ut det offentligt så skickar du ett pm till mej.

Där finns också en sida som heter "Köpa hund" Där finns alla registrerade uppfödares kullar.

http://kennet.skk.se/hunddata/Hund_sok.aspx

Hälsning från en stor djurvänCool

lovemysack
2014-06-27 11:13
#5

Okej Tack :)

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Upp till toppen
Annons: