Vapen

lagligt vapeninnehav och frågor

2014-07-07 05:43 #0 av: CupcakeGod

Det finns tyvärr inget ifokus forum som inriktar sig på vapen, så jag tänkte ställa några frågor till er istället. 

Finns det lagar som säger nånting om innehav av ett luftgevär? Behöver man ansöka om en licens? Hur gör man det? Och så vidare. Vill även veta om man lagligt får äga lite tyngre vapen.

Det är nämligen så att det finns för mycket skadedjur här och ingen vill göra nånting åt saken. 

Hi. 

Anmäl
2014-07-07 12:24 #1 av: Linnea

Vi har luftgevär och det behövs ingen licens för dessa.

Skynda långsamt så går det fortare
Sajtvärd på
Fälttävlan

Anmäl
2014-07-07 17:34 #2 av: AktivaSiri

Vanliga luftgevär som köps på teknikmagasinet och liknande krävs det ingen licens för. 

Sen skulle jag dock avråda från att börja skjuta mot djur med ett luftgevär....

Medarbetare på jakthundar
Driver företaget AktivaHunden.se.

Anmäl
2014-07-07 18:54 #3 av: Linnea

Råttor och andra smådjur funkar. Större gevär ger köttfärs.

Skynda långsamt så går det fortare
Sajtvärd på
Fälttävlan

Anmäl
2014-07-07 20:30 #4 av: AktivaSiri

Ja, om man nu vill begå lagbrott så funkar det säkert. Ska man skjuta mot djur krävs en licens/skyddsjakt. Annars får man använda fällor.

Anmäl
2014-07-07 21:09 #5 av: CupcakeGod

Fällorna funkar inte. Dessutom har vi så många råttor här att inte ens fällorna hjälper längre. 

Jag tycker inte att det ska vara okej att döda mördarsinglar men inte råttor för att dom är större. 

Hi. 

Anmäl
2014-07-07 21:17 #6 av: AktivaSiri

Kan du slå ihjäl dem med en påk är det helt okej, det är om du börjar skjuta du bryter mot lagen.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.