Annons:
Etikettträning-och-aktivering
Läst 4307 ggr
Vizzla
9/23/14, 10:13 PM

Kan man lära äldre hundar att jaga?

Till er som har lång erfarenhet av jakt och injagning. Man talar ju ofta om vikten av att träna valpen från det den är liten för att bli bra och klok jakthund. Men kan man få en bra jakthund av en äldre hund som inte jagat från det den var liten valp?

Idag är man ju lite mer försiktig med att rekommendera allt för tidiga släpp. Skogsvana är bra en allt för unga hundar på för långa sök kan göra att unghunden tappar intresset.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Annons:
AktivaSiri
9/23/14, 11:19 PM
#1

Börjar med att säga att jag bara har "viss" erfarenhet av jakthundar.

Men jag skulle tro det är väldigt beroende på ras och hur åren sett ut fram tills dagen man får för sig att de ska börja jaga. Är man mycket i skog med lös hund så är det säkert en fördel.

Men tänker man sig vissa jaktformer är det nog också lättare. Tex grytjakt, att släpa en hund vid ett gryt där det finns grävling/räv gör nog att de flesta kommer att ta sig in i grytet och då även skrämma iväg räven, kanske även grävlingen, eller så börjar de skälla för fult.

Drivande hundar kanske är svårare då risken finns att man under tidigare år när hunden varit lös, om den varit det, stoppat den när den börjat spåra/följa efter något intressant. Då ska man ju helt plötsligt uppmuntra ett beteende som man tidigare har stoppat.

Tror inte det finns något bra svar egentligen utan det är många omständigheter som spelar in helt enkelt :)

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Taxelina1
9/25/14, 1:48 PM
#2

Man kan lära äldre hundar jaga. Den instinkten har dom nedärvd. Enklast är det ju om du har en jakthund som är avlad för jakt.

Drivande börjar man med så fort dom själva har intresset. Det gäller bara att finnas där hela tiden och stötta. När unghunden drar iväg efter ett spår måste du stå kvar tills den kommer tillbaka. Och det kommer den att göra. Den går i sina bakspår. Varje gång hunden kommer tillbaka berömmer man väldigt mycket. Sen låter man den söka ut igen. Så håller man på.

Det flera klantar sej med är att dom blir oroliga när hunden drar iväg och det dröjer innan den kommer. Då börjar dom förflytta sej samtidigt som dom visslar och ropar på hunden. Hunden blir helt desorienterad och vet inte vart den ska springa åt för håll. Ha pejl på hunden. Det underlättar. Men du ska ALLTID låta hunden komma tillbaka till upptagsplatsen, även om du har pejl på den. Om du inte ser att den råkat ut för något.

Hälsning från en stor djurvänCool

Anders 50
9/26/14, 9:38 PM
#3

#2 Det där med att stå kvar beror ju på vad man ska träna för moment. Nu pratar jag om unghundar. . drivande hundar och i viss mån älg och vildsvinshundar

För att få en hund att söka efter slag så ska man som du skriver stanna så hunden får utforska terrängen och leta av området tillräckligt länge  innan man går vidare.

Märker man att t.ex en harhund fått slag (vittring efter en hare) så försöker jag  att gå dit och hålla mig i närheten så hunden har mitt stöd och inte blir orolig över var jag är eller tröttnar och springer tillbaks. Hunden ska lära sig att hålla på att reda ut slagen tills den reser haren.  Det är då man får en hund som i regel alltid reser en hare när man är på jakt. 

När så hunden rest haren så dröjer det i regel inte länge förrän det blir tapt. Är husse eller matte då långt borta så är det stor risk att hunden efter bara en kort stunds letande efter spåret ger upp och söker upp mig. På så vis får man en kortdrivare.

Jag hänger alltid på drevet efter en unghund så jag är med på tapten och visar att hunden har mitt stöd att arbeta vidare tills han hittar spåret igen och driver vidare.

Jag har fått (räddat livet på) hundar som enligt ägarna varit värdelösa. . . "Driver bara till första tapten, sen lägger de av" hette det.   Men efter att jag lärt dem att klara ut tapten så har de blivit duktiga jakthundar.

Älg och rådjurshundar bör ha ett stort sök så att de tar upp viltet långt från eller i alla fall så långt bort att de inte märkt människan. Då brukar jakten hålla sig i närheten.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Upp till toppen
Annons: