Annons:
Etikettövrigt
Läst 784 ggr
Fluffinen
2016-03-12 18:22

Vad gäller?

Kanske är jag korkad som ställer denna fråga, men jag hittar ingen information om detta. Jag undrar nämligen vad kräver man ifrån hunden för att den ska få jaga? 

De regler jag hittar om när man vill jaga med  hund rör om hur hunden ska förhålla sig till jakten, men hittar inte vad för krav hunden har för att få delta i jakt. Måste till exempel en hund genomgå ett jaktprov för att få användas till jakt? Behöver hunden vara renrasig för att få användas i jakt? 

Jag kommer få hem en blandrashund mellan flatcoated retriver(mamma renrasig, pappa 70% ungefär), golden retriver o lite springel spaniel. De är alltså till största del fågelhund och jag och sambon har intresserat oss för jakt och skall börja ta jägarlicens snart, vi skulle då självklart vilja jaga fågel med våran hund, men vad är det som gäller för att hunden ska få det?

Annons:
AktivaSiri
2016-03-16 22:06
#1

Det enda som krävs är ju att man har tillgång till jaktmark på ett eller annat sätt. Samt förhåller sig till jakttider och andra regler som gäller jakten. Finns inga krav på hundarna i sig.

Så det finns inget man måste göra med hunden utan det är fritt fram att jaga.

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

fridaas
2016-03-17 07:42
#2

Sen är det ju bra att ha en vardagslydnad på hunden, som att den kommer på inkallning t.ex. Nu vet jag inte så mycket om fågeljakt, då vi inte jagar fågel, men jag hade övat apportering med hunden innan jag börjar jaga med den om det är en apportering ni tänkt använda den till vill sägs..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Upp till toppen
Annons: