Blir lite mörkrädd....
Jag bor i ett litet samhälle där det finns väldigt mycket jägare med sina jakthundar. Har uppmärksammat en sak på senare tid. Det är så att många utav jakthundar sitter i hundgård dag in och dag ut. Nu ska jag inte dra alla över en kam men många utav hundarna får inte alls mycket motion varje dag. De brukar ta ut dom någon gång per dag, ca 1-2, och gå runt kvarteret ett varv och sen in i hundgården igen.
En hund kräver mycket mer motion än så och jag märker på flera utav hundarna att de är väldigt understimulerade. En del skäller flera timmar i sträck medan andra hoppar upp och ner i hundgården eller springer runt i cirklar flera gånger om dag. Det tycker jag är ett tydligt tecken på att en hund är understimulerad.
Om man skaffar en hund har man ändå ett ansvar att ta hand om den på bästa sätt. Tycker det är sorgligt de som skaffar en jakthund och inte aktiverar dom nånting förutom på jakten.
Jag vet att det finns några som är anmälda för detta då dom inte tagit ut hunden ur hundgården på några dagar men det har inte hänt någonting med dessa anmälningar…
Har ni också sett något liknande?
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Jag har hört om liknande och tycker det är fruktansvärt ledsamt och tragiskt.
Det värsta är ju att anmälningarna inte ens går igenom, utan bara blir liggande, när det är uppenbart att ett djur far illa 😮
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Ja det är nog ganska vanligt då det verkar finnas en uppfattning av att en jakthund ska hållas lite vild och därmed inte umgås med människor allt för mycket.
Tror dock det är något som är på väg bort då jag upplever att det är främst äldre generationen som praktiserar detta. Min hund är i hundgården främst då jag är och jobbar eller om det är fint väder ute. Hon drar som en tok mot hundgården när hon förstår att det är dags att vara där lite så hon verkar ju inte må dåligt av det :)
Sen är vi ute på vanliga promenader och sedan är hon som vilken familjehund som helst.
Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se
#2 Min gamla styvfar ansåg att en jakthund inte skulle vara social. Rena stenålders ideérna anser jag. Vi hade många heta disskutioner🤪
Våra hundar går i hundgård. Men är även inomhus givetvis. Vi har en kennelverksamhet. Vi har haft besök av en kennelkonsulent som godkände alla gårdar och tyckte att allt såg jätte bra ut. Och att alla hundarna var lugna och fina. Hon frågade också om våra hundar kom ut från gårdarna ibland.
Vi går en promenad med alla hundarna varje dag så dom kommer bort från gårdarna. Vi har en stor rasthage där dom kan springa och busa. Men dom behöver miljöombyte också🙂Lite variation i vardagen dom med. När jag åker ut för lite fotografering så får alltid några följa med. Jag har alltid några med i bilen. Eller vid promenader.
Men visst. Det finns dom som inte kommer ut alls. Tyvärr.
Detta är mycket vanlig tycker jag bland jägare i åldersgruppen 50+ och äldre. Tyvärr förekommer det ju även i yngre generationer också.
Sedan något annat som jag reagerat på så är att folk inte har några problem att lämna sin hund i skogen över natten då de inte får fast hunden. 😕
#4 Det har jag själv aldrig varit med om. Men visst händer det att en hund blir kvar i skogen. Man kan lägga sin jacka på platsen där man släppte hunden. Oftast så går den sina bakspår tillbaka och kommer fram till jackan där den kan lägga sej och känns doften av husse/matte. Tänk dej att hunden jagat tre timmar. När den sedan får för sej att gå dessa tre timmar tillbaka i bakspåren. Då tar det tid innan vovven kommer tillbaka. Och oftast så vet ägaren det och väntar ut den. Men nu händer det ju inte så ofta eftersom man har pejl och ser precis var hunden befinner sej.
Och problem har dom nog. Vem VILL lämna sin hund i skogen? Brorsan fick sin hund kvar i skogen. Det var innan det fanns pejl. Herregud vad vi letade. Till slut hittade vi henne tack vare en som jobbade i skogen. Hon satt ute på en myr med vatten omkring sej och vågade inte gå därifrån. Kraken.
Jag håller med om att det ofta är den äldre generation som gör såhär och ska man föra en diskussion med dom så är det intill omöjligt. För att de har blivit lärda att jakthundar inte ska ha särskilt mycket sällskap och de ska hållas utomhus dygnet runt.
Ett citat jag brukar ofta höra från jägare som behandlar sina hundar såhär: ''Fungerar hunden inte i skogen, då är det bara att fara bakom ladugården och skjuta den''.
Men nu ska jag inte dra alla över en kam utan alla äldre jägare är absolut inte såhär men dom finns.
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Jo det finns dom som ser hunden som verktyg och skiter i om den är tränad eller inte. En del låter ju hunden "Jaga in sig själv" istället för att träna hunden inför jakten. Detta är endast dumt! Hunden riskerar att skada sig, få ont i leder, muskler och skelett, förspringa sig osv. Helt galet enligt mej! Så klart ska hunden ha god kondition INNAN den släpps i skogen. Vi upptäckte förra året att vi inte hade tränat hunden nog, han hade träningsvärk efter en dag i skogen.. Så i år lägger vi upp mer träning innan.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
#7 Just det där med träningen är ju verkligen jätteviktigt som du säger. Om hunden inte arbetat på en hel säsong så är ju musklerna och lederna inte vana vid ansträngning och behöver precis som hos en människa eller vilket djur som helst tränas upp innan hårt arbete.
Fast nu blev det Off Topic, sorry TS! 🤐
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Det går absolut inte att dra alla jägare efter samma kam, men jag tycker iaf att det är ganska vanligt att hos dessa inbitna jägare att hunden bara är ett redskap. Orkar inte hunden jaga så då skaffas en ny, inte en tanke på att hunden skulle orka jaga mera bara den blivit fysstränad före jakten.
#9 Så sant som det var sagt. Tur kanske att det kommer en ny generation jägare, och att det blir vanligare och vanligare med kvinnliga jägare också. Inte för att jag vill påstå att kvinnor är "bättre" med hundar än män, men jag kan tro att kvinnor ofta är lite "blödigare" när det kommer till djur.
Tycker det är sjukt tråkigt när man ser sånt här… En bekant familj till mig har en tysk jaktterrier som mest får vara i grovköket eller hundgården hela tiden. När hon väl får vara med så blir hon ju självklart superglad och lite överenergisk varpå hon är "jobbig" och åter blir förvisad till grovköket/ hundgården. Skäller och springer runt en hel del, smiter från hundgården om hon kommer åt o s v… Om jag är där och tar en halvtimmes /timmes promenad med henne och tränar lite trix så lugnar hon ner sig och blir en helt underbar hund.
Lugn, gosig med samtidigt modig och tuff… men efter ett tag i grovkök/ hundgård är hon en skällande galning igen…
Blir ledsen när jag tänker på det :/
usch ja riktigt tråkigt.
Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se
Jag vet inte hur vanligt det är, men jag tycker att om man jagar, och hunden inte kan eller klarar av att jaga så ska man placera den i ett sällskapshem. Det är det ända rätta tycker jag. Sen vill inte alla hundar vara inne heller, så länge hunden kommer ut från hundgården några gånger per dag så är hundgård en av de bästa alltenativen.