Jakthundar iFokus

Jakthundar

Etikett: träning-och-aktivering
Läst 4901 ggr
[Murvel]
0

Jaktlabrador utan att jaga?

Hej!

Vad anser ni om att köpa en jaktavlad labrador utan att aktivt jaga med den? Går riktig jakt att ersätta med annat? Vad i så fall? Blir hunden lika nöjd med "fejkbyten" eller måste den få hämta riktiga fåglar för att helt "leva ut" som hund?

Emshify
0

Jag och min familj har en jaktlabbe och det enda som skiljer honom från den sällskapsavlade varianten är just hans nättare men muskulösare kroppsbyggnad och mer aktiva personlighet. Han är först och främst familjehund men följer med på jakt då och då. Han älskar visserligen att jaga med allt vad det innebär, men blir minst lika glad om man apporttränar med dummie, klickertränar, tränar agility, eller vad som helst. Det handlar om att de vill sysselsättas och vara till lags, inte att de specifikt måste hämta fåglar. Och om hunden i fråga aldrig har varit med på en riktig jakt så vet den ju heller inte vad den saknar.

Så kort sagt ser jag inget som helst fel med att köpa en jaktavlad labbe för sällskapsbruk såvida den aktivt sysselsätts på något annat sätt.

[Murvel]
0

Jag vill tävla i tävlingslydnad och testa bruks först och främst. Och om hunden har ett starkt behov av apportering så givetvis mycket bad och apporteringsövningar för hundens skull :) Men om det inte gör hunden lycklig så är det bra att veta det direkt, så kan jag avfärda rasen.. 

Varifrån är din jaktlabbe?

Emshify
0

Jaha, du vill tävla i tävlingslydnad! :) Trodde att du bara ville ha den till sällskap! Jamen då lär ju sysselsättningen inte bli något problem! Och skulle definitivt tänka mig att en jaktlabbe skulle passa utmärkt i tävlingslydnad just eftersom de har ett sånt enormt behov att vara till lags och är väldigt samarbetsvilliga. 

Våran kille kommer ifrån Kennel Djurbergas i Dalarna. Kan verkligen rekommendera den kenneln eftersom uppfödarna är otroligt måna om sina hundar och har många års erfarenhet. Här har du deras hemsida: http://www.djurbergas.nu/ :)

Hiro
0

Bara jaktlabben får en annan uppgift, den måste sysselsättas. Hur man gör med den biten får man själv välja.

Dock är det vissa uppfödare som vill att hunden skall starta i jaktprov för att visa sin jakt prestanda men lååångt från alla kräver det :)

Har själv en jaktlabb tik

[Murvel]
0

#4 Varifrån är din? :) Är det praktisk jakt eller mer allround/bruks?

Hiro
0

#5 Wingpennan´s kennel :) Uppfödaren använder hennes hundar till praktisk jakt men jag skall använda min jaktis Delta till rallt, lydnad, personspår, viltspår mm samt jakt. De passar till allt möjligt, Deltaa bror skulle bli stöthund har jag hört :)