Jakthundar iFokus

Jakthundar

Etikettträning-och-aktivering
Läst 3737 ggr
Vizzla
0

Uppfostra jakthundar

Hej

Satt och läste på jägareförbundets hemsida. Under deras artiklar finns en bra artikel om uppfostran av jakthundar. Man betonade att även lära in ett "bra" och att vara lugn och tydlig med valpen. Det enda jag reagerade var att om hunden börjar dra i kopplet skulle man säga "nej" och sedan rycka (!) i kopplet! Detta håller inte jag med om!

Man ska aldrig tycka i hundens koppel, nacken är hunden svagaste länk. Den tål inte den belastning som en fullvuxen människa åstadkommer genom ryck

Jag läste för något år sedan en norsk rapport från veterinärer som gjort en studie på samtliga hundar som kommit in för olika besvär på olika veterinärstationer. De fann att 70 % av hundarna led av någon form av nackskada/smärta från nacken troligen på grund av alla koppelryck!

Hur uppfostrar du din jakthund? Får din hund dra i koppel? Har du sele eller halsband?

Vi lär våra att inte dra genom att helt enkelt stanna när de drar. De vill ju framåt men dit kommer man inte om man drar. När hunden själv släpper efter i kopplet (OBS! man får inte själv dra tillbaka hunden utan stå med spänt kopple tills hunden tar ett steg mot dig) så går man frammåt. Detta funkar skitbra! Det tar ett par gånger innan hunden förstått konceptet men sedan går det snabbt. Man slipper kampen och man slipper rycken.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf