Jakthundar iFokus

Jakthundar

Etikett: träning-och-aktivering
Läst 2751 ggr
JosefinGothe
0

Hjälp ang. omplaceringshund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allihop!

Jag och min sambo kommer efter sommaren att ta in en omplaceringshund i vårt hem och vår lilla familj. Hunden är en blandras med stor del hamiltonstövare, men även lite beagle och kanske fler raser. Hon är lite mindre än en vanlig hamilton. Det finns inga papper på henne då hon är räddad från miserabla omständigheter tidigare i livet hos sin första familj. Vi kommer bli hennes tredje, och sista, hem. De nuvarande ägarna har tröttnat på henne och tänkte boka en tid för avlivning efter sommaren, men vi vill ge henne en chans till i livet då det inte är några fel på henne.

De nuvarande ägarna tror att hon är någonstans mellan 5-7 år. De ger henne Doggy hundmat och medicinerar henne med kortisontabletter då hon har klåda i huden. De har varit hos veterinär och tagit prover som visar på överdriven tillväxt av jästsvamp i huden/pälsen. Detta är värst på tassarna och i öronen, men också på bröstkorgen och "armhålorna". Veterinären rekommenderade då att byta till ett allergifoder för att se om det blev bättre, samt bada henne med speciella schampoon, men ägarna tyckte att det var lättare att ge henne tabletter, som nu efter några års medicinering har lett till dåliga levervärden för hunden. 

Hunden har på grund av detta även blivit överviktig/uppsvullen. Hon brukar vistas i skogen men är inte så sugen på jakt då hon mest springer runt och leker, och inte verkar "förstå" jakt. Hon har alltså ganska bra kondition, trots sin övervikt.

Mina frågor är nu:

* Vi tänker byta ut hennes nuvarande Doggy-mat till nåt bra färskfoder med lite/inget spannmål. Förhoppningsvis kommer även hennes klåda att förbättras. Har ni något bra förslag på foder som passar en medelålders hamiltonblandning? Kommer vi med rätt mat kunna hjälpa henne med sin övervikt?

* Är det någon som har erfarenhet av klåda eller jästsvamp i huden? Hur kan man behandla detta utan starka mediciner? Finns det något receptfritt schampoo man kan köpa? Jag har även läst att man kan tvätta hunden med äppelcidervinäger för att minska jästsvampen, stämmer det?

Och till sist,
* Hur motionerar man en hamilton på 5-7 år för att hon ska må bra och kanske minska sin övervikt lite? Kan man cykla med henne lite lugnt medan marken är bar ute? Långa promenader? Hur långt/länge bör hon motioneras på en dag? Vi vill ju inte riskera att slita ut leder/knän/höfter det första vi gör, utan tänker givetvis respektera att hon är i lite sämre skick nu i början. Men vi vill gärna hjälpa henne att "banta" medan hon kan det. Tycker du att vi har rätt i att det är för tidigt att låta henne "pensioneras" och bara ligga på soffan hela dagarna?

Ni behöver absolut inte svara på alla frågor, men hjälp oss gärna om ni kan då vi verkligen vill ge den här damen det bästa, för det förtjänar hon! :)

Lägger in lite bilder på Silja också :)

//Jossan

JosefinGothe
0

Silja!

//Jossan

JosefinGothe
0

Silja!

//Jossan

[annajohannas]
1

Ni kan ju testa och se om hon kan äta bara rent kött. Finns ju att köpa fryst. Hade en schäfer en gång som var väldigt allergisk, men hon tålde inte foderkvalster, så prövningen av veterinärens allergifoder fungerade inte. Hoppas ni får rätsida på det, trots att det kan vara väldigt svårt. Lycka till!

Agda
1

* Ett färskfoder som är populärt är Vom og Hundemat. Vet dock inte om man också ska ge något tillskott, en vän till mig som ger det färskfodret ger även pulver från grönläppad mussla (hon har en gamling med lite stela leder), tror också hon gav nyponpulver och något mer.

* Kikade på apotekets hemsida och hittade dessa två produkter som verkar kunna användas vid svamp:
http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=240369

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=212436

* Jag skulle ta flera korta promenader per dag, hur långa måste ni avgöra. Ta en testpromenad på kanske 20-30 min, är hunden väldigt trött efteråt så ta lite kortare promenader i början.

JosefinGothe
0

Tack för hjälpen! :)

//Jossan

thilda-
1

Vom og hundemat " Kyckling " kan du ge.. kycklingen är bra för hundar med klåda och som är känslig i överlag.. vet av flera som har hundar med klåda m,m men som kunde sluta med medicineringen helt efter att ha bytt foder till Voh

[Iyen]
0

Hej hej Jag skulle ge VoH och tillsätta lite extra benmjöl. :)