Valp foder/vuxen foder.
Vår stövare är nu 7 månader. Han äter Pro plans sensitive valpfoder men brukar få kött, grynost o surmjölk etc. Blandat varje dag. Nu har jag börja fundera när vi ska byta foder till vuxen sort? Han är något mager men jag funderar på ett högenergi foder åt honom som har mera kcal än valp fodret. När tycker ni att man skall byta?
Oftast säger man väl att man skall ge valpfoder fram tills de är 12 månader. Men sen finns det uppfödare som ger sina valpar vuxenfoder redan från början. Så du kan börja introducera honom i vuxenfoder nu, om du själv tycker det. Lycka till.
Vi ger våra valpar vuxenfoder direkt. Doggy extra proff. Valpfoder kan ibland bli lite för kraftigt för växande valpar av större modell.
När du ger din hund surmjölk… är det filmjölk och dyl du menar då? Hundar är av naturen laktosintoleranta. Men du kan ge laktosfri. Det är jätte bra😉Det finns i alla välsorterade affärer nu för tiden.
Du kan absolut börja gå över på lite kraftigare foder redan nu. Men börja försiktigt. Blanda ut det gamla och det nya till att börja med. Din stövare gör av med massor av energi under jakten.
Lycka till med jakten. Själv har jag en stövare jag inte kan släppa pga det stora vargtrycket här i våra marker. Så jag har en ledsen stövare😕
Hälsning från en stor djurvän
#2 Filmjölk väll i sverige :D Bor i finland o här heter det surmjölk :P Alltid laktosfritt eller laktosfattigt :) Skall börja då han är ca. 9 mån :) Vi får nämligen en gratis foderpåse då vi hade några konstiga "knappar" i vår :D Det är synd när en hund inte kan göra det den är skapad för :( Gör ni något annat då? Spårar lr ngo typ?
Min stövare är inte så gammal ännu hon är 5 månader, och vi kommer inte att kunna jaga med henne pga varg som är ganska nära husknuten. Men hon kommer att få spåra, personen, föremål, samt träna lydnad, och lite senare även agility. Har även planer på att träna henne till att hitta kantareller. Personligen tror jag att alla hundar är lyckliga när de får arbeta, på det ena eller andra sättet, och att det görs dagligen.
#4 Du har nog rätt :) Men alltid är det ju bättre med en hobby som hunden är skapad för. :) Det är bra att du låter henne använda sin nos :D Vad heter den lilla föresen? :)
Det lilla underverket heter Bettan😃
Haha :D som min lågstadie rektor :D Gu va gulligt :P
#3 Min stövare får göra annat för att aktiveras.
#4 Det är alltid kul att komma med en jakthund på lydnadskurser och dyligt. Det finns så många förutfattade meningar om just jakthunden.
(Har sålt en stövarvalp som hette Bettan. Men hon är rätt gammal nu)
Lite ot, men jag hade en tax, på 80-talet, som hette Bettan. Min stövare är exakt lik henne, samma teckning, samma virvlar i baken, hm, lite läskigt🤔, men hon kanske har kommit tillbaka i en annan skepning😃.

Vi ger färskfoder till båda våra, både den vuxna och valpen. Det är bara att anpassa mängden.
Skynda långsamt så går det fortare.
Färskfoder är jätte bra foder. Vi använder oss av Bravo. Behändigt med dom frusna burgarna man bara plockar fram ut frysen. Vi har det här fodret om det är någon av hundarna som inte har någon aptit av olika orsaker. Men det är svårt att ha det till alla då vi har kennel här.