varg
Har funderat lite på detta med vargar… omöjligör närvaron av varg i ett område jakt med lös hund?
På många håll har det blivit ohållbart och vargen har tagit över skogarna. Men på andra håll kan dom jaga med löshund utan problem. Jagar man på marker där det finns etablerade vargrevir så kan man nog gå in på vargwebben och se var dom håller till. En varg kan förflytta sej ca 5 mil på ett dygn, så ibland är det svårt att avgöra hur man ska gå tillväga. Inom Tivedsreviret läser dom av webben kl o4,oo om jag inte har helt fel.
Man kan försöka spåra av vägarna innan man släpper. Jag har flera bekanta som lärt sina hundar jaga i lina. Men då är det älghundar. Stövare är ju lite svårare.
Senast i dag fick jag reda på att ytterligare en välmeriterad jakthund strukit med. En dubbelchampion. Vargen åt på hunden när hundföraren kom rusande till platsen. Attacken går blixtsnabbt när vargen tar hunden. På några få minuter finns det bara rester kvar av hunden. Det är så vidrigt att det inte går att beskriva. Det finns inte ord för det…
Vi har en lång jakttradition med jakt med löshund. Den är så gammal att man får gå 5000 år tillbaka. Tittar man på hällristningar så finns det med där.
Hälsning från en stor djurvän
usch vad tråkigt med hunden :/
men just på grund av hur lång jakttraditionen med löshund är så tänker jag att man tidigare måste haft metoder att hantera närvaron av varg… hur gjorde man förr för att skydda sina jakthundar?
De senaste 100 åren har det ju inte varit några problem då det inte funnits så mycket varg.
Renägare vaktade sina djur dygnet runt. Vi bedrev fäbodbruk och då vr det väl mest björn som tog djur.
Och förr löst man problemet med varg genom att utlysa skottpengar. Och det var allas plikt att gå ut i drev om varg syntes.

Den största orsaken till att det verkade funka förr är nog ändå att det fanns mycket färre människor då vilket gör att möten mellan människa och varg blir ovanligare plus att vi inte begränsade antalet vilt så som vi gör nu vilket gör att vargen hade fler byten och större marker att röra sig ostört på.
Skynda långsamt så går det fortare.
Där vi jagar finns inte vargen men har hört ryktesvägar att runt Värmland ska det vara svårt att jaga med lös hund på grund av att det är vargtätt.
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Hela Mellansverige är proppfull med varg. Bara en tidsfråga innan den finns bakom varenda husknut. Här finns inget registrerat revir men ändå finns det både fjolårsungar och en ny kull och även vuxna vargindivider som tassar omkring. Så frågan är VARFÖR det inte registrerats än??? Vi får meddelanden så gott som varje dag att det synt varg någonstans i vårt område med någon mils omkrets.
På ett dygn förflyttar dom sej ca 5 mil så jag vågar inte rasta hundarna när det blivit mörkt ute här. Sista kvällskissningen sker i koppel i trädgården och man känner sej som en uggla när man hela tiden ser sej om. Man känner sej inte trygg någonstans.
En vargflock beräknas ta mellan 120-130 älgar/år. Det är rätt många det.
Blev dubbelt…