Jakthundar iFokus

Jakthundar

Etikettövrigt
Läst 1554 ggr
Ressu
3

Tips! Hur lära sin hund jaga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär lärde vi vår första cocker att jaga 😉

Ps. Skämtar ju naturligtvis!

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

felzena
0

Hahaha! Om de hade varit så enkelt ;)

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

[Doglovers]
3

Beroende på vad det är för ras, så har dom egenskaperna nedärvda.

Men dom behöver lära sej skogsvana, att bli självständiga, lita på hundföraren. Och att man lär dom rätt vilt. Lära sej att bli kopplade och förflyttade till nästa plats. Jag brukar släppa valpen, gå hundra meter, vissla in den med godis, koppla den , gå 50 meter och sedan släppa den igen. Så gör jag hela tiden i skogen och då brukar det inte bli några problem. Det sämsta man kan göra är att koppla hunden och sätta den i bilen direkt. Den lär sej på två sekunder att bilen inte är kul och då går man heller inte fram till husse/matte och dom kan vissla hur mycket dom vill haha, så det så….🤪

Stövare till exempel får inte jaga klövvilt. Så ser jag ett rådjur går jag fram till spåren med ungstövaren och visar hur rädd jag blir och sen rusar vi därifrån. Genom det så visar jag att jag som unghundens ledare blev rädd rädd. Då är det alltså väldigt farligt. Likaså gör jag det när jag går förbi kalvarna och korna här hemma. Jag vill absolut inte ha hundar som jagar varken våra eller andras djur. Hittar jag ett har spår så berömmer jag väldigt mycket och sedan följer vi spåret.

När min stövare känns så pass säker att jag kan släppa den utan att den förföljer rådjur eller hjort så kan jag starta den på ett RR=rådjursrenhetsprov. Klarar den det så kan den sedan kallas rådjursren😉

Vizzla
0

Bra tips!

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf