Kan ni ha era hundar lösa?
Som rubriken lyder - Kan ni har er hundar lösa? Kan ju vara svårt att träna sin jakthund att ha den lös utan att den springer iväg efter något vilt. Om ni kan det, hur har ni tränat då? Själv kan jag ha min jämthund lös överallt. Förutsatt att de inte är några andra människor eller hundar på samma plats för då vill han hälsa. Men annars håller han sig nära mig. Gråhunden går också att ha lös men då måste man hålla ett extra öga på honom för hinner han för långt bort så lyssnar han inte längre utan far ut på egna äventyr istället.
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Vi kan inte ha vår hund lös utan vi har tränat henne så att så fort kopplet åker av så är det jakt. Dock brukar hon hålla sig bredvid till en början när vi tar av kopplet för att sedan sticka ut på större sök efter några minuter 🙂
Jag kan ärligt säga att vi inte jobbat så mycket med den biten. Jag vill inte riskera att hunden drar iväg på vilt när säsongen är slut och föryngringen börjar här i naturen. För fyar jag den nu så kanske jag får problem när jakten gäller i stället.
Vi kan ha jämten lös om vi är på vissa områden, t.ex. om vi promenerar längs med en grusväg och hela tiden har kontakt med henne, eller om vi stannar till vid hundbadet och släpper henne en stund, hela tiden med koll på henne så att man kallar henne till sig om hon är på väg bort från badplatsen (en gång försökte hon simma över sjön efter en älg). Men i skogen är det totalt omöjligt nu för tiden. Det gick när hon var yngre men nu är hon expert på att röra sig i större och större cirklar tills hon till slut kan pipa iväg. Vi vill inte riskera att hon stör, driver eller ställer vilt utanför jaktsäsong eller på annans mark så vi har inte henne lös i skogen om det inte är jakt.
Alla våra 7 hundar går att ha lösa. De är tränade från valpar att inkallning är något roligt att då man kommer till matte å husse så är man superduktig!
Nix, vår går inte att ha lös. Hon drar efter allt vilt oavsett vad det är.
Jag kan inte ha mina lösa, men jag har ju bara haft de 3 veckor än så länge. De håller sig bra till mig eller husse, men rör sig på större och större cirklar runt oss så det är väl bara en tidsfråga tills någon av dem sticker iväg efter något vilt.
Rocky springer gärna iväg efter fåglar, och då slår han totalt dövörat till.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!