Jakthundar iFokus

Jakthundar

Etikett: övrigt
LĂ€st 2241 ggr
Emelie
2013-03-20 23:00
0

Vovvarna stack!

Vill bara skriva av mig! 😃

Var ute med mina vovvar idag (adopterade hundar frÄn Ungern med jaktraser som troligtvis Beagle, Pointer, Jaktlabrador och spaniel i sig) pÄ en golfbana vid stallet dÀr jag rider, och för första gÄngen sÄ stack de ifrÄn mig och min sambo TOTALT!

Det var ett gÀng harar som hade varit pÄ golfbanan precis innan vi gick dÀr, och hundarna for runt galet i snön bland alla harspÄr med nosarna i marken. Jag sÄg att hundarna blev mer och mer exalterade och okontaktbara, och skulle precis koppla dem nÀr de reste ragg och bara stack efter att de hittat stÀllet dÀr hararna lÄg och tröck! DÀr stog jag och sambon och visslade och ropade men utan resultat, och huxflux sÄ var de bara borta. Ganska snopet kan jag sÀga att det kÀndes.

Guszti var helt exalterad och skĂ€llde som en tok nĂ€r han sprang ivĂ€g efter haren, det mĂ€rks att det Ă€r detta han Ă€r avlad för! 😉

BĂ„da hundarna kom springandes till oss frĂ„n olika hĂ„ll efter ett tag, men jag kan sĂ€ga att jag och sambon vĂ€ntade med spĂ€nning pĂ„ om de skulle komma tillbaka eller inte, haha! Är jag överdrivet rĂ€dd eller Ă€r det sĂ„hĂ€r jakthundar faktiskt gör?

SajtvĂ€rd för Bullhundar, medarbetare pĂ„ Borderline & Djurtransport.

StÄr i stargroparna för en förhoppningsvis framgÄngsrik avel av tan-tecknade möss!

AktivaSiri
2013-03-21 08:55
0

Ja om de tappar det de jagar sÄ brukar de komma tllbaka om de inte tar nya tag :p

Medarbetare pÄ jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

felzena
2013-03-21 10:14
0

Första gÄngen mina vovvar stack efter vilt sÄ var man alltid rÀdd. Man visste ju inte hur hundarna fungerade sÄ man satt och vÀnta med spÀnning pÄ nÀr de skulle komma tillbaka. Men nu vet man hur dom fungerar sÄ dÄ Àr man inte osÀker lÀngre.

Men jag förstĂ„r att du vart rĂ€dd av dig! đŸ™‚

VĂ€rd pĂ„ jakthundar Medarbetare pĂ„ hundar
~Ju mer man ser av mÀnniskorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Emelie
2013-03-21 10:40
0

#2 Haha ja vi blev riktigt rÀdda! Eftersom de varit gatuhundar och fÄtt klara sig sjÀlva sÄ var vi oroliga att de inte tyckte det skulle vara nödvÀndigt att komma tillbaka till oss, men det gjorde de som tur var!

Men jag mÄste frÄga om det Àr ofta som jakthundar faktiskt försvinner och inte kommer tillbaka som de ska?

StÄr i stargroparna för en förhoppningsvis framgÄngsrik avel av tan-tecknade möss!

felzena
2013-03-21 10:54
0

Haha! Ja jag förstĂ„r det! đŸ™‚Vilken förening var det du adopterade hundarna ifrĂ„n? 

Min Ă€ldsta jakthund - Zeb. Han kommer alltid tillbaka bakspĂ„ren. Det Ă€r olika hur lĂ„ng tid de tar beroende pĂ„ om han hinner ikapp viltet, har stĂ„ndskall osv

Men yngsta hund - Nalle. Han kommer inte alltid tillbaka. Men vi har ju alltid pejl pĂ„ han sĂ„ ibland fĂ„r vi fara ut i skogen och leta reda pĂ„ honom. Han Ă€r en GrĂ„hund och hört frĂ„n andra som har GrĂ„hund att de brukar har tendens till att vara borta vĂ€ldigt lĂ€nge. 

SĂ„ det Ă€r nog olika frĂ„n hund till hund. đŸ™‚

Emelie
2013-03-21 10:58
0

#4 Det Ă€r alltsĂ„ lite gambling om man inte anvĂ€nder pejl pĂ„ hundarna! 😉

DÄ antar jag att det Àr nÄgonting jag kanske bör införskaffa sÄsmÄningom.

felzena
2013-03-21 11:03
0

#6 Haha exakt! Jo pejl Ă€r vĂ€ldigt bra att ha, speciellt dĂ„ det gĂ€ller min grĂ„hund. Jag har installerat en kamera pĂ„ ena pejlen och det Ă€r riktigt spĂ€nnande och kolla pĂ„ nĂ€r hunden far efter nĂ„got vilt! đŸ™‚

Emelie
2013-03-21 11:25
0

Men gud sÄ roligt! Jag antar att det Àr rÀtt dyrt att köpa pejl + kamera dock?
Är du aldrig rĂ€dd att dina hundar skall bli attackerade av t.ex. Ă€lg och inte klara sig? 😼

Karmatarerskanise
2013-03-21 14:09
5

Blir oroad att sÄ mÄnga finner situationen underhÄllande.
Har man djur som sticker efter vilt ska dom inte vara lösa annat Àn vid jakt!

Emelie
2013-03-21 14:12
1

Nu var det ju faktiskt sÄ att det var första gÄngen hundarna stack, sÄ i fortsÀttningen blir det lÄnglina.

Emelie
2013-03-21 14:15
0

Juste Felzena, jag glömde svara pÄ vilken organisation jag adopterat ifrÄn.

Det Àr ingen riktig organisation, utan en kvinna som sjÀlv Àr Ungersk och hjÀlper till att adoptera hundar dÀrifrÄn. Sök pÄ Facebook om du vill, gruppen heter Dogwatchers.

Karmatarerskanise
2013-03-21 14:19
2

#9 Bra!

Men av svaren utlÀser jag att det finns de som slÀpper sina hundar trots att de vet att de sticker. RÀtta mig om jag har fel. Eller de andra svaren handlar om jakt? För det handlar ju inte ditt inlÀgg om.

Emelie
2013-03-21 14:26
0

#11 Jag kan ju inte svara för de andra, men jag antog iallafall att de andra pratade om sina erfarenheter utifrÄn nÀr de jagat med hundarna.

För jag hoppas verkligen inte att folk slÀpper sina hundar med flit sÄ de fÄr jaga vilt nÀr det inte pÄgÄr nÄgon jakt. Att utsÀtta djur för den stressen helt i onödan hoppas jag inte att nÄgon gör.

Karmatarerskanise
2013-03-21 14:28
3

#12 Jag reagerade eftersom det tyvĂ€rr finns sĂ„dant folk som tycker det Ă€r roligt att se nĂ€r hundarna jagar efter vilt pĂ„ promenaderna utanför jakt. 😼

Även icke jagande mĂ€nniskor har sina hundar som inte lyder löst och Ă€ven de springer ju tyvĂ€rr efter vilt. Himla trĂ„kigt att folk inte tar mer ansvar.

Emelie
2013-03-21 14:37
0

#13 Jo sĂ„nt Ă€r vĂ€l tyvĂ€rr rĂ€tt vanligt, men jag hoppas de flesta mĂ€nniskorna iallafall har lite vett i sig! 😕

Dock var bÄde jag och sambon rÀtt roade efterÄt, dels för att vi var lite halvt chockade och dels för att vi nog var lÀttade över att hundarna kom tillbaka som dom gjorde osv. Men sjÀlvklart vandrade tankarna ivÀg till de stackars hararna som lÄg och tryckte nÄgonstans med hjÀrtat i halsgroparna och som dessutom hade blivit splittrade pÄ.

[Doglovers]
2013-03-21 16:20
5

Under jakt med stövare sĂ„ blir stövarna lurade hela tiden. Men ute pĂ„ en golfbana kan risken finnas att hunden, om den Ă€r snabb kan komma ifatt haren.  Eftersom det var fler pĂ„ samma plats sĂ„ kan det vara att honan löper. Det gör hon direkt efter att hon fĂ„tt en kull ungar. Och vid det hĂ€r laget kan hon garanterat ha en kull liggandes nĂ„gonstans. Det Ă€r ovanligt kallt ute och risken finns att ungarna dör. DĂ„ Ă€r det extra viktigt att det Ă€r lugnt sĂ„ honan kan vara hos ungarna och ge dom vĂ€rme.

Det Àr dÀrför koppeltvÄng pÄ vovvarna 1/3-20/8.

Emelie
2013-03-21 16:24
0

#15 Ja, vi borde inte ha litat pÄ hundarna men det Àr lÀtt hÀnt att man Àr naiv.

Nu Ă€r det iallafall hĂ€nt och vi kommer som sagt anvĂ€nda lĂ„nglina nĂ€sta gĂ„ng 🙂

[Doglovers]
2013-03-21 16:32
3

#16 Kloka hundĂ€gare gillar jag skarpt😃

Emelie
2013-03-21 16:45
1

#17 Och icke dömande hundĂ€gare gillar jag! 😃

felzena
2013-03-21 17:31
1

Jag menar ocksÄ givetvis nÀr det gÀller jakt!