Belöning
Då jag aldrig har jagat med hund än så undrar jag, brukar ni belöna hunden efter fält byte? Eller är belöningen i sig att hunden får bita lite på djuret (tänker då främst älg)?
Kom att tänka på detta då de tränar sök efter människor med hundar brukar de ju få sin favoritleksak eller liknande efter de hittat människan.
Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se
Jag ser framför mej hur hunden hittar människan och börjat bita i den…hugaligen😉
Massor, massor av beröm och lite bit i djuret. Hunden får även vara med och smaka en bit när den tas ur. Hunden får inte bita för mycket eftersom den kan bita sönder köttet. Du kan låta hunden bita i halsen om den ska bita och rycka. Älgen brukar dom rycka av päls på.
Vi fick ett rådjur som var helt söndertuggat en gång. En i jaktlaget hade skjutit ett rådjur och vi stog på tur på listan. Men skytten fick tillbaka rådjuret eftersom det var hans hund som bitit sönder det så.
Här belönas det!
Jämten han sliter i pälsen lite grann men annars är det godis och bus som han älskar!
Gråhunden är lite feg av sig så när vi fäller en älg efter honom vågar han sig inte fram fören jag går fram. Men han får också en massa godis och bus!
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Här består belöningen av uppmuntran, glad röst, omklappning och att Skade får bita och slicka på djuret. Hon är faktiskt väldigt försiktig med djuren, brukar mest slicka på klövarna och gnugga sig mot djuret, så hon får hållas.
Att belöna med godis eller leksak skulle inte vara någon idé, jakten i sig och det fällda bytet är en mycket större belöning för henne, hon bryr sig inte om godis eller leksaker då. Hon vill inte ens ha sådana belöningar när vi tränar blodspår hemma. Då är den hittade klöven och beröm belöningen. Hon brukar också slicka på blodet som vi spridit ut runt klöven. På vägen tillbaka brukar vi bära klöven så att Skade når att nosa, bufffa och slicka på den.