Kortdrivande hund

Vilken ras vid kortdrivande jakt?

2013-03-06 20:19 #0 av: felzena

Vilken ras tycker du lämpar sig bäst till kortdrivande jakt? Glad

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Anmäl
2013-03-14 11:40 #1 av: [Amandomoros]

Har bara erfarenhet av Wachelhund vad gäller denna fråga, men det har varit väldigt spännande jakter så det är en utmärkt kortdrivande ras enligt mig Glad Alltid spännande när hunden jagar i stort sett vilket vilt som helst så att man kan få bli lite extra överraskad på pass Skämtar

Anmäl
2013-03-14 22:43 #2 av: [Doglovers]

Suddade då jag missuppfattat fråganSkämtarTänkte på kortbentaGlad

Anmäl
2013-03-15 18:10 #3 av: Vizzla

Taxar, tåliga uthålliga bra skall och envisa till tusen!

Anmäl
2013-03-15 20:41 #4 av: [Doglovers]

#3 Håller absolut med dej. Men dom är inte kortdrivandeFunderar Bara kortbentaGalen

Anmäl
2013-03-19 21:33 #5 av: Vizzla

Vad är kortdrivande då?

Anmäl
2013-03-19 21:38 #6 av: [Amandomoros]

#5 Kortdrivande hundar är sådana som inte intresserar sig för "kalla slag" och slutar i regel driva om viltet får alltför stort försprång, eller om hunden kommer långt ifrån sin hundförare :)

Anmäl
2013-03-20 21:38 #7 av: Vizzla

Vilka raser pratar man då om? Jag trodde man menade tiden dom drev å taxar ska ju inte driva i dygn som vissa stövare kan göra tex.

Anmäl
2013-03-20 21:54 #8 av: [Amandomoros]

De som brukar räknas som kortdrivande hundar är väl främst Wachtelhund och Tysk jaktterrier. Hur länge en kortdrivande hund driver beror på ras, individuella anlag samt hur den har jagats in, men det vanligaste är att de driver från några minuter upp till en kvart eller mer. De ska helst bryta drevet om viltet lämnar såten. Kortbenta drivande hundar och långbenta drivande hundar är i grunden samma form utav jakt, men den främsta skillnaden är att de kortdrivande driver långsamt och ska ha ett jämt skall för att drevdjuret ska bukta. Hur länge de drivande hundarna driver beror självklart också på injagning och anlag, men de flesta jag känner med långdrivande hundar brukar föredra ett drev på mellan 1-2 timmar. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.