Annons:
Etikettsök-och-spår
Läst 4017 ggr
felzena
2013-03-06 20:26

Viltspårsträning!

Någon här som håller på med viltspår? Våra hundar tycker det är superroligt och det tycker jag med. 🙂 Hur går det för er i träningen?

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Annons:
joheck
2013-03-11 21:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vi! Jag och min hane 😉Fast han är ju ingen jakthund utan en liten papillon.

Vi ska göra anlagsprov och ta championat i vår/sommar är tanken. Snön måste väck först….. Har även två eftersöks kurser inbokade, eventuellt att han blir godkänd eftersökshund efter dom.

Han är super duktig och fullkomligt älskar det! Har klarat allt vi slängt på han hittills; 24h-spår, vinklar, bloduppehåll, snö, ja allt möjligt^^.

felzena
2013-03-11 21:59
#2

Gud vad roligt för er, håller tummarna för att de gå bra för er! :)

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Fenix_Chicci
2013-03-11 22:08
#3

Har provat viltspår en gång och min tik fullkomligt älskade det :) Hon tyckte det var jättespännande. 

Sedan har jag tänkt att vi ska börja spåra men har inte blivit av riktigt. Men förhoppningsvis drar vi igång till hösten. Känner en jägare som vi tänkte tigga lite blod och en klöv av.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

joheck
2013-03-11 22:08
#4

#2 Tack så mycket!😃

felzena
2013-03-11 22:53
#5

#3 Vad roligt, vad är det för ras du är? :) Själv tycker jag det är jätte kul att spåra och det gör mina voffsingarna med. Man känner glädjen från hunden då den verkligen får tänka till och använda nosen mycket. :)

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Fenix_Chicci
2013-03-12 00:00
#6

#5 Hon är en Bichon Havanais ;) Ja, verkligen :) Tyckte det var toppenkul själv eftersom hon tyckte det var så kul.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Annons:
[Jawa´s]
2013-03-12 10:35
#7

Här pysslar vi också med viltspår, målet är eftersökshund på trafikskadat vilt, dock tror jag inte vi kommer nå så långt då min hund har en kronisk sjukdom som kommer förkorta hans livslängd med okänd tid.
Men vi kör på och ser vart vi hamnar i slutändan =) Om inte annat så kan iaf jag själv använda honom som eftersökshund och jaktkamrat =)
Hunden ifråga är en fd. gatuhund från Spanien. Enligt dna-test är han 50% schäfer, 25% plotthund och 25% med en hel bunt andra raser! Allt ifrån nån bulldogliknande till samojed till dvärgpincher till you name it.
Han har massa 1% raser i sig.

Vi har kommit upp till 300m spår nu, så halvvägs till anlagsprovet. Vi har dock inte spårat alls nu när det har varit snö så jag kommer gå tillbaks lite i träningen vid nästa spårning för att se om han fortfarande ligger på samma nivå eller om vi ska repetera något. Jag anser att grunden är det viktigaste, har man en fast grund kan man ju öka på ganska ordentligt med både vinklar och metrar sen.

Vi har hittills enbart spårat kanin (vittringsmedel + skinn) och rådjur (klöv), får tyvärr inte plats med större klövar eller små hela djur i våra små frysfack, men den dan vi har köpt en frysbox så kan vi utöka träningen lite mer.

[RMSLiners]
2013-03-12 11:07
#8

Vi gör det och det går framåt. Dock är hon lite för mycket intresserad av att köra spår överhuvudtaget så det kan ibland vara svårt att avbryta henne. Ibland startar hon spåra utan att vi lagt spår. Testade det förra året och hon lyckades spåra upp 3 tomma hargryt.

felzena
2013-03-12 11:37
#9

Vad roligt med fler som håller på det och att man få se massor med olika raser hålla på med det här! :) Viltspårsträning är verkligen att rekommenderara till alla slags hundägare. :)

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Ressu
2013-03-13 12:59
#10

Vi håller också på med viltspår samt eftersök av skadskjutet vilt.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

 

Emelie
2013-03-14 18:53
#11

Jag har aldrig testat med nuvarande hundar, men det kommer ske så fort snön är väck! Det verkar superkul, och mina hundar älskar att använda sin nos + är mycket duktiga på det, så jag tror både jag och dom kommer att älska det!

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

felzena
2013-03-14 19:37
#12

Vad kul att det är så många här som håller på med detta! :)

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

[Doglovers]
2013-03-14 22:38
#13

Vi går mycket på spår med våra hundar. Dels för träning och dels för hjärngympa.

Min man och ena grabben jobbar med eftersök åt polisen så det gäller att hålla vovvarna igång.

Annons:
Agda
2013-03-17 02:50
#14

Ska börja spåra med min gråhund i år, håller på och läser en bok om spårning just nu innan vi sätter igång.

Vizzla
2013-04-06 15:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Ja vår äldsta är viltspårchampion! :) Han verkligen älskar att spåra. Får fundera på om han ska bli eftersökshund också men det är väldigt höga krav så..

Den lilla ska få börja viltspåra så snart snön är väck. Han verkar ha talang iaf :) Nosen går i ett.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Vattnadal
2013-04-06 23:04
#16

Körde viltspår förr, nu blodspår, med berikningstänk. Ungefär samma, men jag ser en ruskig skillnad på de hundar som gått viltspår, när jag lägger blodspår.

Man minimerar lukten av människa och försöker få hunden att känna att det är riktig jakt. Lätt med jakthundar och polarhundar, svårare med mer "lydnadstänkande" raser.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: