Annons:
Etikettjakttillbehör
Läst 1981 ggr
Emelie
3/21/13, 2:07 PM

Använder ni pejl?

Använder ni pejl när ni jagar? 

Om ni gör det, skriv gärna vilket märke, vart ni köpte den och vad ni betalade för den.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Annons:
[Doglovers]
3/21/13, 4:31 PM
#1

Vi har Garmin och jag släpper aldrig någon hund utan den. Kommer inte ihåg vad den kostade. Men den är guld värd.

Många börjar få svårt med inkallningen och få tillbaka hundarna och felet man gör när man har en pejl är att man pejlar in hunden och åker sedan och hämtar den. Den får inte lära sej att gå tillbaka själv.

Men annars är pejlen suverän. Garmin gör så att man ser hur långt hunden springer och även vilken hastighet den har. Om den jobbar eller är stilla. Man ser även på kartan om den är ute på en mosse, åker eller annat. vattendrag som diken, åar, kanaler mm finns också med. Man har en helt annan koll på hundarna.

Vi använder även väst till hundarna. Mottagaren på garmins pejl kan slå mot benen på en stövare, så alla våra hundar bär den på ryggen. För tax tycker jag den kan bli klumpig om den sitter på halsen.

Sååå jaaa, den är värd varenda krona😃

http://www.hylte-lantman.com/shop/sortiment.asp?kategori=169&what=lista&kat=Garmin

Emelie
3/21/13, 4:49 PM
#2

Vilken suverän pryl!

Tråkigt dock som du säger att folk får svårare och svårare med inkallningen då de blir lite lata. Jag tycker ändå inkallning är A och O, för man vet aldrig vad som kan hända med tekniska prylar, och plötsligt står man där med en icke-fungerande GPS tracker och en hund man inte hittar 😐

Men superbra att dessa saker finns! Det underlättar ju något extremt när man jagar kan jag tänka mig.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Vizzla
3/21/13, 7:48 PM
#3

Alltså vi ska köpa en pejl till våra. Nu tränar vi bara skogsvana och spårupptag. Men i sommar ska en pejl inhandlas. Jag vill hitta hunden om den kommer bort, oavsett om den förolyckats eller inte så vill jag hitta honom.. Skulle aldrig få ro annars.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

[Amandomoros]
3/22/13, 4:25 PM
#4

Vi använder oss utav Trackers hundpejl där man använder sig av mobiltelefonen samt ett kontantkort i hundhalsbandet vilket fungerar alldeles utmärkt 🙂 Har hänt vid ett tillfälle dock att mobilens batteri tog slut, men eftersom de flesta gubbarna i laget använder samma typ utav hundpejl så kunde vi bara kolla upp hennes position via en annans mobil 😃

AktivaSiri
3/22/13, 7:09 PM
#5

Jag ska köpa pejl till hösten och det lutar åt paketet med Garmin Astro 320 och DV40 halsbandet. 

Är ju svindyrt med pejl…

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

[Doglovers]
3/22/13, 7:45 PM
#6

#5 Visst är det svindyrt men är en bra livförsäkring på hunden. Samtidigt är det rätt intressant att se hur hunden jobbat. Man kan nästan se på pejlen om det är rådjur, älg eller hare hunden har framför nosen😃

Jag kan ge dej ett gott råd. Och det är att du skaffar en väst till hunden. Halsbandet kan ligga och slå emot frambenet på hunden. Vi har en stövare som fick inflammation i ena frambenet och svullnade rejält med medicin och sjukskrivning mitt i jaktsäsongen. Och vår veterinär sa att han råkat ut för fler fall av samma sak.

Annons:
jgs09001
3/26/13, 12:36 PM
#7

Vi använder Garmin Astro. Släpper aldrig hundarna utan.

felzena
3/27/13, 11:56 AM
#8

Har helt glömt bort nu vad det är för pejlar vi använder… 🤔Men är iallafall super nöjd med båda två.

Du kan se om hunden har ståndskall, ligger, sitter, springer eller går. Har även ett sim- kort i pejlen så du kan ringa upp hunden och höra sedan har jag även installerat en kamera så man ser viltet som hunden skäller, riktigt spännande! 🙂

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Hundjägarn94
4/23/14, 12:11 PM
#9

Jag använder Edén-pejlen (radiopejl) och trivs jättebra med den. Köpte den begagnad på blocket för ett par hundra (250:- tror jag).

Anders 50
4/23/14, 3:30 PM
#10

Garmin astro 320 Köpt hos Hylte lantmän. Tror jag gav 6000 och då fick jag med alla extra tillbehör som fanns.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Hiro
4/23/14, 9:42 PM
#11

Japp, det är bra för då vet man var hunden är och var den har varit. Lätt att se var den står och skäller ;)

Upp till toppen
Annons: