Annons:
Etikettälgjakt
Läst 1591 ggr
[annajohannas]
10/12/13, 10:39 PM

Älgjakten

Är lite nyfiken hur det ser ut hos er. Här där jag bor, får de inte jag någon älg alls. Så då kanske man kan gå lite skogspromenader ändå.

Annons:
Taxelina1
10/13/13, 4:23 PM
#1

Varför får dom inte jaga älg?

Här ska vi jaga på 2 marker med våra norrbottenspetsar. Dom är riktigt duktiga på att ställa älg. Den ena har det skjutits rätt många älgar för och den andra är en 1 årig tik som ska med och läras upp nu. Men hon har jagat älg som träning några gånger.

Här har älgtilldelningen sjunkit väldigt mycket pga vargtrycket. Dom räknar bort ett visst antal älg på varje mark som vargen ska ha i stället.

Vi har ett bra samarbete med grannlagen så vi rapporterar direkt om vi misstänker eller ser varg på marken och avbryter då direkt.

Hälsning från en stor djurvänCool

Vizzla
10/13/13, 6:22 PM
#2

Här jagas det över allt. Dock har flera marker just nu dåligt med älg så vi och några fler har slutat tidigare än fylld kvot för att spara på älgarna. Du behöver inte vara rädd för att gå i skogen pga älgjägare. De får inte avlossa ett skott om de inte ser att ingen kan komma till skada. Dock är det ju bra om man själv är synlig t ex har synliga färger på sina kläder när man går.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

[annajohannas]
10/14/13, 12:04 AM
#3

Vi har alltid gjort så i alla tider, att när älgjakten är, så går vi inte i skogen, för hänsyn till jägarna. Men förr var ju jakten i tre dagar, och då var det lättare.

#1 Tilldelningen här är 0 för kalv och 0 för vuxen, enligt tidningen, men vet ju inte om det stämmer.

Mr_Si
11/3/13, 10:37 PM
#4

hur har det gått för alla med älgjagandet? någon som har någon jakthistoria att dela med sig av? :)

Vizzla
11/4/13, 12:10 PM
#5

Dåligt. Vi har inte ens kommit upp i hälften av tilldelningen. I och med att det såg så dåligt ut med älg så har vi avbrutit jakten i förtid för att spara på djuren. Även älglagen runt oss har gjort samma. Konstigt då att jägarförbundet + skogsägarna gå rut med att de vill att vi skjuter mer älg. Man kan ju inte utrota älgen + att hur ska man skjuta nåt man inte ser?

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

felzena
11/4/13, 11:57 PM
#6

Vi har skjutit fullt och för oss har det gått riktigt bra. 5 älgar vart skjutna på ståndskall efter min gråhund och han ställde även Björn för första gången i år.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Annons:
AktivaSiri
11/5/13, 7:03 PM
#7

Vi sköt fullt redan i septemberjakten, fick extra tilldelning som tog slut första helgen i oktober och nu verkar vi inte få något mer så det är väl klart för i år nu då :p

Min lilla tjej har spårat en del med blandat resultat, men verkar fega ur när hon hamnar för långt från mig. Men hon är ju bara 1 så det känns bra ändå :)

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Taxelina1
11/9/13, 3:09 PM
#8

Min lilla fröken på ett år har ställt älg flera gånger redan. Men inte ensam. Hon har haft en äldre hund med sej som lite läromästare. Men hon har gjort alla rätt och det har skjutits två älgar för henne och hennes jaktkompis. Jätte kul. Vi har några kvar men det är ingen panik. Vi jagar på 3 olika marker.

Hälsning från en stor djurvänCool

AktivaSiri
11/9/13, 5:42 PM
#9

Låter ju riktigt kul!

Önskar jag också hade fler jaktmarker!

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Taxelina1
11/10/13, 12:14 PM
#10

Markerna vi har är små men passar för älgjakt med norrbottenspets. Och vi har ibland besök av vargen så kan vi inte på ena marken kan man förhoppningsvis på den andra.

Vill du ha mer träning till din hund kan du lägga ut en annons som hundförare. Då brukar man få rätt mycket att göra.

Hälsning från en stor djurvänCool

Upp till toppen
Annons: