Annons:
Etikettträning-och-aktivering
Läst 3788 ggr
Vizzla
2013-10-13 18:20

Hur får ni hunden att inte jaga fel djur?

Idag hamnade en av jakthundarna inne i en fårhage och försökte ställa dom. Ägaren var snabbt på plats och avbröt. Min fråga är hur får ni hunden att inte jaga t ex tamboska eller fel djur (ren t ex)?

Hur får ni t ex stövare rådjursrena?

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Annons:
Taxelina1
2013-10-14 09:23
#1

Bra fråga. Man vill ju inte att hundarna ska ställa till skada.

Jag brukar leta upp rådjur och när min stövare får syn eller vittring visar jag mej jätterädd och rusar snabbt därifrån. Jag lovar. Stövaren brukar se väldigt fundersam ut och när jag visar rädsla så smittar det till hunden.

Likadant med tamboskap. Jag stannar aldrig med våra hundar vid djurhagarna utan rusar förbi skräcklagen. Då visar jag att det är farliga djur som jag som ledare är rädd för. Och än så länge har jag inte fått in några hundar i våra hagar.

 Hade en bekant som gick och hälsade på tamgrisar med sin hund som dom ska ha till vildsvin. När vi sedan kom till en vildsvinshägn gick hunden fram och nosade på grisarna. Både fram och bak. Jag fick hjärtat i halsgropen kan jag lova. Som tur var, var det väldigt snälla vildsvin. Man kan åka dit och träna sina unghundar och se hur dom beter sej. Mycket nyttigt.

Hälsning från en stor djurvänCool

Vizzla
2013-10-14 10:49
#2

Har hört en del som använder klickerträning för att lära hunden att inte vilja gå på tamboskap.

T ex sätter hunden vid ett staket, så fort hunden går mot säger man nej och när hunden tittar bort från boskapen klickar man och belönar. Man belönar allting i hundens beteende som är vänt från boskapen. Har ingen aning om detta funkar.

Någon jag pratade med påstod att han gick med hunden nära elstängsel och lät den få en stöt i tron att detta hindrade hunden från att göra om det. Tycker det låter märkligt och brutalt.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Taxelina1
2013-10-14 10:54
#3

Elstötar kan bota hunden från all jakt i framtiden.

Hälsning från en stor djurvänCool

Allumania
2013-10-22 09:20
#4

Min pojkvän försöker komma mellan hjorten och hunden. Sen när han får tag på Rambo tar han i nackskinnet och säger bestämt NEJ. Nu stannar Rambo redan när husse skriker nej och sitter ner sig (i de bästa fallen). :)

Taxelina1
2013-10-22 18:12
#5

#4 Då är ni på rätt väg🙂

Hälsning från en stor djurvänCool

felzena
2013-11-04 23:53
#6

Jag har haft turen att min gråhund låtit renarna vara. Men ibland händer det att han skäller på fåglar och ekorrar, man hör direkt på skallet. Då brukar jag gå dit och avleda honom vilket har fungerat hittills.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Annons:
Anders 50
2014-02-14 22:58
#7

Viktigast är att hunden har rätt utrustning mellan öronen.

Sen som vanligt så bygger man upp ett bra förtroende med hunden redan från valpstadiet och kommer överens om att det är bra att vara kompis med husse eller matte. Lär hunden vad mitt tonläge betyder, NEJ! och USCH! eller vad som är lämpligt.

Jag går alltid med unghunden på gräsvallarna på sommaren där jag vet att det finns rådjur och hare.  Visar den intresse för klövdjuren så får den höra mitt missnöje och vi går snabbt därifrån och till platsen där haren varit, och där visar jag min glädje över hundens beteende.

Präglar man på det viset hunden på hare så får man den att låta bli allt annat på köpet. Räv däremot kan ligga så djupt i generna så där kan det bli problem. Men har man kollat förfäderna så ser man om det är rävblod i hunden.

Samma gjorde jag även med mina rådjurshundar, ville ha dem har-rena.

Skulle det bli något drev som man är osäker på så ska man alltid fria än fälla och aldrig visa missnöje utan att man tar hunden på bar gärning.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Vizzla
2014-02-15 15:33
#8

Låter kokt Anders!

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Hiro
2014-02-18 00:30
#9

Nobsen stack efter en hare när hon var valp…. Fick utskällning av husse och har aldrig hänt igen.

Dock ställde hon älg (ställer normalt orre och tjäder) en gång då hon var kring fyra. Pappa som jagar med henne hade kommit hem med älgblodiga kläder dagen innan och Tinja tänkte väl bara att husse ökat sitt val av bytesdjur haha. Ingen utskällning där bara uteblivet skott och då förstod Tinja nog att husse inte önskade det av henne men duktig var hon ändå att hon ställde utan träning :p

Taxelina1
2014-02-19 23:02
#10

#9 Nobsarna är väldigt lätta att styra. Och dom är mycket samarbetsvilliga. Vi jagar älg och vildsvin med våra. Har ingen fågel här.

Hälsning från en stor djurvänCool

Upp till toppen
Annons: