Annons:
Etikettfågeljakt
Läst 1501 ggr
ghostvomit
2013-11-09 07:04

Rastips

Jag skulle jättetacksamt ta emot förslag på hundras, som kanske skulle passa mig. Hade en weimaranervalp tidigare, som tyvärr fick somna in p.g.a sjukdom. Jag har i dagsläget ingen jägarexamen, men planerar att ta den nästa år. Jag hade velat ha en relativt arbetsvillig och "lättlärd" hund, som jag ska aktivera genom att spåra och (vatten)apportera, i första hand och i framtiden gärna en hund som kan användas inom jakt. Kommer lägga ner mycket tid på hunden och aktiveringen. Har mest varit inne på stående fågelhundar, då jag vill jaga fågel med hunden. Svårt att säga angående hälsan, då man givetvis aldrig har någon garanti… Men en ras, som överlag är frisk. Tack på förhand!

Annons:
Allumania
2013-11-09 10:43
#1

Jaktlabbe? Lätt lärd och älskar vatten :) När du inte jagar kan du aktivera honom/henne med massor av annat kul då de har en stor arbets vilja och "a will to please". :)

Emelie
2013-11-12 19:23
#2

Jag håller med #1! 🙂 

Jaktlabben är ju oerhört arbetsvillig och ger verkligen sitt allt, samtidigt som den är en fruktansvärt bra sällskapshund. För övrigt så är den ju rätt frisk, dock kan ju HD, ED och liknande problem alltid uppstå men den är ju överlag friskare än den utställningsinriktade labben.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

AnneN
2014-02-10 17:52
#3

Är det i första hand vattenapportering (sjöfågeljakt) du är intresserad av skulle jag rekommendera någon av retrieverraserna.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AktivaSiri
2014-02-11 00:42
#4

Jag hade kört på en tollare eller chesaepeak :)

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Upp till toppen
Annons: