Annons:
Etikettträning-och-aktivering
Läst 5116 ggr
emeliagranstrom
11/22/13, 11:58 PM

Lydnad med jakthund?

Min syster har fått för sig att om man tränar tävlings-lydnad med en jakthund så fungerar de sämre i jakten? Är det någon som vet om detta påstående är sant?

Jag tror inte på det, tror också att det är olika på individer. Men vill gärna höra era tankar. 

Rasen är Borderterrier/Jackrussel

Annons:
[Djurlinnea]
11/23/13, 12:15 AM
#1

Jag tränar lydnad (bara som träning dock) med familjens schillerstövare. Enligt pappa, som jagar med honom, så funkar han bättre både under jakten och vid inkallning. 

Han fokuserar tydligen bättre och är skarpare under jakten. Var förut nästan omöjlig att kalla in, men kommer nu på inkallning på 1 km avstånd och ser jakten som avslutad då. Han har blivit så nu de senaste åren då jag kört rätt hårt med lydnaden både hemma, på promenader och under träning. Vilket har resulterat i en bättre jakthund i sig. 

Fast det är ju dock skillnad på stövare och terrier, och som du säger så är det ju väldigt individuellt.  

Nu är jag inte så insatt med just tävlingslydnad och inte med jakt för den delen heller. Men enligt min pappa så har det bara underlättat att träna lydnad på sidan om, som sagt bara på hobby och träningsnivå.

Taxelina1
11/23/13, 4:31 PM
#2

Den äldre generationen skulle säkert ska på huvudet om man tog upp detta med lydnads kurser mm av en jakthund då den i dennes ögon skulle blivit helt fördärvad. Men en jakthund mår lika bra av att jobba med lydnad som en helt vanlig sällskapshund.

Men jag ser faktiskt på några stövare att själva självständigheten minskat något. Dom ser in i ögonen på matte/husse och frågar om lov hela tiden. Både för och nackdelar. Dom ska ju jobba självständigt i skogen. Men lydnad över lag är jätte bra. Man får en helt annan kontakt med varandra.

Hälsning från en stor djurvänCool

Vizzla
11/24/13, 11:41 AM
#3

Jag tror det handlar om hur man lägger upp träning. Alla hundar ska ha en lydnadsgrund annars fungerar inte samarbetet. Det är en säkerhetsrisk att inte kunna kalla in sin jakthund t ex.

Lydnad brukar annars göra hunden mer följsam och uppmärksam vilket även är bra för jakthunden. De flesta hundar kan skilja på lydnadsträningen och jakten.

Jag tror det är betydligt mer skadligt för en hund att stå i en hundgård hela året och bara tas ut vid jakt. Utan någon relation till ägaren eller några klara kommandon sm hunden kan.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Anna4077
11/24/13, 9:57 PM
#4

#3 jag håller mig dig. Min sambo har läst lite och de han berättat så är det fördelaktigt att ägaren och hunden ha en bra relation. Det är i mina ögon väldigt viktigt att kunna kalla till sig hunden no matter what och även i bästa fall kunna bestämma när hunden ska jaga och inte. Det gör ju promenader trevligare. Tror också hunden blir mer harmonisk om den inte blir för fixerad på något, vad det än kan vara.

Anna och taxen Max

Taxelina1
11/25/13, 5:22 PM
#5

Många jakthundsklubbar brukar ha lydnadsträning under halvåret då jakten ligger nere🙂

Hälsning från en stor djurvänCool

felzena
12/4/13, 3:46 PM
#6

Jag håller på mycket med vardagslydnad och har även planer på att tävla i lydnad. Jag har en hund som kan vara lös, kommer direkt på inkallning osv. men när pejlen åker på vet han att det är jakt.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Annons:
Hiro
12/9/13, 7:48 PM
#7

Man får en mycket bättre relation med hunden genom att göra olika aktiviteter, det är egentligen samma som att köra olika sporter och det finns ju många hundar om har två olika titlar. Jag tränar agility och freestyle med Norrbottenspetsen här hemma och inte är hon en sämre jakthund för det

Anders 50
2/13/14, 9:48 PM
#8

Tävlingslydnad är väl inte det första man tänker på när det gäller en jakthund. Stövarklubben anordnar kurser i den grundlydnad som behövs för att få en bra kontakt med sin hund som t.ex, gå lugnt i koppel, ligga kvar, inkallning och på köpet blir det social träning med folk och andra hundar.

För min del med drivande hundar är det viktigt med inkallningen så man kan avbryta en jakt när man vill. Särskilt viktigt är träningen eller kanske ett bättre ord "förhållandet" mellan hund och husse när stövaren ska göras rådjursren. Då krävs det att man förstår varann och att hunden kan inkallning.

Och en älghund som inte kan kallas av ståndet eller kan fås att avbryta förföljandet är ju inte så bra! Särskilt jobbigt om man inte har stora jaktmarker.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Vizzla
2/14/14, 10:52 AM
#9

Tävlingslydnad kan ju vara en kul utmaning och inget som skadar själva jakten i hunden (om man nu inte använder våld i sin träning). 

Allt man gör med sin hund där man samarbetar stärker relationen och viljan hos hunden att göra rätt. Det viktigaste är att man ALLTID berömmer när hunden gör rätt så den kan göra MER av det :-)

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

thilda-
2/17/14, 8:10 PM
#10

för mig är det självklart att man tränar lydnad på sin hund. En hund utan lydnad har inget i skogen att göra

emeliagranstrom
2/17/14, 10:05 PM
#11

Nu var det inte allmänlydnad jag menade, det SKA man ha på alla hundar, givetvis! :)

Det jag skrivit i #0 är om tävlingslydnad! :)

thilda-
2/17/14, 10:57 PM
#12

tillägg.. jag tränar tävlingslydnad med mina ;) det glömde jag skriva

emeliagranstrom
2/18/14, 10:03 AM
#13

#12 Vad har du för ras och hur fungerar de som lydnadshundar och jakthundar? :)

Annons:
thilda-
2/20/14, 8:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

#13 gråhund/jämte mixar 2 st

emeliagranstrom
2/20/14, 9:23 AM
#15

Så fin! :) 

Hur är de som lydnadshundar samt jakthundar? :)

thilda-
2/21/14, 11:41 PM
#16

på vår äldsta hund så fungerar de jätte bra. Vi har skjutit 9älgar för honom i år :)

emeliagranstrom
2/22/14, 3:57 PM
#17

Okej, härligt!! :) Hur är han i lydnaden då? på vilken nivå tränar ni? :)

thilda-
2/23/14, 3:00 PM
#18

bara lite " lydnads ettan " men utan apporteringen och hopp över hinder :P vi kör som inget avancerat med honom.. men vallhunden få stå ut me lite mera ;)

Upp till toppen
Annons: