Annons:
Etikettövrigt
Läst 4228 ggr
[annajohannas]
2013-11-23 20:15

Frysande hund

Jag undrar med er som har stövare, om de är frusna av sig? Min lilla scillerstövare/norsk hygehund är otroligt frusen av sig. Hon skall ligga under täcket på natten, och när det är lite kallt ute, skall hon ha sitt täcke. Hon har ännu inte visat intresse för jakt, och hon är nu sex månader. Tänkt att ha henne som eftersökshund. Är någon av era hundar väldigt frusna av sig?

Annons:
Vizzla
2013-11-24 11:38
#1

Jag har inte stövare men tax. Den ena fryser vid 0 grader. Vid -10 ska han ha fleecetofflor och täcke. Annars går han inte :)

Back on track är ju bra täcken för frusna hundar.

Hundar som jagar brukar dock hålla värmen på ett annat sätt då de är i rörelse hela tiden. Men håll hunden varm innan och värm upp hunden innan släpp + sätt på ett täcke direkt hunden itne jagar längre.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Allumania
2013-11-26 13:46
#2

När Rambo komm till oss på våren hade han lite kalt emellan. Idag bryr han sig inte så mycket om kylan. (Får se sen när det blir över 10-) :P Han tycker inte om regn men bryr sig inte om kalla diken och regn när han jagar. Han är 9 månader nu :)

Taxelina1
2013-11-26 16:19
#3

Jag aktar mej väldigt noga för att överanvända täcke på mina hundar. Sätter man på täcke på hunden/hästen hindrar man den från att sätta vinterpälsen. Många badar sina hundar också alldeles för ofta. Från höst till vår behöver dom fettet som finns på huden och i pälsen  som ett skydd. Täcke kan man sätta på hunden om det är -20 grader. Men då kanske man bara ska ta en snabb rastning eftersom trampdynor och öron kan brännas.

Täcke kan man även använda efter jakten när hunden kanske ska ligga i bilen en stund.

Det är mode att klä på hundar det ena coola täcket efter det andra. Skor och stövlar och nu senast såg jag även mössa! Dom har samma problem inom hästeriet. Man tänker inte på att hunden/hästen är byggd för att klara kyla, vind och snö…i måttliga mängder. Genom täcket tar vi ifrån hunden den skyddande vinterpälsen. Genom skor den viktiga härdningen av trampdynorna som ska hålla mil i skog och mark.

Jag har själv täcke på mina hundar då dom jagat och läggs i bilen en stund. Är det för kallt ute så blir det bara en snabb rastning. Men aldrig annars. Så länge dom rör sej går det ingen nöd på dom.

Hälsning från en stor djurvänCool

[annajohannas]
2013-11-26 21:58
#4

Jag har haft hundar i fyrtio år, och inte haft kläder på dem förut. Om du läste vad jag skrev, så hade du förstått att det inte var för mode. Vi har olika hundsyn du och jag. Eftersom jag ser att hon fryser, och inte mår bra, skall jag då inte låta henne få värme och må bra. Min hund bor inne i bostaden, därför vet jag även att hon inte tycker om kyla inne heller. Hon kryper under täcket. Eftersom jag haft tävlingsschäfer tidigare, så har jag aldrig varit ute och promenerat eller ansträngt min hund under -5 grader, pga att lungorna kan ta skada.

Vizzla
2013-11-26 22:08
#5

Min tax fixar inte kyla alls. Han är som ett asplöv redan vid 0 gradigt. Jag kan inte se på när han fryser under hela promenaden även när han rör sig. Jag skulle ändå aldrig jaga när det är minusgrader med honom så jag ser inget fel i att klä på honom. Han har tunna långa strån och ingen riktig päls. Den andra har mycket mer päls så förstår att han inte fryser lika lätt.

Alla är olika och jag tycker man ska ta på hunden ett täcke omd en fryser. Det betyder ju inte att hunden måste ha flera lager eller det varmaste som finns. Det räcker med ett vindskyddat täcke oftast.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Anna4077
2013-11-27 01:06
#6

Max verkar inte vara jätte frusen av sig. Men än har det inte blivit så kallt. Han visar att han inte gillar att det är kallt, han är ju valp än. Jag är också försiktig med täcke men tänker inte låta min hund frysa om han skulle visa att han har ont av kylan. Det blåser väldigt här så ibland blir det väldigt kallt när det blir minusgrader, alltså kyleffekten är mer än graderna. Men tar det från gång till gång. Vi öra se hur det blir. När han börjar jaga sen har jag funderat på ett back on track. Vet folk som haft det till hästar som varit nöjda. Känns som det är viktigt att skydda ryggen också när man har en tax som jag. Dom får ju lätt diskbråck och man vill ju göra allt för att förebygga det.

Anna och taxen Max

Annons:
Vizzla
2013-11-27 12:07
#7

Det många inte tänker på som säger "hundar klarar sig utan kläder" är att många hundar bor inomhus större delen av dygnet = i 20 plusgrader. Den förhållandevis lilla tid man är ute i kyla innebär i regel minst 20-30 graders skillnad i temperatur (om det är t ex 10 - ute). En hund sätter ingen vinterpäls av den lilla tur man är ute när dygnet har 24 h.

Hos oss där vi får minst ner till -25 så är det nästan 50 graders skillnad i temperatur. Klart hundarna kan frysa. Sen är det mest individuellt. Jag vet taxar som klarar vintrar med -30 grader utan täcke. Man är ju inte ute och anstränger sig då. Men min fryser vid minusgrader och då får han ha täcke :) Alla mår bäst så.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Taxelina1
2013-11-27 22:27
#8

Jag anser mej själv ha en ganska sund syn på hunderiet😉 Och jag är MYCKET mån om mina hundar. Visst älskar hundar värme. Mina taxar vill helst ligga under täcket eller med tassarna mot ett element. Är man inte rädd om sina hundar håller dom till exempel inte. Men täcket åker på om det är svinkallt ute eller efter jakten. Och när det är svinkallt ute finns ingen orsak att gå långa promenader utan då blir det en snabbrastning. Ska man skydda sin hund helt från kyla behövs det även sockor och mössa då öronlapparna är tunna och kan ta stryk. Någon som tänkt på det🤔Dom känsligaste delarna på hunden är ju ändå blottade hur många täcken man än sätter på dom. Öronen och trampdynorna. Hur skyddar ni mot det.

Hälsning från en stor djurvänCool

[annajohannas]
2013-11-28 08:18
#9

#8 Det är nog ingen ide att svara, för du förstår ju ändå inte våran hundsyn. Det handlar inte om att klä ut sin hund mm, hunden, utan att se till att hunden mår bra. Sedan fryser öron, inte bränner😉. Frågan jag ställde från början var, om någon mer har erfarenhet av detta, och det var det ju. Det handlade inte om att starta en dialog om att klä sin hund i tid och otid.

Vizzla
2013-11-28 08:36
#10

Min hund har fleecetofflor när det är -10 och neråt. En kompis syr "mössor" (en sorts tub) som man drar över öronen så dom inte fryser :)

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Taxelina1
2013-12-04 12:07
#11

När jag såg att det fanns en sajt för "jakthundar" blev jag glad. Jag trodde det skulle handla om jakthundar.

Visst får ni göra som ni vill. Jag sitter bara och skakar förtvivlat på mitt huvud.

Och därmed kliver jag ur denna sajt då den inte var vad jag trodde. Tråkigt eftersom den verkligen behövs.

Hälsning från en stor djurvänCool

Lans
2013-12-04 12:09
#12

Jag har en korthårig vorsteh, och ja, hon fryser :) Har täcke på henne när det är kallt. Vorsteh är ju en tysk ras och klimatet i tyskland är ju helt klart mildare än vintrarna här uppe i Kiruna, så hon är ju inte avlad för såhär kallt väder.

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

 

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

Linnea
2013-12-04 15:13
#13

#11 Så du anser att alla raser ska klara av -10 eller mer utan problem oavsett hur mycket päls dom har? Jag antar att du har regnjacka hela vintern för vinterjacka är väl att ta i? Pälsen är bättre än kläder men alla hundars päls är inte tillräcklig. Förr bodde inte hundarna inne på samma sätt som nu och fick dels en tjockare vinterpäls och dels vande dom sig ända från dom var små. De flesta hundar idag har det inte så. Och vi bor inte heller i oisolerade stugor nuförtiden, förr var folk mer vana vid kyla för att man hade det mycket kallare inomhus och man var ute mer året runt.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Anders 50
2014-02-13 21:34
#14

#13 Då får väl jag svara nu när Taxelina fått nog. 

Jo, jag anser att jakthundar ska klara -10 grader. Gör de inte det så är de inte lämpliga som jakthundar. Sen finns det ju olika uppfattningar om vad en jakthund är och hur man bedriver jakt.

För min del har jag ingen användning för en hund som inte tål att vara ute när det är kallt och jaktväder. Och har aldrig haft en sådan hund heller.

Jag har mina hundar mesta tiden i hundgård, varma ventilerade kojor och cement och singel på marken. Badar dem sällan.

Då får de den päls de ska ha, får bra tassar och trampdynor och så gott som självslipade klor.

Kan mycket väl förstå att hundar som hela tiden lever inne i 20-25 graders värme inte trivs när det är minusgrader ute, och då får man den jakthund man förtjänar.

Ibland kommer tanken om man egentligen ska ha djur som är skapade till att leva utomhus inomhus hela tiden. Och varför ska man då tvinga ut den en hel dag i kall-väder?  Det gäller inte bara hundar.

Och angående kläder har jag inga hundar som behöver sådana.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anna4077
2014-02-14 00:59
#15

I min värld skaffar jag hund, jakthund eller annan, för att jag vill ha en hund. Gillar inte alls att se djur som ett redskap. Min sambos farfar påstår att han älskar sina hundar men i min värld använder han dom som redskap "en jakthund ska inte ha massor av mänsklig kontakt" eller andra saker han kan klämma fram. Min hund, blivande jakthund, får vara hund. Jag är väldigt mån om att han ska få använda sina instinkter. Men vill han sova i sängen med oss får han det. Täcke har han när det snöar/han verkar frysa. Nu blev stackarn ryckt precis när snön behagade att dyka upp så det var täcke på. När det regnar och vi ska på promenad blir det regntäcke. Och ja det är av mina egoistiska mänskliga skäl han kommer ha regntäcke. Men vid jakt blir det inget sånt (och ryckt blir han tidigare så pälsen växer ut innan det blir kallt). Men då bryr han sig inte heller. Vid jakt jobbar han och är upptagen med annat än att bry sig om regnet eller annat. Om inte, ja då får man väl anpassad jakten efter hunden. Aldrig att jag skulle förvisa min älskling, för det är vad han är, från sängen för att han ska vara jakthund. Eller avskärma honom från människor eller låta han frysa för att härda honom. Han kommer att jaga som max 2dagar i veckan under en tid. Dagarna utöver det är han min sockertopp, fortfarande en hund som ska leva efter sina behov och instinkter men ändå min sockertopp. Inte ett verktyg som man ställer bort när det inte är jakt. Menar inte att någon här ser sin hund som bara ett verktyg men vissa gör det.

Anna och taxen Max

Anders 50
2014-02-14 09:45
#16

#15 Angående din första rad i ditt inlägg så har jag en avvikande åsikt.

I min värld så skaffar jag en jakthund för att den ska bli mitt redskap i jakten. Antar att det är därför det finns jakthundsraser, så man kan välja?

Vet inte varför du fått för dig att en sådan hund inte får någon mänsklig kontakt eller blir vanskött bara för att den inte får bo inomhus och sova under täcket i min säng?

Och "ställs bort" efter jakten ??? Vad menar du med det?

                                      *****

Sen börjar jag undra om namnet på den här sajten är rätt? Här verkar bara finnas ett fåtal jägare med hundar som kan kallas jakthundar och som vet vad jakt är, vad en jakthund är och hur den används.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Vizzla
2014-02-14 10:50
#17

#14 Du har helt rätt i mycket. Det har förändrats mycket hur hundarna lever idag mot för förr. Dock är det inte bara till det sämre (sämre pälskvailte) utan man har gått på kunskapen om att en hund mår mycket bättre med sällskap än utan. Även jakthundar behöver mycket sällskap och det är genom att umgås med sin hund i det vardagliga som man bygger en relation som sen ska fungera även i skogen.

Nej man ska inte släppa en frusen hund i kall skog en hel dag. Men man kan ju också lägga upp jakten på olika sätt och olika långa tider. Och anpassa till hunden. Alla raser jagar inte lika länge heller så en hund som driver korta perioder kanske klarar sig även om den lätt fryser. Så länge den arbetar håller den värmen.

Det är däremot jätteviktigt att värma upp hunden innan och att även värma hunden (med bland annat täcke) efteråt eftersom du då minskar risken att din vän och jaktkamrat skadar sig eller blir sjuk. Samma som för människor - är man uppvärmd minskar risken för skador och samma när man är färdig med träningen.

Man måste se till varje hunds behov inte bara "så har det alltid varit" resonemang.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Taxelina1
2014-02-14 12:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Hunden är ett redskap och familjemedlem. Hunden fungerar som vilken annan arbetande hund som helst. Assistans, räddning, vallning, ledarhund med mera. Jakthunden räknas som en sorts assistanshund och försäkringsmässigt är den lika mycket värd som det.

Flera av våra hundar har hundgården som sitt hem. Dom vill vara där. Men självklart är dom även inomhus hos oss också. När dom varit inne en stund går dom till dörren. Det är nog roligare ute där dom kan sitta och titta på rådjuren som knallar utanför staketet. I hundgården har dom sällskap av kompisar som talar deras eget "språk" , mix megapol i radion, golvvärme och rena mjuka bäddar med en mjuk dyna och en fleecefilt att bädda med. Dom väljer om dom vill gå ut eller ligga inne. Daglig rastning på annan plats eller vår stora rastgård där dom kan ladda ordentligt. Service dygnet runt. Och i gengäld så hjälper dom oss att jaga älg, hare, rå eller annat.

Jakthunden har varit vårt redskap i jakten 5000 år tillbaka i tiden. Forskare tror att det från början var vargar med avvikande beteende som utnyttjade människan då det var enkelt att få snabbmat. Om man tittar på hällristningar så får man sin förklaring där.

Jag vet att många äldre personer tyckte att jakthunden blev en sämre hund om den fick mycket kontakt med folk. Men hur många finns kvar av den kalibern (personen)

Ju mer mån man är om sin jakthund, ju mer får man tillbaka av den. Och det är säkert det "Anders 50" menar😉

Hälsning från en stor djurvänCool

Anna4077
2014-02-14 12:18
#19

#16 förlåt mig jag menade inte alls dig. Min sambos farfar är av åsikten som jag skrev. Något som i mina ögon är hjärtskärande. Jag har absolut inget emot hundgård. Vill själv ha det när det är möjligt. Det är ju som sagt roligare att sitta där än att vara ensam hemma i huset. Jag snöade helt in på min sambos farfars åsikter och kom helt ot. Jag ser hunden mer som en jaktkompis. Men jag är inte jägare heller utan bara "mamma" till en tax med en "pappa" som jagar och vill lära mig mer om den delen eftersom jag uppfostrar hunden mest. Vill göra allt att lära honom till en bättre jakthund men hitta balansen på det och även få den hunden jag vill ha, sällskap. Vill att han ska få leva efter sina instinkter och få utlopp för sina gener om man ska kalla det så. Då måste jag lära mig mer om jakt och hur jakthundar ska bete sig. Och som jag skrev så är min närhets syn på hund och hunduppfostran något jag inte vill ha.

Anna och taxen Max

Taxelina1
2014-02-14 14:20
#20

#19😉

Och när jag menar äldre är dom ca 90-100 år ungefär.

Hälsning från en stor djurvänCool

Annons:
Anders 50
2014-02-14 14:50
#21

#19 Du behöver inte be mig om ursäkt, jag tog inte åt mig, jag kommenterade bara det du skrev.

Och jag vidhåller fortfarande att jakthunden är ett redskap och bör tåla en kall dag i skogen utan täcken och annat.
Jag skulle aldrig släppa min hund om jag inte visste att den klarar sig även om den skulle komma bort och kanske blir i skogen över natten och kanske längre. 

Även en liten 10-min.-drivare som är en frusen innehund kan komma bort.  Den lär ju frysa ihjäl en kall natt?

Min gräns för jakt med hund är numera -15, men det beror på mig själv.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anna4077
2014-02-14 22:46
#22

#20 tyvärr har han fortfarande samma tänk. "Pejler kan man inte jaga med. Såna moderniteter ska inte användas i jakt" #21 jag skulle heller inte släppa ut dom att jaga om han inte skulle klara sig om han kom bort. Där har du helt rätt.

Anna och taxen Max

Linnea
2014-02-15 21:40
#23

#14 Det kan ju också vara olika vad man gör med hunden. Ute i skogen under drev lär den inte frysa men en vanlig promenad är inte samma sak. Sen finns det ju fortfarande dom som inte tar ut hunden mer än till jakten… Man får den jakthund man förtjänar? Så det är alltså inte bra att låta hunden bo inne eller? Vi har inte hunden enbart till jakt utan även som sällskap vilket många har. Inte så värst sällskapligt att ha hunden ute hela tiden.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Anders 50
2014-02-15 22:37
#24

#23 Visst får man den hund man förtjänar! Givetvis! Hundar uppfostrar sig inte själva och blir som du vill utan din insats? 

Du menar att hunden fryser på en promenad?  Men hallå!! Vad har hänt med våra jakthundar? Vem har gjort dem sådana?

Jag har inte sagt att det är fel att ha en hund inne, men är en jakthund så frusen av sig att det inte kan vara i skogen en hel dag i -10 så antingen är den sjuk eller så beror det på att den inte är van vid att vara ute, som våra jakthundsraser är avsedda att vara under jakt.

Så du tycker att det räcker att din hund klarar att vara ute i skogen en halv dag när det är, säg -10 grader? Sen måste den in i värmen?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Taxelina1
2014-02-16 00:34
#25

Om inte hunden kom ut förrän det vara jakt. Hur tror du den fungerar i skogen då? Den måste ju få motion för att orka jobba. En jakthund springer ju omkring milen varje gång den jagar. Och både kortare och längre sträckor.

Hälsning från en stor djurvänCool

Agda
2014-02-16 07:47
#26

Vi har en finsk stövare som ofta är frysen av sig. Har hänt vid hård blåst och/eller kyla att man fått knuffa på henne för att hon ska gå ut (vi har löplina som vi använder då), ibland har hon tvärvänt och öppnat ytterdörren själv. Till denna vinter skaffade jag ett täcke åt henne, så att hon inte fryser lika mycket. Har även hänt att hon kikat ut genom fönstret, har hon tyckt det varit för dåligt väder har hon gått och lagt sig igen. Hon är enda jakthunden vi aldrig kunnat ha i hundgård, det gick väl an någorlunda att vara där på dagarna tills hon var 2 år, då började hon kissa i kojan. Hon trivs bäst inomhus, vill gärna kura upp sig på en mjuk plats och gillar när man lägger en handduk på henne.

Vid jakt är hon en helt annan hund. Så fort pappa förbereder sig för jakt har hon honom under stenhård koll, hon vet som ska hända. När de väl är framme skiter hon fullständigt i vad det är för väder, för nu får hon ju jaga!

Taxelina1
2014-02-16 09:00
#27

#26 Det är nog så med de flesta hundar att dom inte vill gå ut när det är skitväder. Det är likadant här. Men när det väl gäller jakt finns inget som hindrar dom. Många äldre kallar skitväder för "hundväder" och när det är hundväder vill ingen hund gå ut.

Hälsning från en stor djurvänCool

Annons:
Linnea
2014-02-16 09:13
#28

#26 Det är precis så jag menar. Hunden kan frysa i ett läge men inte ett annat. En lugn promenad är inte samma sak som att springa runt i skogen efter vilt.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Taxelina1
2014-02-16 09:22
#29

Jag tror nog mer på hundens egna inställning i det läget. När en hund ligger så laddar den batterierna så att säga. Den sover inte bara för att den är trött. Varför gå ut i skitväder på en tråkig promenad. Men när det är jakt finns inga hinder. Jakten är en instinkriv handling som 99% av alla hundar bär på.

Hälsning från en stor djurvänCool

Anna4077
2014-02-16 12:27
#30

Upptäckte något liknande igår. Vi va på hundträning. Utomhus och under passet regnade det, snöade och haglade i olika omgångar. Verken hund eller människor tyckte det var jätte kul men när vi sprang. Jösses! Full fart, full koncentration och fokus. Så fort tempot höjdes så sket han i både väder och vind sen tänkte jag på en annan sak. Vargar och hundar är ju inte samma sak även om dom jämförs ofta. Men tror ni vargen lämnar sitt bo (?) Om den inte måste jaga för att äta? För att gå på en söndag promenad i skitväder?

Anna och taxen Max

Anders 50
2014-02-16 12:40
#31

#30 Nu har du nog lite fel angående vilda djurs förhållande till väder.

Och angående träningen du var på…tyckte inte du också det var bättre att springa än att stå still? 😉

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anna4077
2014-02-16 12:44
#32

#31 det var bara en fundering :) Haha knappast. Jag och springa har aldrig gått ihop. Jag hade hellre stannat hemma, under täcket. Var nedkyld nästan hela dagen efter träningen :p men vad gör man inte för sin hund :)

Anna och taxen Max

Anders 50
2014-02-16 12:49
#33

#32 Dags för en ny tråd kanske:

Vad gör man åt frusna hundägare?   😃  😉

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anna4077
2014-02-16 14:52
#34

Jag tror det är en bra idé ;)

Anna och taxen Max

Annons:
Taxelina1
2014-02-16 15:17
#35

Dom flesta djur står och trycker vid dåligt väder. Vargen hoppar nog över söndags promenaden och kurar ihop sej under någon grantätning eller lya i stället.

Hälsning från en stor djurvänCool

Linnea
2014-02-18 21:36
#36

#35 Det tror jag med, och vad händer om vargen blir genomblöt? Den lär frysa..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Anders 50
2014-02-18 21:48
#37

#35 Vill nog till mer än att bli genomblöt för att en varg eller annat vilt ska frysa. "Uteliggardjuren" är lite annorlunda konstruerade än vi människor, för att klara av att leva ute även när det är kallt. Tror inte en Isbjörnen fryser när den har tagit sig en simtur.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Agda
2014-02-19 00:40
#38

#27: Visst är det så, men stövaren är ändå mer bekväm av sig än gråhunden och golden, de två kan vara ute en längre stund om det regnar lite eller blåser en del (men är det riktigt busväder vill inte de heller vara ute). Likaså om det är runt -10-15ºC så kan det vara ute längre än stövaren. Visserligen har de mer och tätare päls, men är det sämre väder vid jakt så kan ändå stövaren jaga utan problem. Hon har även själv ett rejält fettlager på sin tunna päls, så man tycker att hon egentligen inte ska frysa utomhus. Fast sedan är ju också stövare en sort för sig … 😛

#33: Man säger åt dem att det inte finns något dåligt väder, bara dåliga kläder😉 Själv har jag alltid lager på lager, hellre ett lager för mycket som man kan ta av än ett lager för lite.

#36: Jag tror inte att en varg blir genomblöt om den inte badat. Det har nog ganska tätt päls, och säkert ett rejält fettlager som avvisar vatten.

Linnea
2014-02-19 16:32
#39

#37 och 38: Nej en varg kanske inte blir genomblöt så lätt men om den skulle bli det lär den frysa. Vad jag vet så har isbjörnen så pass tät päls att den inte blir blöt in på huden av en simtur.

Vilda djur söker oftast skydd när det regnar, har ni nån annan bra förklaring till det än att de riskerar att börja frysa om de blir genomvåta?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Anders 50
2014-02-19 19:36
#40

#39 Som jag skrev ovan så är vilda djur begåvade med sådan päls att de klarar av dåligt väder. Tror inte du varit ute i naturen och sett att vilda djur mycket väl går ute i ösregn, till och med tamdjur, nötboskap och höns kan ses ute i ösregn.

Det finns även ett gammalt ordspråk som ofta slår in och det lyder ungefär så att om korna (eller hönsen) inte söker skydd för regnet så blir det dagsregn.

Haren söker sällan lega där den riskerar att sitta i "takdropp" då flyttar han sig och hittas sittande helt öppet i regnet. Likadant med flera andra viltarter. Det är de erfarenheterna lag gjort i mitt långa jägarliv.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Taxelina1
2014-02-19 22:56
#41

Alldeles för många har en förmåga att bada sina hundar under vintern. Då tvättar man bort det skydd hunden behöver för att skydda sej mot väta. Våra utekossor ser vintertid ut som nallebjörnar. Titta på små shettlandsponnisar som sällan tränas i ridhus. Ser också ut som små nallebjörnar på vintern. Får djuren bara chanseb så sätter den vinterpäls som ska skydda. Vargen får en vinterpäls som gör att den varken suger åt sej väta eller får isbildningar i pälsen som många hundar kan få. Den har så tät päls att den obehindrat kan gå genom elstängsel. Den har en kraftig underull.. Våra norrbottenspetsar får som en matta av underull. När dom sedan börjar fälla släpper "mattan".

Hälsning från en stor djurvänCool

Annons:
Vizzla
2014-02-21 08:37
#42

Olika raser har ju olika päls. En stövare har ingen underull alls som t ex mer välpälsade spetsar har. Man måste ju se till varje hund/ras också.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Anders 50
2014-02-21 10:01
#43

Och nakenhundarna har ju varken underull eller päls. Att de inte fryser när de är ute. Vi människor fryser ju när vi är nakna, även när det är plusgrader.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anna4077
2014-02-21 11:11
#44

#43 men en naken hund fryser ju? Är det inte där ifrån allt klädmode för hundar kom ifrån?

Anna och taxen Max

Upp till toppen
Annons: