Annons:
Etikettjaktprov
Läst 3431 ggr
AktivaSiri
2014-01-05 00:45

Jaktprov 2014

Hur många ska göra jaktprov under året med era hundar?

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Annons:
Mr_Si
2014-01-06 06:15
#1

hoppas kunna gå viltspårsprov i anlagsklass :)

AktivaSiri
2014-01-06 20:00
#2

Kul :)

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Mr_Si
2014-01-07 12:23
#3

du?:)

AktivaSiri
2014-01-07 12:48
#4

Min hund är ju dessvärre inte SSK reggad så dessvärre inte :/

Men ska väl börja träna sambons labrador valp lite för att kunna göra jaktprov med den senare även om det nu inte är en jaktlabbe.

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Mr_Si
2014-01-07 12:54
#5

#4  lycka till med labben då :)

Mr_Si
2014-01-09 15:54
#6

Någon annan? :)

Annons:
Taxelina1
2014-01-15 19:06
#7

Jag startar min tax och ska väl köra fram spetsarna på viltspår. Är det tänkt. Taxen har en 2,a än så länge. Sen kom noskvalstret och ställde till det. Men nu har vi några månader på oss till nästa säsong. Den här säsongen är nog slut med taxjakten eftersom det kom så mycket snö nu.

Hälsning från en stor djurvänCool

AnneN
2014-02-10 17:54
#8

Jag har planer på att prova starta min labrador på jaktprov i sommar/höst.

Min blandras funderar jag på att starta i viltspår anlagsklass.

#4 Om du skaffar tävlingslicens från SKK till din oreggade hund så kan du tävla i viltspår.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anna4077
2014-02-11 00:16
#9

Hoppas på något mindre kanske anlagsklass eller så till hösten. Beror på träningen och hur det går. Men har planer på jaktprov i framtiden. Är min första hund så vi lär oss tillsammans.

Anna och taxen Max

Anders 50
2014-02-12 22:05
#10

Planen är att ta RR till hösten och starta på jaktprov med min finnstövare. Planen var att starta efter jul men en klo-skada och farliga isar kom i vägen, men det brådskar inte.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

thilda-
2014-02-13 09:54
#11

Går eftersök med alla mina 3 :)

emeliagranstrom
2014-02-20 09:30
#12

#4 - du kan söka om tävlingslicens, vet inte hur de är med jaktprov men du får iaf gå viltspårprov. 

Med min australian shepherd så är målet GK anlagsklass viltspår. 

Gråhunden ska vi gå jaktprov med och förhoppningsvis få 3 första pris. Kanske provar i anlagsklass med han också!

[MyCassie]
2014-02-27 20:57
#13

Äldsta har redan gått jaktprov många år sen så blir inget med honom. Ska däremot gå viltspår anlagsklass med tiken, vet dock inte om det blir i år eller nästa år, får se.

Annons:
Hundjägarn94
2014-04-23 11:59
#14

Jag ska starta min karelare Ville på två löshundsprov på älg och även gå tre ordinarie viltspårprov. Funderar på att gå viltspår i Norge också i år om det hinns med.

Hundjägarn94
2014-05-27 23:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Nu har Ville gått anlagsklass viltspår med GK, samt två öppenklassprov, en 3:a och en 1:a som resultat.

Första öppenklassprovet började bra, han gick första sträckan utan problem och klarade vinkeln perfekt. Solen hade legat på så det var rätt svårt att spåra. Tyvärr korsade ett färskt älgspår det utlagda spåret och han växlade. Hur som helst gör det inte så mycket, är nöjd med hans insats och kan ju knappast klandra en jakthund för att han går efter en riktig älg istället för ett fiktivt blodspår… Efter lite assistans var han dock tillbaka på spåret och gick fram till klöven som han markerade. Det blev en 3:a.

Andra provet kändes han mer fokuserad, visste vad som väntades av honom eftersom det bara var en vecka emellan proven. Spårade helt utan problem. Tog lite vindvittring andra sträckan. Det blåste hårt vid spårläggningen, så det är inte så konstigt att vittringen blåst iväg en bit från själva spåret. Skottprövning gick utmärkt och han hittade fram till klöven utan problem. Det blev en 1:a.

På söndag är det dags för VBÄK:s ordinarie viltspårprov i Tjärnberg. Hoppas att det går bra…

Taxelina1
2014-05-28 08:57
#16

Får karelare tillgodoräkna sej ett viltspårs championat?

Vi har nobsar och där får man endast meritera dom på fågel😡

Men vi kör fram dom på bland anat spår ändå. Det kommer ju inte stå i stamtavlan men i skk,s hunddata. Tyvärr får vi heller inte ut något utställnings championat, men men. Älgprov kan vi göra, men inget som offentliggörs. Men som jakthundar är dom oslagbara. Det är huvudsaken.

Hälsning från en stor djurvänCool

Hundjägarn94
2014-05-28 14:22
#17

Alla älghundsraser kan få titeln viltspårchampion sedan några år tillbaka. Det är ju roligt. Gör dock detta mest för att han ska ha någonting att göra och för att det är bra grundträning för eftersök, lite mental aktivering.

Tråkigt att inte norrbottensspets kan få viltspårchampionat, men huvudsaken är ju egentligen att meriterna finns på papper och att man själv vet att hunden är duktig. Jag har träffat en hel del nobsar och de verkar mycket trevliga och verkar vara mångsidiga, duktiga jakthundar. Känner tyvärr ingen närmare. Om jag någonsin skaffar en fågelhund blir det en nobs. Hur är de egentligen? Är de väldigt skälliga eller är det bara en myt? Finns det olika linjer som jagar olika djurslag, har hört att vissa finnspetsar är avlade mot storvilt medan andra linjer bara mot fågeljakt, är det samma sak med nobs?

Taxelina1
2014-05-28 21:12
#18

Nobsen var från ursprunget allround. Den försvann och avregistrerades som utdöd. När den senare registrerade in igen i skk ville dom göra den till enbart trädskällare. Den finns linjer för fågeel, men även linjer för klövvilt. Vi avlar på klöv. Den är lugnare tystare och har ett bättre psyke än finnen. Förr fick man starta nobsen på älg men inte nu längre. I finland kan man fortfarande göra det.

Hälsning från en stor djurvänCool

Linnea
2014-07-07 12:26
#19

Jag vill göra jaktprov med beaglen men vi får se hur det står till med ekonomin när det blir dags.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Taxelina1
2014-07-08 12:28
#20

Ett vanligt jaktprov kostar inte så mycket. Runt 300 kr har jag för mej att det brukar ligga runt 😉

Hälsning från en stor djurvänCool

Annons:
AktivaSiri
2014-07-08 21:21
#21

Ni som upplyst mig om att jag kan skaffa tävlingslicens, Tack för det!

Men har ni någon koll på var jag vänder mig sedan? Tycker det är lite svårt att hitta var/vilka som anordnar viltspårprov.

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Upp till toppen
Annons: