Annons:
Etikettövrigt
Läst 2129 ggr
Mr_Si
1/15/14, 6:32 PM

Vargjakten stoppas

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/vargjakten-stoppas_8897920.svd

Kommentarer? Vet att detta är en känslig fråga men hoppas alla kan hålla sig sakliga och trevliga :)

Annons:
Taxelina1
1/15/14, 7:03 PM
#1

Jag är emot varg då det skapar en massa problem och är så fruktansvärt dyrt för alla län. Men ska väl tillägga att jag inte har något emot själva individen eller rasen om man säger så.

Man jag tycker det var bra att den stoppades eftersom så många små organisationer sitter med färdigskrivna överklaganden på skyddsjakter där problemvargar ska tas bort.  Dom och vargarna binder ris åt egen rygg med andra ord.

Vargen kostar fruktansvärda summor för våra län och det är vi som får betala det.

Om jag inte minns fel så har 4 kommuner lagt sammanlagt 17 000 000 kr på vargen under 2013. Tror det var Värmland, Örebro län, Västra Götaland och så tappade jag bort den fjärde förstås. Men det kan jag ta reda på om ni vill.

Hälsning från en stor djurvänCool

Taxelina1
1/16/14, 10:08 AM
#2

Såg på nyheterna igår. Det var en kommun som lyckats att få igenom att handla närodlat och med inte allt för långa transporter. Bra miljötänk där. Men problemet var att det kanske blev för dyrt.

Är det inte viktigare att lägga pengarna på våra barn och att dom får äta bra och etiskt slaktat kött från sverige än kött som kommer från utlandet där vi inte har någon koll på vad djuren får i sej för preparat och hur dom lever. Sverige har minst antibiotika (i djuren) i hela världen enligt senaste undersökningarna. Och sen visar dom våra svenska kor och talar om antibiotika användningen i går, också på nyheterna. Dom kunde väl sagt att det gällde utländska djur.

Hmmm, blev lite OT här. Men min tanke var att man kan lägga pengarna på våra barns och gamlas mat i stället för vargaveln som uppgår till mångmiljon belopp.

Hälsning från en stor djurvänCool

Vizzla
1/16/14, 11:23 AM
#3

Jag är kluven. Vi har inte varg i norrbotten pga rennäringen så har inte det problemet. 

Förstår de som bor i närheten av vargrevir + de som vill jaga med löshund.

Har dock svårt att tro att vi inte ska ha varg alls i sverige. 

Knepig fråga. 

Jag hade ju inte jagat med hund om det fanns vargar i närheten. Det är ju ett som är säkert.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Taxelina1
1/16/14, 1:22 PM
#4

#3 Klart vi ska ha varg. Men det måste bli mer sansat. När skyddsjakter överklagas av små föreningar och lyckas klampa över både länsstyrelser och regering har något gått väldigt fel. Väldigt fel…

Nu är det ju inte bara jakthundar som stryker med av vargen. Den har vid flertalet tillfällen gått in i trädgårdar och tagit hundar när ägaren befunnit sej i närheten. Gett sej på hundar som varit kopplade på promenad.

Man förstår inte problemet som du säger, förrän man har det inpå sej. Jag brydde mej inte ett dugg när dom började etablera sej i Värmland. Tyckte det var rätt häftigt då jag alltid tyckt om vargen. Vem bryr sej, det va ju så långt borta. Men när dom började tassa omkring vår gård och ylade i skogen utanför vårt hus, då kändes det inte så trevligt längre. Går man i skogen ser man sej om hela tiden. Den skulle inte ge sej på mej men känslan av att den kan dyka upp när som helst är olustig. Och plockar man bär eller svamp har man ju oftast sin hund med sej. Kopplad eller okopplad. Den dras till hunden.

När dom flyttade Tivedsvargarna så sa myndigheterna att aveln var räddad om dom fick en kull. Dom fick en kull men aveln fortsätter oförtrutet vidare med ett ryskt par Nordens ark tog in i November. Det är det andra ryska paret. Vart tog dom första vägen sedan och vart tog deras valpar vägen (om det blev några) Det har tagits in valpar till Skånes djurpark för vidare avel. Det är en väldigt utbredd vargavel i landet. Men talas inte så mycket om den. När man håller sej informerad om allt som pågår blir man mer och mer fundersam vart alla pengar kommer ifrån.

Fyra län har än så länge lagt ut 17 000 000 kr till vargen under 2013. Är det sansat?

Hälsning från en stor djurvänCool

AktivaSiri
1/16/14, 8:41 PM
#5

Tycker också vargen ska få finnas.

Men det måste ju ske utan bekostnad av annat. Det går ju inte flytta en varg flera gånger och spendera över 10 miljoner på det… Kanske är bättre att skjuta den då och låta pengarna gå till andra ställen.

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Taxelina1
1/17/14, 10:00 PM
#6

#5 Hon kostade 11 miljoner innan det tystnade om henne. Henne skulle dom använda för att ta en kull och sedan avliva henne. Allt är i mina ögon djurplågeri på skattebitalarnas bekostnad.

Hälsning från en stor djurvänCool

Annons:
fridaas
1/20/14, 3:01 PM
#7

Sen är det ju skillnad på att bedriva jakt på dem och ren utrotning, att utrota dem tror jag inte på men att jaga den, absolut, under kontrollerade former som med älgjakten typ att man får skjuta ett visst antal. Börjar man jaga den kommer de söka sig till andra ställen och inaveln kommer minska, de kommer nog även bli räddare för människor och hålla sig borta. Sen är ju frågan om det verkligen bara är varg som springer omkring eller om det är varghybrider, går en hel del rykten om att det är hybrider, men om man nu ska tro på det vet man ju aldrig, rykten är ju som sagt bara rykten. Men det kan ju förklara lite varför de börjar närma sig människor mer och mer och även tar kopplade hundar..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Taxelina1
1/20/14, 7:26 PM
#8

Junseletiken gick dom tillbaka två generationer och då är hon varg. Längre bak ville dom inte berätta/kolla upp. Vilket som, så ser hon inte direkt renrasig ut.

Många gränsvakter hade varghybrider och många av dom släpptes eller rymde. Har inga källor på detta men det var en som har hyffsad koll på vargcirkusen som berättade detta.

Hälsning från en stor djurvänCool

Linnea
1/24/14, 9:29 AM
#9

Skjut dom som är oskygga. Då lär dom sig att vara rädda för människor igen och problemen minskar. Då funkar det inte att vänta veckovis på nån överklagan från random vargkramarförening. Ska vargen leva vidare måste dom vara skygga.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Taxelina1
1/24/14, 8:44 PM
#10

#9 problemet är ju att överklagan går ut samtigt med beslutet om skyddsjakt. Vargkramarna tror sej veta vad dom håller på med, men räknar nog inte med konsekvenserna av det hela.

Hälsning från en stor djurvänCool

Linnea
1/25/14, 2:19 PM
#11

#10 Jo jag skrev att det inte funkar om dom gör som dom gör. Frågan är varför dom inte fattar att vargarna måste vara skygga??

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Taxelina1
1/25/14, 11:13 PM
#12

Dom förstår ju inte vad en varg är. Dom tillber den ju för guds skull. Ett mytomspunnet sagoväsen. Jag läste till och med igår om en kommunpolitiker som tydlige n är drivande i Skandulv. Som beklagar sej att hon inte fått tillfälle att kasta sej mellan vargen och jägaren och stoppa kulan med sin egen kropp. Det finns även en annan ledande person som har dubbla uppdrag. Hon jämför sej själv med den rödhåriga lilla tjejen. Alltså Junselevargen. Vargen ska med alla medel fösvaras. Därför är jag motståndare till detta. Jag är inte emot vargen utan allt sjukt omkring denna cirkus.

Hälsning från en stor djurvänCool

Taxelina1
1/26/14, 12:44 PM
#13

En liten rättelse här. Det ska inte vara Skandulv utan Nordulv😉

Hälsning från en stor djurvänCool

Annons:
Linnea
1/26/14, 2:29 PM
#14

#12 Det verkar som att många verkar tro att det är antingen eller. Alla vargar eller inga vargar. Man kan ha något mittemellan också..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Taxelina1
1/26/14, 7:06 PM
#15

#14 Helt klart. Man får ju inte tappa sans och vett för den skull.

Hälsning från en stor djurvänCool

Upp till toppen
Annons: