Annons:
Etikettövrigt
Läst 3322 ggr
HystrixEpic
2014-01-23 01:05

Vilken ras till vilken slags jakt

Hejsan!
Jag har lite funderingar över olika raser och vad de används till.
Vissa raser är ju avlande till en viss jakttyp men det hindrar dem  inte från att vara duktiga i andra jaktformer.
Jag jagar inte själv men har en pojkvän som gillar att jaga och jag har väl tänkt mig att intressera mig mer inom den delen av hundvärlden också! (Jag tränar allt möjligt med mina hundar men det jag inte kan är just jakt, inte i någon form)
**
Så jag är lite nyfiken, vad har ni för raser och vad har ni haft och vad jagar ni med dem?
Vilken ras skulle ni säga är mest "mångsidig" och funkar till det mesta?
Vad tycker ni om jaktlabbar? Passar det till mer än de är avlade till inom jakt?**

Baktanken med detta är väl i framtiden att vi ska skaffa hund tillsammans och han vill ha en hund som han kan jaga med och han vill ha en mångsidig hund.
Funderar lite på vilken ras som skulle passa oss bra och då vill jag ha en sån bred grund som möjligt på arbetsvilliga jaktraser.
Som sagt jag kan typ inget om jakt, men kan mycket om andra hundsporter/hundträning och kommer vilja använda hunden till annat än jakt också :)

Annons:
Vizzla
2014-01-23 12:30
#1

Jag har tax. De sägs att taxar är en av de mest mångsidiga jakthundarna som finns då det kan spåra, driva och följa med vilt ner i gryt. En del ställer även vilt (men långt ifrån alla).

Vi använder vår tax till harjakt. Ska prova på rådjur i framtiden också. 

Det är viktigt att använda rätt hund till rätt vilt eftersom vissa hundraser inte får användas till t ex drevjakt på rådjur. Stövare t ex är för snabba och stressar ihjäl alt hinner ikapp och skadar djuren. Därför ska man inte hålla på och experimentera med raser på olika vilt. 

Labbar är vad jag förstår apportörer och kan även stöta fågel? Kan inte så mycket om dom.

Mina kusiner föder upp laikor som är ställande älghundar men testas även på björnjakt. 

Lycka till!

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Mr_Si
2014-01-23 16:18
#2

Tysk Jaktterrier sägs vara en mycket mångsidig jakthund men jag har även hört att de ibland har lite för mycket skärpa.

Jaktlabbar är ju främst apportörer men används ibland som stötande hundar…

HystrixEpic
2014-01-23 17:54
#3

Tysk jaktterrier har jag hört att de ofta är aggressiva :/
Skulle nog inte skaffa mig en sån.
Taxar har jag aldrig ens tänkt på att skaffa ^^
HAr nog aldrig varit en ras som jag tänkt på, men de är rätt söta när de är långhåriga :)
Laikor har jag hört är ganska mångsidiga?
Kan användas på några olika djur. eller har jag fel?

Anna4077
2014-01-23 18:08
#4

Vi har en strävhårig. Det ska vara en bra hund att jaga med. Allt från rådjur och neråt. Jag tycker det är en väldigt rolig ras. Så intelligent att det är löjligt. Väldigt duktig i träning. Han är bara valp än men har mycket stora förhoppningar för honom.

Anna och taxen Max

Mr_Si
2014-01-23 18:28
#5

#3 Laikor används vad jag vet mest på älg, björn och andra större djur. Beror lite på vad din pojkvän och du vill jaga :)

PS: tycker taxar verkar hemskt trevliga så tycker att du ska överväga en sådan :)

Annons:
Linnea
2014-01-24 09:24
#7

Vi har en beagle. Än sålänge har hon bara jagat lite hare men dom jagar även rådjur och räv (dock jagar inte alla beaglar alla tre djurslagen). En del går tydligen på vildsvin också.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Vizzla
2014-01-26 10:49
#8

JAg skulle gärna ha en beagle nån dag :)

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Denna kommentar har tagits bort.
Agda
2014-02-01 10:07
#10

Jag har en gråhund som skulle användas till älgjakt, men efter att hon förmodligen fått en smäll av en älg så är hon rädd för dem. Men hon har haft ståndskall på en lämmel (pappa smög sig fram och trodde att hon hade fått upp en älg😃), så själv jaktinstinkten har ju inte försvunnit. Hon har använts till eftersök av älg någon gång, det har gått bra.

Pappa har en finsk stövare som används till harjakt, liksom hans tidigare finska stövare. Han hade förr också egna gråhundar (vissa hade lite jämthund i sig), de användes bara till älg. Så han har alltid varvat jakten mellan hundarna, en helg älg, en annan helg hare. Det är de djur han velat jaga och behövt hund till, fågel har han skjutit utan att använda hund.

Jakt labrador lär väl vara som jakt golden, alltså inte bara till apport utan går även att använda till eftersök av vilt.

Taxelina1
2014-02-01 12:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Norrbottenspetsen är en mycket mångsidig ras. Vi använder den bland annat för att ställa älg och vildsvin. Mycket duktig på eftersök. Jobbar tillsammans med hundföraren och kräver inte lika stora marker som för jämten och gråhunden.

Hälsning från en stor djurvänCool

Mr_Si
2014-02-01 14:44
#12

#10 de flesta raser går väll att träna till eftersök? :) även labradorer :)

Vizzla
2014-02-02 12:17
#13

De flesta raser kan tränas till att spåra upp vilt men en bra eftersökshund bör även kunna ställa vilt så att skytten kan släppa hunden när djuret är hittat. Alla djur är inte dödligt skadade och det kan bli knepiga situationer, därför är det bra med ställande hundar till eftersök i skarpt läge.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Annons:
Agda
2014-02-02 14:51
#14

#12: Absolut, men jag vet att just på golden, iallafall från den uppfödaren vår kommer ifrån, så är det vanligt att goldrarna tränas till att kunna spåra upp skadskjuta älgar🙂

Taxelina1
2014-02-03 11:27
#15

Min man hade en spårkurs här en gång. Det var golden, drever, boxer,tax och någon blandning gråhund och något mer. Den duktigaste av dom var boxern. Den spårade senare flera trafikskadade älgar. Alla hundar kan spåra. Från små till stora.

Hälsning från en stor djurvänCool

emeliagranstrom
2014-02-03 17:30
#16

Borderterrier är ju ganska mångsidig och lättlärd. Fungerar både som jakthund och spårhund. Går att jaga i gryt och även rådjur med dem.

Upp till toppen
Annons: