Annons:
Etikettdrivande-hund
Läst 1407 ggr
Anna4077
2/2/14, 11:02 PM

påbörjad spårträning.

Vi har precis börjat spårträning med min tax. Har lagt en gång (jag va inte med det var min sambo) och han va grym. Gjorde precis det han skulle. Men nu har han börjat söka och spåra ganska hela tiden vi är ute. Nosen är i backen typ hela tiden. Och han söker och spårar allt från människor till djur. Vilket är jätte bra eftersom han ska bli jakthund. Men jag har börjat fundera. När han väl får upp ett spår, när vi inte ska jaga, drar han inte iväg (än) men försöker gärna följa spåret. Ibland är spåret, vad det nu är, på vägen där vi går. Borde jag avbryta när han liksom går in i spåret och blir väldigt fokuserad eller ska jag låta han hålla på? Han är 7månader nu. Det stör inte jätte mycket att han spårar men vill gärna inte skapa ett problem att han jagar när han inte ska. Helst vill jag att han ska "be om lov" att följa spåret. Tänker jag rätt eller knasigt? Är ingen jägare men sambon är så jag kan inte något om sånt.

Anna och taxen Max

Annons:
Vizzla
2/3/14, 3:33 PM
#1

Vår tax går också med nosen i backen hela tiden. Ibland vill han följa efter (då vi ser att det det är harspår te x) men vi har han kopplad när han inte får spåra och sen spårsele och lina när han får spåra. 

Jag tänker att en tax inte är en ras som "frågar om lov" utan de ska ha instinkter som de följer. I skogen måste de ta snabba beslut även om inte ägaren syns till och de kan fråga om lov. Så jag hade släppt den tanken. Risken är att man gör hunden osäker i sina egna beslut.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Anna4077
2/3/14, 6:28 PM
#2

#1 Tja det är ju bara en önskan. Lite som den att vinna en miljon på triss ;)

Anna och taxen Max

Vizzla
2/3/14, 8:17 PM
#3

Finns säkert dom som klarar det också ;) Men tror inte d är vanligt.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Upp till toppen
Annons: