Annons:
Etikettsök-och-spår
Läst 1188 ggr
[pkml]
2/10/14, 5:28 PM

Tips för träning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan har en vorsteh/jakt labbe som vi i har planer för.
men letar o letar men finns inga kurser för eftersök runt om oss.
så nu tänkte jag kolla om de finns lite tips vi kan få så vi kan starta lite smått. vi har lagt blodspår och de tycker han är super kul, men finns de något mer? finns de något jag bör tänka på? och hur kan jag göra de bättre ?

Han är en glad och energisk kille på 11 månader, kemisk kastrerad för senare bli kastrerad på riktigt.
han har alltid nosen i backen och söker ständigt. Har sökt både blodspår och saksök, men vet inte riktigt hur jag ska få de till ett arbete, han tar de mesta som lek, han fattar inte när han får på sig spårselen och spår linan att de är allvar och inte lek, han söker som sagt ständigt och vet inte hur jag ska få honom att koppla de rätt.

Han tar heller inte beröm, utan tar de som vilket dö snack som helst, godis är inte intressant, men kamp lek är kul. han är inte speciellt fukuserad i det han gör. men tappar inte intresset för söket..
han söker gärna upp vilt bajs o mumsar upp de + att han hittat ett och annat kadaver i skogen, och han är så snabb att äta på dem (farligt?)
Han går inte att ha lös då han sticker iväg.

Pappa är jägare(vildsvin/rådjur/älg) och vill gärna att lucky ska bli drivande och eftersök, men aldrig tränat egen jakt hund så han är inte så mycket till hjälp, Han säger att jag ska släppa honom o låta han sticka, antigen hittar han något djur eller så kommer han tillbaks, men vet inte de ja..

Är super tacksam för lite tips o råd mvh

Annons:
Mr_Si
2/10/14, 6:09 PM
#1

Läs allt du kommer över om apporteringsträning och kör på det. Tänk på att det är en unghund så att den är lite "flamsig" och ser det mesta som lek kan bli bättre med tiden.

Att han skulle bli en drivande jakthund är nog tveksamt då ingen av raserna i honom är en drivande jakthundsras men han kan säkert bli en utmärkt eftersökshund och apportör :)

AktivaSiri
9/17/14, 4:51 AM
#2

Du behöver inte vara rädd över att han äter lite bajs och kadaver om du inte bor i områden med dvärgbandmask, då kan ju viss försiktighet vara bra. Men oroa dig inte i onödan.

Att bara släppa är nog inget att rekommendera. Fortsätta träna spår och satsa på eftersök om det ska vara något jaktrelaterat :)

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

KimE
9/17/14, 10:26 AM
#3

Om du vill ha honom till en stötande/kortdrivare måste du släppa han så han lär sig söka.

Vorsteh korsningar kan vara för tuffa mot vildsvin samt att de är tunga och blir lätt skadade.

AktivaSiri
9/17/14, 4:33 PM
#4

Risken kan vara att de går hårt åt rådjur med.

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

KimE
9/17/14, 7:02 PM
#5

De jakt labbar jag sett har inte gått för hårt på rådjur utan släppt tidigt. Därimot var det är vorsteh/laika korsning på en jakt jag var med på som fick bäras ut med ägaren hållandes in tarmarna efter en vildsvinskontakt, den klarade sig bra trots allt.

Upp till toppen
Annons: