Annons:
Etikettövrigt
Läst 1606 ggr
AktivaSiri
2014-02-12 22:22

Hur mycket lägger ni på era hundar per år?

Efter inspiration om hur mycket hundarna kostar per månad på en annan sida så tänkte jag vi kunde köra det här med, samt utveckla med "jakttillbehören" som man kanske inte egentligen skulle räkna in i hundkostnaden.

För vår del kostar hundarna saker som mat och försäkring runt 650 kr/månad (7800 kr/år). 

Men utöver det så finns det ju pejlar, västar, spårlinor och massa annat som sett till livslängd säkert genererar drygt 2000 kr till per år om man slår ut det på livslängden, även ett energirikare foder under jaktsäsong skulle jag nog räkna in här..

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Annons:
thilda-
2014-02-13 09:56
#1

Vi lägger ner ganska mycket…
En av hundarna håller jag på med mycket bruks så redan där springer ju kostnaden iväg, bilresor, medlemskap, kursavgifter ect haha
och vi har 3 hundar totalt dom äter för kanske 1.300kr i månaden + så köper vi lax/sälolja till dem och sen så de jag nämde ovan om brukset ja där har jag inget tak för vad de kan kosta så de är så svårt att säga :P men minst 1.300 i månaden iaf :)

AktivaSiri
2014-02-13 10:14
#2

Ja, och det är ju egentligen inga konstigheter att lägga mer på dem om man skulle vilja :p finns ju ingen hejd i saker man kan köpa till dem och utbildningar man kan gå :)

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Anna4077
2014-02-13 13:32
#3

Även här verkar jag extrem :p jag har en tax, iofs fortfarande ganska ung. Men han äter för ca 400-500kr i månaden tror jag. Har precis bytt foder så vet inte än den exakta summan. Sen gillar jag att gå kurser. Dom två kurserna jag gått hittills har kostat 1800 styck så där är det 3600 för totalt 12 tillfällen. Ca varannan vecka. Nästa blir snart 1300 att lägga på kurs. Sen hade jag velat gå en spårkurs med. Har inte riktigt kommit igång med jakt träningen än. Han var för liten för säsongen som var. Men jag lägger minst 1000kr i månaden på hunden tror jag. Säkert mer just nu. Han är 7 månader nu och en hel del har bytts ut eftersom han växt eller att jag helt enkelt inte varit nöjd med det. Har funderingar på att skaffa en anti drag sele och sen måste jag köpa ett regn täcke. Han har bara vintertäcke som passar. Sen blir det annat när jaktträningen börjar och vi kommit igång riktigt med spårträningen. Men hoppas kostnaderna lugnar ner sig snart. Iallafall i saker osv. Men lägger oftast pengarna just nu på hunden istället för mig själv. Helt enkelt roligare :)

Anna och taxen Max

Vizzla
2014-02-14 10:54
#4

Ja du det blir nog en hel del. Månatligen rör det sig om 500-700 kr i fasta utgifter (mat, försäkringar, ben, godis osv). Vi måste köpa en pejl till vår har vi tänkt och dom är inte billiga. Har köpt ett bra reflexhalsband i skogen men jag önskar nog ha en väst som syns bättre.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Anders 50
2014-02-14 23:43
#5

Sånt här får man inte börja räkna eller tänka på! 😃

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Taxelina1
2014-02-15 16:17
#6

Ujujuj, här går det år pengar till vovvarna. Vågar inte tänka på hur mycket

Tror att det gått ca 56,000 på 2 år ungefär.

Men sånt här sitter man inte och räknar på i vanliga fall. Allt man gör kostar…att jag har koll nu är för att jag drev en enskild firma ett tag.

Hälsning från en stor djurvänCool

Annons:
Anders 50
2014-02-15 19:12
#7

Många tänker nog inte på att det behövs lite sparat kapital också när man har hund. Det kan bli dyrt om hunden blir sjuk även om man har den försäkrad. Försäkringen täcker inte allt, som en del verkar tro.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anna4077
2014-02-15 20:16
#8

Kom på idag att en kurs hålls under ca 2månader det blir 900kr per månad bara på kurs så tar tillbaka mitt tidigare inlägg :p

Anna och taxen Max

[MyCassie]
2014-02-27 20:52
#9

Oj, jag vågar inte ens räkna på det men med tanke på mat, försäkring, utrustning, kurser mm så blir det en hel del. Skulle jag få gissa så tippar jag på ca 30 000kr/år för en hund (den andra betalar inte jag för). Snart har vi dock en till så då blir det nog mer än det dubbla på den summan.

Taxelina1
2014-03-01 20:58
#10

Den största summan är nog ändå fodret. 

Annan utrustning kan man köpa och ärva. Men fodret kostar det den kostar.

Hälsning från en stor djurvänCool

Upp till toppen
Annons: