Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 2921 ggr
KimE
2014-05-13 11:07

8 av 12 raser hårt inavlade

beroende på för få individer när raserna skapades. http://svenskjakt.se/hund/forskning/friska-hundraser-lika-inavlade-som-sjuka/

Annons:
Inkanyezi
2014-05-13 11:49
#1

Så överraskande!

Själva idén bakom raser är ju inavel, och det borde ju inte vara någon nyhet.

Allumania
2014-05-14 15:54
#2

Överlag borde man kunna avla över gränserna med vissa raser av samma typ tex finskstövare och hamilton stövare skilljer sig inte sådär jätte nämnvärt sist och slutligen. Så länge båda hundarna som ingår i aveln har stamböcker och det finns en ide bakom aveln sp tycker jag att det kan tillåtas. Många sjuka hundraser skulle gangnas av att man tillförde nya gener i rasen. Bla. Schäferns HD besvär kunde lindras genom att blanda in lite belgare eller något.U name it, det kommer att bli svårt att få människor att fatta vad som bore det bästa för rasen men det är alltid värt ett försök :)

vallhund
2014-05-15 18:35
#3

#1 Det är den moderna definitionen av raser, som började utformas vid förra sekelskiftet, t ex så är basen som Collien vilar på ytterst begränsad med bara ett fåtal individer totalt.

Raser har funnits långt innan Crofts o andra hundutställningar, en del har sett ungefär likadana ut i tusentals år.

#2 Vad är det för fel på Schäfrars HD?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Allumania
2014-05-15 21:19
#4

#3 Formulerade mig ev. Fel. Men iden var att få fram att schäfern är en (iaf enl. Mig) en sjuk ras vars framtid ser grå ut med tanke på hur rasens "standard" ser ut. Hundar som har så kuvad rygg att den släpar i marken. Leder så lösa att hunden ser ut som en groda. Erkänn vi har alla sett dessa hundar…HD är oxo ett besvär… Bulldoggar som inte kan para naturligt med varandra, än mindre föda valpar självständigt. Allt pga. Kropps fornen. Cavalierern har en så liten skalle att hjärnan sitter i kläm. Detta orsakar neurologiska besvär… Napolitanska mastiffen. Avlas sjuk med rynkkor för att det är "naturligt" & "vacker". Med sjuk menar jag att hunden är sist och slutligen en släkting med vargen! Taxen har haft längre ben från början men med tiden har man "kapat" av dem. Med även detta följer hälsobesvär. Bullterriern hade inte ett SÅ äggformat huvve från början. Rasen lider av massor med allergier…. Mina källor. Pedigree dogs exposed samt erfarenheter och vad jag hört i media sedan tidigare. Detta är mest mina åsikter i första hand. Åsikter om vad som är friskt, friskt för en hund som sist ich slutligen e vargens släkting. Många goda saker händer i avel men fortfarande finns det åsikter, rasstandarder som borde ses om. Blev en lång text men jag hoppas du föstår vad jag är ute efter, jag är ute efter hundar som skulle slippa lidabbara för att de ska se ut som något som e ritat på ett papper. Hundar som kan andas problem löst, föda naturligt, para sig nqturligt, friska hjärtan, frisk benstomme, friska nervet och framförallt att de klarar att njuta av de åren de vandrar på jorden.

vallhund
2014-05-15 22:33
#5

Men räkornas anatomi medför inte högre risk för HD, t ex så ligger deras resultat snäppet bättre än bruksvarianten.
Schäfrar i Sverige har lysande HD statistik jämfört med resten av världen för här måste alla avelshundar ha  HD A eller B för att öht  regga valpar efter sig. Svenska Schäfrar lider inte av sin anatomi, mer än att deras kroppar/konstitution inte håller för hårt bruksarbete, men det gör inte fläskweilerns heller.

De är inte vackra att se på, men som sagt snäppet (statistiskt signifikant) bättre än bruksvarianten. I resten av världen är det en helt annan sak. 

Övriga missfoster du tar upp är just missfoster, där man premierar osunda skönhetsideal. Dessa skönhetsideal tror jag inte ha så mycket med inavel att göra. Det är lixom två olika saker, båda väldigt problematiska.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Inkanyezi
2014-05-15 23:01
#6

Visst har utseendet "rasstandarden" på flertalet hundraser med inavel att göra. Man avlar ju för att åf en viss typ av avkomma, och inavel används för att dubbla anlag. Det sker ju knappast med någon större precision, så också en del oönskade anlag dubbleras. Men själva principen för att avla fram en ras är att man väljer ut individer med önskade egenskaper, avlar på dem, och fortsätter med ett visst mått av inavel.

Den enda ras som jag upplever som sund är border collie. Men där finns inget utseende i standarden.

Annons:
vallhund
2014-05-15 23:17
#7

Utseendet ja, men inte de extrema utseendena. En av raserna med minst avelsbas är Collien, tycker du att det är en osund ras?

Polarraserna är sunda, en del andra arbetande gamla raser som de stora herdehundarna är oxå sunda, likaså vinthundarna från Nord Afrika och Främre Orienten. För att nämna några.

Mopsens intryckta nos beror mer på selektiv avel på så plattnosade  huvuden som möjligt o knappast pga inavel osv.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Inkanyezi
2014-05-15 23:23
#8

Selektiv avel innefattar i regel en viss grad av inavel, och jag har inte påstått att den platta nosen hos mops exempelvis, eller schäferns defekter BEROR PÅ inavel, det funkar inte på det sättet. Inaveln dubblerar anlag, och det är en metod för att renodla anlag som man vill ha - exempelvis platt nos eller korta ben - och få fram en stabil ras där de egenskaperna uppträder med stor regelbundenhet.

Inavel skapar inte defekter, men anlag dubbleras, och defekter som finns bland anlagen kan på så sätt också slå igenom på liknande sätt som de önskade egenskaperna.

vallhund
2014-05-16 00:11
#9

Vilka är Schäferns defekter?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Inkanyezi
2014-05-16 00:20
#10

#9 Jag tror att den frågan går utanför trådens ämne.

vallhund
2014-05-16 02:24
#11

#10

Så du tycker det är OK att skriva att Schäferns defekter beror på inavel utan att skriva vilka defekter rasen har?

Intressant debatteknik.

Det är ungefär lika informativt som att skriva goddag yxskaft!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

vallhund
2014-05-16 04:54
#12

Titeln på artikeln är: Friska hundraser lika inavlade som sjuka.

Några utdrag för er som inte orkar läsa hela artikeln:

"Generellt friska hundraser är inte mindre inavlade än de raser som är mest sjukdomsbelastade. Den slutsatsen drar populationsgenetikern Mija Jansson efter att ha jämfört stamtavlor från 1970-talet och framåt med veterinärdata. "

"Inga jakthundsraser finns med i gruppen med de raser som har störst hälsoproblem. Men en gemensam faktor för de flesta raserna i den gruppen är att de är mycket storväxta och/eller mycket tunga.
– Det finns ingen skillnad i genetisk variation mellan grupperna från 1970-talet och framåt, så frågan är hur mycket av deras problem som är genetiskt betingade och hur mycket som beror just på att de är stora och tunga, säger Mija Jansson."

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

vallhund
2014-05-16 06:03
#13

Mera:

4 stövarraser blir en?
http://svenskjakt.se/hund/jakthundsraser/fyra-stovarraser-blir-en/

Svenska hundraser hotade?
http://svenskjakt.se/hund/jakthundsraser/svenska-hundraser-hotade/

Efter en del letande så hittade jag referenser till den länkade artikeln i #0

http://www.zoologi.su.se/about/staff/person.php?suuid=maja2406

Där finns länkar till publicerat material av Mija Janson, doktorand vid Sthlms Universitet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Inkanyezi
2014-05-16 10:05
#14

#11 av vallhund
Jag har INTE skrivit att schäferns defekter beror på inavel.
Det är en förbannad lögn!
Lär dig läsa!

Allumania
2014-05-17 10:27
#15

#5cI villket skede talar jag om inavel och om svenska hundar? Jag talar om världen över. Om osunda skönhets ideal. Som du uttrycker det "missfoster", i någons ögon är just dehär "missfostret" vackert. Jag poängterar friska hundars viktighet och det faktummet att man borde få avla över gränserna för att tillföra mera gener. Mera variation genetisk variation skadar ingen ras i min mening, och ävenni detts fall understryker jag att just friska individer bör användas.

Taxelina1
2014-05-19 09:10
#16

Under de år jag jobbat med tax så har jag sett den negativa utveckling som taxen råkat ut för. Vi har avlat på jakttaxen som är lite högre och kanske inte lika "vacker" som utställningstaxen, som blivit så lågställd att bröstkorgen oftast nuddar marken ! De senaste åren har även drevprovsmeriterna dalat konstant medans viltspåren ökar starkt. Taxägarna slutar jaga med sina taxar mycket på grund av rovdjurs trycket. Likadant är det inom stövarna. Populariteten har inte dalat, men folk vågar inte längre jaga med sina stövare. På grund av rovdjurstrycket. Vi har avlat på både taxar och stövare, men lagt ner den aveln nu, liksom många fler än vi. Både taxar och stövare över lag är underbara jakt/familjehundar och det är tragiskt och ledsamt när man ser åt vilket håll det går åt med våra inhemska raser. Raser vi i stället borde vårda.

Hälsning från en stor djurvänCool

Taxelina1
2014-05-19 09:24
#17

#2 Det görs ibland så kallade X korsningar då man avlar in en ny liknande friskare ras i den sjuka rasen för att få in nytt blod. Sen parar man avkomman och efter tre generationer räknas den sedan som renras. Det sker under planerade former genom avelsråden och rasklubben. Det gjordes bland annat med shillern där man korsade in luzernerstövare. Hur det slutade vet jag tyvärr inte. Men har sett en avkomma som ser ut precis som en chiller och friskare.

Hälsning från en stor djurvänCool

Inkanyezi
2014-05-19 10:09
#18

För att återknyta till det som benämns "defekter". Man kan ha olika uppfattning om vad det innebär, men helt klart är att en för grund ledskål i höftleden är en defekt, som i högre grad ger sig tillkänna som funktionshinder när hunden har hög vikt och är dåligt musklad.

Att ledskålen blir grund kan knappast ha enbart med miljö att göra, om det inte direkt handlar om felaktig fodring under tillväxttiden. Att sådan otillräckligt näringsrik fodring skulle ge sig tillkänna enbart i höftledens ledskål är ett orimligt antagande. Mer rimligt är att tänka sig att defekten har ett genetiskt inslag, att den till en betydande del ingår i arvsmassan. Defekten finns hos många hundraser - man skulle kunna misstänka att den finns hos alla. Frågan som osökt kommer upp då är om samma defekt finns hos vilda hundar, dingos, vargar?

Man kan också se att bättre muskulatur och lägre vikt i hög grad kan kompensera för den grunda ledskålen, så att en hund med HD kan leva ett gott liv om man inte låter den bli tjock, och om man håller den i form med lämplig motion. Det innebär i praktiken att defekten inte behöver vara allvarlig för individen.

Samtidigt torde det ju vara rätt klart vid det här laget att anlagen finns också hos individerna som är fria, eftersom parning av HD-fria individer ger avkomma som har ungefär samma fördelning av dysplasier som avel på hundar och tikar med lindrig dysplasi. Vi vet egentligen i stort sett ingenting mer om precis vad som gör att vissa individer blir HD-fria och andra manifesterar olika grad av HD.

Men att HD finns hos schäfer är obestridligt, lika obestridligt som att den åtminstone till en del är genetiskt betingad, även om vi inte känner orsaken eller precis vilka anlag som befordrar den. Att dysplasin är mer besvärande och funktionsnedsättande för en tung hund är inte heller någon hemlighet, liksom att en väl musklad hund har lättare att leva med defekten, oavsett grad.

Och genetik är knepigt. Ett anlag som befortdrar en defekt, kan också vara ett som framhäver en önskad egenskap. Man skulle kunna tänka sig att HD-generna samtidigt ger bättre luktsinne eller högre intelligens, och att vi om vi kunde spåra dem och eliminera dem ur aveln, också sänker andra egenskaper som vi gärna vill ha. Genetiskt HD-fria hundar som inte kan spåra och som är dumma som spån, så att de kanske inte ens kan hitta hem, är kanske inte vad man skulle vilja avla fram.

Taxelina1
2014-05-19 12:54
#19

#18 Du har helt rätt…

Hälsning från en stor djurvänCool

vallhund
2014-05-19 14:04
#20

#14 Jag ber om ursäkt, jag misstolkade dina inlägg.

Trodde jag postat det, men tydligen gjorde jag något fel när jag postade.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: