Annons:
Etikettsök-och-spår
Läst 1039 ggr
Perly
9/20/14, 7:34 PM

Lägga spår

Åker och aktiverar och tränar med min mammas 5 månaders valp ett par gånger i veckan och hon älskar helt klart att spåra, spårar nästan konstant på promenader (myyycket hjort runt omkring).

Har prövat lägga två kortare spår (100m) med hjälp av grisöra och det har hon klarat med finemang dock så skulle jag vilja ha tips på var man kan köpa blod/klövar etc. att lägga spår med? 

Hur mycket kan jag länga spåren vartefter hon klarar dem problemfritt?

Alltid Oavsett

Annons:
KimE
9/22/14, 8:17 AM
#1

Hör med närmaste jaktlag/jägare klövar finns det gott om den här årstiden.

AktivaSiri
9/22/14, 9:36 PM
#2

Nötblod brukar kunna gå att köpa fryst i matvaruaffären, dock får du inte lägga blodspår hur som helst. Du måste dels ha tillstånd från jordbruksverket, samt tillstånd av markägare om du själv inte är det. 

Får du tag på viltblod så behöver du inget tillstånd. Men det är ju svårt att få tag på om man inte känner någon som jagar.

Mer att läsa finns här, http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/produkterfrandjur/blodsparning.4.5aec661121e2613852800010670.html

Klöver får du tag på från jägare, kolla om du känner någon som känner en jägare om du själv inte gör det. 

Sedan kan du börja dra svårare spår och låta dem ligga fler timmar innan ni börjar spåra.

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Perly
9/22/14, 9:53 PM
#3

Tack för svar, då ska jag ta o prata med mammas grannar om någon av jägarna de känner skulle kunna avvara lite blod och någon klöv. 

#2 Hur mycket tror du är max sträcka att begära att en 5 månaders valp ska spåra? (Kanske är väldigt individuellt?)

Alltid Oavsett

AktivaSiri
9/22/14, 11:01 PM
#4

Klövarna är nog inga problem, jag hade inte sagt nej om någon frågade och tror ingen annan hade gjort det heller. Blod kanske kan vara värre.

Jag tror det är som du säger, individuellt. Även om valpen kanske klarar ett längre spår så är det nog viktigare att det är kul för valpen. Håll det hellre lite kortare och gör det liiiite svårare. 

Så hade jag gjort när valpen är så liten iaf :)

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Perly
9/23/14, 12:35 AM
#5

#4 med lite tur så, förhoppningsvis :) Då kör jag på det till att börja med, det senaste fick gå igenom hästhagen vilket gick över förväntan, lite väl fort bara. Får testa dra i "ordentlig" skog så borde det ju försvåras en del med tanke på att det går fler djur där. :)

Alltid Oavsett

AktivaSiri
9/23/14, 11:13 AM
#6

Ja, låt det ligga till sig ett par timmar med. När du har klöv så får ju den vara kvar i slutet och då lär hunden reagera annorlunda :)

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: