Annons:
Läst 1074 ggr
AktivaSiri
3/15/15, 8:14 AM

Infångandet av Siri

En jaktdag i höstas, andra hunden i jaktlaget hade tagit upp en älg och den skenade över vår mark. Efter en stund vände det upp i riktning mot området vi gick i. Så jag valde att börja styra lite mot riktningen de gick för att se om vi kunde genskjuta den.

Ser att vi kommer mitt framför dem, eller vad jag trodde, när de andra hunden är ca 800 meter bort. Men Siri försvinner helt plötsligt i andra riktningen. Förstår då att älgen är långt före den andra hunden och att vi nu hamnade mellan dem. Så Siri tog efter älgen och den andra hunden kom luffsandes efter i samma spår efter en liten stund.

Detta var första gången som hon tog efter en älg på ett spår som var så färskt. Dessvärre såg jag att det gick fort mot gränsen. De passerade gränsen och var då ungefär ett 2 kilometer från mig, jag ser och förstår att det kommer försätta skena. Så jag börjar skynda mig mot bilen som stod ganska långt bort för att försöka genskjuta. Men det är lättare sagt än gjort. Det är ganska långt att köra runt och det är ju bara skogsbilsvägar att köra på. Detta och att täckningen på GPSen började bli sämre gjorde att jag kände mig lite stressad. 

Men lite tur i oturen så hade den andra hundförare börjat åka efter för att försöka få stopp på sin hund. Han hade då sett Siri och sin hund och visslat. Hans hund hade fortsatt men Siri verkade stannat och vänt om ropade han på radion. När han visslade befann han sig i en stor ledningsgata och hundarna var ca 1 km bort så han visste inte riktigt var hon sprungit. 

Men jag åkte dit han hade sett dem och ganska snabbt fick jag in Siri på GPSen och såg att hon sprang i samma spår långsamt tillbaka. Så jag gick in i spåret en bit i skogen och sedan kom hon luffsandes efter en liten stund. Var inte helt intresserad av att komma till husse och avsluta jakten men till sist så. Då befann vi oss ca 5 km fågelvägen från närmsta gräns till rätt jaktmark, lite synd att älgen inte stannade i vårt område.

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Annons:
bell
5/3/15, 5:42 AM
#1

Ja ibland önskar man gränserna på HELT andra platser än vad de är ;) Skönt ändå att det gick bra att hitta henne

AktivaSiri
5/11/15, 8:41 PM
#2

Ja man ska ha lite flyt ibland :)

I höst hoppas jag bara att det flytet blir att hon hittar och får stopp på någon älg ;)

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Upp till toppen
Annons: