Annons:
Etikettövrigt
Läst 1106 ggr
AktivaSiri
2015-05-11 20:42

Tre dagar med bäverjakt

Ons-fre, som för övrigt är sista dagen då bäver är lovligt, så ska jag äntligen komma iväg och jaga! 

Bävrarna är aktiva så jag hoppas på framgång. Någon annan som varit ute och jagat bäver?

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Annons:
fridaas
2015-05-11 20:48
#1

Åh spännande Hur jagar man bäver?

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

AktivaSiri
2015-05-11 22:50
#2

Beror lite på förutsättningarna. Men det vanligaste oavsett är ju att man sitter och vakar på något sätt. Det kan vara på land eller från kanot/båt om det är i en å.

Våra hyddor ligger i en våtmark där det går en bredare bäck genom. Vi sitter främst på land och väntar.

Jakten underlättas ju av att man i förväg rekar lite var hyddorna ligger och var de har sina foderplatser.

Sen när man väl ger sig ut så är det smyga fram till platsen som gäller, ha koll på vinden då de är mycket känsliga på doften. Sedan får man vänta.

Det går ju smyga runt om man vill det men det är enl. mig svårare att lyckas om det inte är väldigt öppet/lätt att smyga.

Bävrarna är ju mycket vaksamma och känner de doften så försvinner de. Hör de ljud kan de ligga och vänta en stund och sedan fortsätta, men det är lömskt det med.

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

fridaas
2015-05-12 00:42
#3

Jaha där ser. Spännande! Skitjakt på er!

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Taxelina1
2015-05-12 10:17
#4

Här har det blivit 3 bävrar. Jag har själv inte jagat utan mina familjemedlemmar. Det har varit kalla blöta blåsiga kvällar, men till slut gick det. Och det finns många kvar i kanalen.

Hälsning från en stor djurvänCool

AktivaSiri
2015-05-12 21:38
#5

Härligt :) Finns det kvar till hösten/nästa år.

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Taxelina1
2015-05-13 10:55
#6

Bävrarna har funnit i kanalen i många år, så dom som är kvar stannar nog🙂

Hälsning från en stor djurvänCool

Annons:
Upp till toppen
Annons: