Annons:
Etikettjaktprov
Läst 1301 ggr
[tk1971]
2015-05-22 10:17

Tips - viltspår?

Min terrier (snart 2 år) har visat att hon kan spåra, och är bra på det (1:a pris i öppen klass). Men hon kan också vara okoncentrerad och fullständigt omöjlig (har även fått en 0:a då ingenting fungerade).

Hur ska man få henne att förstå att det är ett enda spår hon ska följa ända till slutet? Och hur gör ni med startrutan?

Vi testade två startrutor i morse, med bara ett kort spår. Hon var okoncenterad i den första rutan och jag fick påminna henne ett par gånger om vad hon skulle göra. Det gick lite bättre i den andra rutan, och vid slutet hade jag lagt både en klöve och lite mjukmat som hon slukade. Klöven bar hon som vanligt till bilen.

Hjälper jag henne för mycket? Borde man visa henne att om hon flamsar för mycket och gör en massa annat så åker vi hem utan klöven?

Jag tror att hon vet precis var spåret går, men väljer att göra andra saker. Hoppas på lite snabba tips, vi ska tävla snart igen.

Annons:
Vattnadal
2015-06-27 13:02
#1

Testa att lägga något spår som blodspår, dvs mer berikningstränk ett tag. för att tända henne mer.
Ta en ny klöv, aldrig använd, undvik att ta i den, så att den luktar bara rådjur (om det är det du brukar lägga med). Valla av startområdet, så att det inte går att känna exakt vad du pysslat med där (ännu bättre är om du kan få någon annan att lägga spåret). Dra in klöven i rutan, gör uppsparket med klöven (påse på handen för att inte förstöra viltlukten på klöven), bloda massor, kanske lägga spåret med stav istället för flaska, då kan du bloda mer, och släpa klöven bakom staven, och själv gå bredvid spåret.

Kanske testa något läskigare vilt, som älg, vildsvin, eller en hel hare som ofta får hundarna att gå mer spårnoga.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: