Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 1390 ggr
fridaas
2015-10-27 13:13

Välja rätt valp

Jag och sambon satt och diskuterade om nästa valp för ett tag sen och kom fram till att vi har helt olika uppfattningar och krav på föräldradjuren. Jag vill ha meriterade föräldrar, med bra höfter och knän, båda föräldrarna ska vara trevliga familjehundar utan rädslor och aggressivitet. Sambon håller med mig på merititerna, höfter och knän. Men han har inga problem med att föräldrarna kan ha rädslor eller vara aggressiva på något sätt. Hur tänker ni där? Jag tror att både rädslor och aggressivitet både är ärvbart och handlar om uppfostran, medan han tror att det bara har med uppfostran att göra. Men att ta valpar efter en hund som vaktar sitt byte när man har skjutit något för den, tycker jag är fel eller om den är aggressiv runt mat. Och jag tror det går över på valparna, speciellt om det är mamman som är rädd eller aggressiv.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
Lucky12
2015-10-27 13:27
#1

Jag tycker absolut inte att man ska köpa en ras eller en hund som har aggressiva härstamning. En bra familjemedlem ska vara en glad och snäll hund. Visa raser har ju lättare än andra till att bli aggressiv men tycker absolut inte att man kan säga att om man letar efter familjehund att det är okej att den är aggressiv. Då är det ingen familjehund! Hoppas ni hittar det ni letar efter. Själv kan jag tipsa väldigt mycket om en jakt cocker spaniel. Perfekt familje medlem, super snäll hund med bra höfter och är jakt glad! ☺️😉

[LoveUnite]1
2015-10-27 13:29
#2

Jadu…

Alltså ren aggressivitet som är pga sjukdom kan ju självklart vara ärftlig.

Snackar vi om osäkerhet som folk gillar att kalla för aggressivitet (hundar som skäller, morrar osv) det handlar mer om att uppfostra hunden rätt, en hund är en individ och med osäkerhet kan mkt spela in.

Blivit skrämd som valp, kanske uppfostrat valpen strängt och den behövde mild osv osv, så mkt kan spela in.

Är en förälder osäker och en säker i sig själv hade jag ej sett det som problem så länge de är bra föräldrar.

Däremot är en förälder aggressiv, har attackerat människor och djur då skulle jag inte ta en valp, risken är stor att det är någon sjukdom eller mentalt fel på någon av valparna också.

Samt… är dålig uppfödning om någon avlar på en sådan hund.

Att en hund vaktar bytet har inget med aggressivitet att göra, något har hänt så det är bristande tillit mellan förare och hund.

Bara för en hund morrar, vaktar o skäller gör den inte till aggressiv.

vallhund
2015-10-27 13:34
#3

Enkelt uttryckt:

Du har rätt o din man har fel.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

AktivaSiri
2015-10-31 11:58
#4

Håller främst med dig, men man får väl se lite till omständigheterna när de uppvisat rädsla aggressivitet. 

Men är de aggressiva eller rädda hela tiden så håller jag helt med dig.

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Upp till toppen
Annons: