Annons:
Etikettträning-och-aktivering
Läst 1637 ggr
e94h
2015-11-05 21:10

Jaktspaniel (english springer spaniel)

Hej! Det här inlägget kanske hamnar helt åt pipsvängen nu men jag gjorde så gott jag kunde. Jag är på jakt (no pun intended) efter en hund. Jag har fastnat lite för en engelsk springer spaniel men vill helst inte ha utställningsvarianten. Upptäckte då att det även finns en jaktvariant av rasen. Det lilla kruxet är att jag inte jagar. Jag kan tänka mig att aktivera hunden på i princip alla andra sätt, men inte genom jakt. 

Kort fakta om mig och hur mitt liv ser ut/kan komma se ut med en hund. SNÄLLA säg bara att jag är ute och cyklar i val av hund om så är fallet, bli inte arga över att jag ens överväger rasen om ni nu inte tycker den passar. Jag ber er ju om hjälp eller hur? 

Jag är 21 år (tjej) som pluggar. Har ytterst sällan dagar längre än mellan klockan 10-12 om om så är fallet kan jag enkelt komma hem på lunchen och rasta vovven i ungefär 30 min. Jag bor i lägenhet, MEN det finns gott om skog och fält nära mig. Jag har växt upp med en jaktlabrador men det här blir min första egna hund. Jag kommer räkna med att den behöver aktiveras minst 3 timmar per dag men både fysisk och psykisk stimulans. Jag kan tänka mig agility eller liknande ungeäfr 1 gång i veckan (göra typ en heldag av det och åka till en klubb). Under många helger kommer jag åka hem till mina föräldrar och där kommer hunden kunna springa fritt på både mark och i vattnet då vi bor på landet. 

Jag är egentligen inte orolig för att hunden inte ska få den aktivitet den behöver utan är mer intresserad av hur skarp JAKTinstinkt de har.  Även om man uppfostrar dem helt utan jakt redan från start. Vårt jaktlabbe kunde inte brytt sig mindre om vare sig rådjur, vildsvin eller rävar. Förstår att alla hundar är individuella men eftersom jag inte haft någon erfarenhet av hunden vill jag höra med er som kanske har det! 

Tack på förhand!

Annons:
AktivaSiri
2015-11-07 00:38
#1

Jag tycker att du borde överväga någon form av jaktaktivering med, alltså träning.

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

FridaR
2015-11-07 22:07
#2

Jag har utställningsvarianten, men jaktlusten finns där fast i liten mängd.
Skulle rekommendera (utifrån min egen hund) att man t.ex spårar då dom har stort behov och intresse av att använda nosen. Kör personspår med min och ska börja med viltspår.
De uppfödarna och privatpersonerna som föder upp och äger jaktvarianten som jag har varit i kontakt med säger alla att hunden bör får utlopp för sin jaktlust, och kan vara svårt att endast ha som aktiv sällskapshund.
Är verkligen ingen expert utan går bara efter det jag har hört och mina egna erfarenheter 🙂 Hoppas du hittar den perfekta hunden för dig!

Vänliga hälsningar Frida Ramstedt
Sajtvärd för Terrier iFokus & medarbetare på Hundar iFokus
springandetassar.weebly.com

Hiro
2015-11-10 11:06
#3

Alla de jaktspaniels jag träffat är jaktgalna, de jaga allt. Allt från damm och kryp till djur och jag tror du skulle få det väldigt jobbigt med en sådan hund

Upp till toppen
Annons: