Annons:
Etikettträning-och-aktivering
Läst 2634 ggr
fridaas
11/18/15, 4:28 PM

Hiko

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Igår var vi och hämtade den nya hunden som är tanken att bli sambons jakthund, tills jag har klarat jägarexamen då tar jag över, fast det vet inte sambon om ;) Hur som haver tänkte jag berätta här om de framsteg, snedsteg osv vi gör. Tanken är att han ska användas som vildsvins- och älghund, han är 8 månader och en blandning mellan jämthund, gråhund och östsebirisk laika. Enligt förra ägaren ska det ha skjutits en älgkalv för honom nu i höst. Vi kommer dock inte låta honom jaga någonting nu i höst, men följa med ut i skogen ändå och få skogsvana ändå, eventuellt gå något eftersök. Just nu ligger all fokus på att få in vardagslydnad och muskla upp honom, han känns väldig svängig i bakdelen och extremt omslag där, så mycket promenader i blåbärs- och lingonris får det bli. Någon som har annat tips på hur man får upp musklerna framför allt i bakkroppen? Åka bil i bur är inte roligt enligt honom utan är en kamp varje gång, men han lär sig nog hoppas jag. På fredag när jag också är ledig blir det nog en del bilåkning bl.a.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
fridaas
11/19/15, 11:01 PM
#1

Nu har han bott här två nätter, tredje i natt som kommer. Första natten var riktigt kämpig för honom, han vandrade mycket, pep, var allmänt orolig och kissade inne tre gånger. Andra natten gick mycket bättre då sov han större delen men puffade på mig då och då och ville att man skulle klappa på honom. När klockan ringde vid kvart i sex fick jag ett par framtassar i bröstkorgen och en nos i ansiktet, sen sprang han till ytterdörren och pep och ville ut, så var ju bara att gå ut med hobom. Idag på dan hade han tydligen kissat inne två gånger till, på handuken som ligger vid vattenskålarna (hälften av vattnet hamnar utanför när han dricker), han gjorde likadant första natten så nu har vi tagit bort den ena handduken och får se om det händer något mer.än så länge är det lugnt iaf! Vardagslydnad har vi börjat med rejält och han har börjat förstå vad sitt betyder och att man ska sitta tills han får frikomando.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

AktivaSiri
11/21/15, 12:02 PM
#2

Kul :)

Det med bilen är nog en vanesak, sen så kommer det säkert bli bättre när han får börja jaga och kopplar ihop bilen med jakt. Min jämte blev ju som tokig så fort man drog på sig jaktkläderna då hon förstod att det var jakt på gång :)

Så skulle hon inte få följa med var det galet kämpigt att få in henne från morgonpromenaden före jag skulle åka iväg :p

Angående att muskla på honom. Jag skulle säga att ni kan låta honom springa fritt i skogen. Då får han ju mer träning än om ni går med koppel, samt får börja träna på söket/att lämna er. Men det hänger ju på att ni vågar, att inkallningen fungerar, eller att ni har pejl/gps.

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

fridaas
11/24/15, 7:51 PM
#3

2 själva bilåkningen är inget problem, det är bara buren som är jobbig för honom men nu har han börjat hoppa in frivilligt iaf, men man ser på honom att han inte är nöjd.

ang tokiga hundar vid jakt så var svärföräldrarnas hund likadan, skulle det jagas och hon inte fick följa med, fick de ta ner jaktkläderna till sambons morbror och byta om där, annars blev det ett jäkla liv på henne. Hon kunde sitta och yla konstant vid dörren tills svärfar och sambon kom hem igen.

_______________________________________________________________________________

Nu har Hiko bott här i en vecka iaf. På ett sätt känns som det som han alltid har bott här. Kloklippningen var inget roligt alls, men han fann sig i det så länge man mutade med godis, han är betydligt lättare att klippa än vad tiken är iaf!

De första dagarna kissade han inne väldigt mycket och väldigt ofta! Men det har blivit bättre sen vi begränsade vattenmängden, jag vet att man egentligen inte ska göra så, men han hätsdricker annars. Kan fylla två skålar med vatten och ser han att tiken närmar sig jagar han undan henne och dricker upp allt. Har testat att ha skålarna på olika ställen men han hätsdricker ändå, så nu fyller vi bara en skål till honom och ger innan promenaderna och efter, likadant till tiken + att hon får extra vatten i sin matskål när de får mat.

Ha honom lös går det bara att ha på gräsmattan, i skogen sticker han och lyssnar inte på inkallning, så där blir det långlina på ett tag tills vi kan bryta honom och få in honom.

Imorgon ska vi testa att ha honom ensam hemma med tiken för första gången, enligt förra ägaren ska han vara ensamhetstränad och klarar en arbetsdag utan problem ensam, men vi har inte velat testa något än, men imorgon blir det en 10min medan vi lämnar dottern på förskolan, så får vi se hur det går. Dock var han utan tiken idag en stund hemma, med bara mig och det var inte speciellt populärt, han gick och letade och vandrade. så på ett sätt är det ju en bekräftelse på att han ser henne som sin trygghet, vilket är bra.

Till helgen ska vi lägga spår honom, kompisarna sköt tre vildsvin i helgen som vi fick blod och klövar ifrån, så ska bli kul att testa honom på det nu när trikinproverna har kommit tillbaka.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

AktivaSiri
11/24/15, 11:05 PM
#4

Kul att det händer lite :)

Är avundsjuk då jag själv skulle vilja ha en ny hund…

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

fridaas
11/26/15, 9:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Det är väldigt kul att det händer saker! Och vår familj känns mer komplett nu än innan honom. Vad har du för planer på nästkommande? Hätsdrickandet har också blivit bättre, nu låter han tiken dricka utan att han behöver tömma skålarna, vilket är väldigt skönt och nu när drickandet har blivit bättre har han låtit bli att kissa inne också. Igår hände en olycka inne, stackarn blev stressad när sambon började dammsuga och kissade ner hela vardagsrummet -.- Men sambon lärde sig att släppa ut hundarna innan han dammsuger. I tisdags var vi och hämtade ny hundmat, kör färskfoder till båda. Och han började skälla som en galning i bilen så nej:ade honom, för enligt oss ska man inte skälla i bilen. Men fick hugg från återförsäljaren direkt, låter man inte en spetshund skälla när den vill skälla kommer den inte skälla i skogen. Vet inte riktigt om jag vill tro på det. Så jag tänker nog fortsätta säga till, en hund som skäller i tid och otid är en ouppfostrade hund enligt mig. Okej att han säger till att det kommer någon, men skälla stupalöst eller vakta bilen är inte okej.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Taxelina1
12/8/15, 1:57 PM
#6

Jätte kul att få läsa lite hur det går för er nya hund här😉

Visst ska man säga till en spets att den inte få skälla vid vissa tillfällen. Annars blir man ju lomhörd till slut🤪

Ska du jaga vildsvin med din hund kan jag varmt rekommendera att du skaffar en skydddsväst till hunden. Svårt med storleken innan den är riktigt färdigväxt. För att vänja den vid väst kan du ha täcke på den eller annat dom hänger på hunden. Annars finns risken att den blir ståendes stel som en pinne😃

Hälsning från en stor djurvänCool

Annons:
fridaas
12/8/15, 2:31 PM
#7

#6 skyddsväst blir det! Ska bara hitta någon som är bra och inte kostar multum ;) hittade en på jaktia som verkade bra där man kunde ställa in bredden på den med tre eller fyra olika storlekar. Längdmässigt tror jag inte han kommer bli större nu, utan bara att han kommer muskla på sig. Han har reflextäcke på sig nu när det är mörkt och den går han obehindrat i när man väl fått på den, han är inte speciellt nöjd att ta på varken selen eller täcket, men han lär väl sig hoppas jag. Idag lärde han sig hur man öppnar ytterdörren så han och andra hunden smet, tur man har snälla och uppmärksamma grannar iaf! Så nu blir det att skaffa grind till hallen, än så länge har de inte fattat att de skulle kunna hoppa över grinden till vardagsrummet om de bara vill, de får inte vara där på nätterna eller när vi inte är hemma, så Celine hoppar upp i soffan och Hiko tuggar på sladdar. Bilåkandet går bättre det med sen vi skaffade adaptilhalsband, nu kräks han inte längre pga stress. Har även adaptil doftgrej hemma, då tiken är skotträdd och det börjar närma sig nyår. Hiko har slutat kissa inne också sen vi skaffade det (han kissade inne när barnen var för stökiga eller när man dammsög innan).

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

fridaas
12/17/15, 7:02 PM
#8

I söndags släppte sambon honom för första gången för att se hur han beter dig i skogen. Han söker 400-600m sen kommer han tillbaka. Han hade tre rådjur som hoppade upp mitt framför näsan på han och sambon och då kunde han inte låta bli att springa efter i 200m innan han kom tillbaka. Det är skönt att han än så länge inte tar längre sökrundor än vad han gör, då markerna inte är så stora. Sambon var riktigt nöjd med honom iaf. När de kom tillbaka låg det 4rådjursklövar och en älgskonk och väntande och han valde älgen först och fjantade runt ett bra tag tydligen. Idag är det dock en mycket missnöjd hund vi har här hemma. Vi valde att kastrera honom istället för tiken då vi är osäkra på om hon hade klarat en sövning bl.a. Men allt har gått bra med honom men han är nog både illamående, yr och trött nu. Men det är några timmar kvar innan han kan få smärtstillande igen. Förhoppningsvis håller hans jaktlust i sig iaf. Svärfars kastrerade hanhundar har iaf fortsatt jaga

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Vizzla
12/31/15, 4:59 PM
#9

Vacker hund. Lycka till!

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

fridaas
1/1/16, 5:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#9 tack så mycket! Så har det gått ett tag till sen sist. 2dagar efter kastreringen slutade vi med smärtstillande på honom, han blev helt hyper när han åt dem och det har inte verkat som han har haft ont sen dess. Dock fick tratten sitta på i över en vecka då han var och försökte slicka. I julklapp fick sambon en Gpspejl till honom och den testade vi på honom i söndags, trots jaktförbud tills idag egentligen. Han brydde sig ingenting om halsbandet iaf, vilket är skönt, svärfars förra hund försökte bita av sladden på sin. Första 3km höll han sig runt fötterna på oss, var max 20m ifrån oss hela tiden. Men på hemvägen vid vattenhålet stack han i väg och sökte av området i 500m i ca 15min. Det rör sig en hel del älg där och vi hade älg inne dagen innan under harjakten. Så det var nog dem han kände av. Riktigt fin sökrunda gjorde han iaf trots att han inte hittade något. Men det gör ingenting. Dock ser man på honom att han inte riktigt fattar vad det är han ska leta efter, men vad kan man begära av en 9månaders?! Han lär sig så småningom. Gårdagen gick över förväntan, han höll sig lugn tills de började smälla smatterband och tjutande raketer, dem tyckte han inte om. Men så fort det var över var det full lek igen. Vi var lite oroliga för att han eventuellt skulle ta efter tiken när det kommer till raketer, hon är livrädd för dem. Men hon skötte sig också bättre än vad vi trott. Tog in bilburen (största tryggheten) inomhus och stängde in henne där tio i 12 så fick hon ligga där under tiden de sköt som mest, hon tittade inte ens upp när de började smälla, väldigt skönt! Nästa vecka är tanken att släppa Hiko i skogen.igen på älg. Får se hur det går.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Taxelina1
1/10/16, 1:43 PM
#11

Visst är det kul att få följa en unghunds utveckling. Det händer något nytt varje gång.

Skönt att det gick bra vid nyår. Det är som du skriver, väldigt lätt att unghunden tar efter den äldres beteende och blir skotträdd.

Hälsning från en stor djurvänCool

AktivaSiri
1/12/16, 2:07 PM
#12

Kul att det verkligen verkar gå framåt för er :)

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

fridaas
3/5/16, 10:44 PM
#13

Nu är det några veckor sen jag uppdaterade igen.

Veckan efter nyår släppte vi honom två gånger, andra gången var jag med och han verkar ha en förkärlek till att hoppa över bäckar, för det var det enda vi gjorde kändes det som 😉 hur som haver hittade han dygnsgamla spår efter både älg och gris som han följde i 2km innan han kom tillbaka. Sen fick han upp något ( vi gissar på rådjur) för han sprang i väg 5km ungefär innan han släppte och kom tillbaka. Riktigt skönt att han kommer på invissling iaf.

Efter det har han inte blivit släppt något pga för hård skare och sjukdomar hos oss, så just nu har vi en understimulerad unghund i trots- och spökålder, underbar kombo.. godisgömmor fungerade ett tag, men nu börjar han lära sig hur han ska göra så det är dags att komma på något annat.
iom att han är så understimulerad har han blrjat ta sig friheter, bl.a att sno mat från diskbänken om man glömmer stänga till köket, måttligt roligt.

Dock har vi nästintill lyckats få honom att sluta skälla på främmande människor när vi är ute och går i byn ensamma med honom, är tiken med skäller han konstant, så där krävs massor med träning.
Så fort jag har blivit av gipset runt handleden så är tanken att jag ska ta med honom in till stan, ensam, och öva människo- och hundmöten. för som det är nu orkar jag inte hålla honom ordentligt med bara en hand som även den är lite mörbultad.

Nu när våren förhoppningsvis börjar komma blir det en massa tid på skyttebanan då jag behöver lära mig skjuta så jag kanske kan ta jägarexamen en vacker dag. Så då blir det både skottträning och möten med hundar och människor och i sommar är tanken att han ska bli släppt i vildsvinshägn så vi får se hur han jobbar innan vi släpper honom.

Ett vildsvin har han varit och luggat med föresten kom jag på, en kompis sköt en som han fick lukta lite på, läskigt först men sen väldigt intressant tydligen. Har klövarna hemma, så tänkte lägga spår åt honom så fort den värsta snön och skaren har försvunnit.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
fridaas
5/30/16, 6:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Ytterligare ett tag sen nu. För några veckor sen la jag Hikos första spår, men enbart en älgklöv, alltså inget blod i som vi brukar till andra, men i brist på blod och understimulerad hund fick det bli så. Och han tog upp spåret på en gång utannatt jag ens visat var det började (som vi brukar till nybörjarhundar), han tappade i vinkeln men fick upp spåret ganska snabbt igen och blev överlycklig när han funnit klöven. Dock visade han oönskade beteenden då, som vi får försöka få ur honom. Han morrade rejält och försökte naffsa efter sambon när han skulle ta benet ifrån honom, men efter ett par gånger accepterade han att man tog klöven direkt och sen fick han behålla det. Förra helgen var det dags för ett nytt spår, då med vildsvinsklöv, då tanken är att han egentligen ska vara vildsvinshund. Inte lika roligt att spåra och klöven gav han sjutton i tills han fick springa efter och jaga den istället. Han tappade en hel del i spåret och vindande massor, så det behövs tränas mer på. Annars är han ett fluffmonster som bara lyssnar när han själv vill. Och man märker på honom nu att han har det jobbigt i värmen, så får bli att försöka hitta någon kylmadrass eller liknande som han inte kan bita sönder, biabädden han hade är uppäten och likaså en annan madrass de hade, den rev han sönder för att kunna bädda in sitt ben i.. Som tur är gillar han att bada och vara i svärföräldrarnas hundgård när vi är hos dem.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

AktivaSiri
6/19/16, 1:08 PM
#15

Att han vaktar sitt ben kan jag tycka är ok, men han ska inte vakta området kring benet. 

Jag personligen tycker att det är lite svårt det där med jakthundar, till viss del vill iaf jag att hunden ska tycka att älgen eller grisen som skjuts är hundens. Det ska ju vara ett byte som hunden är nöjd över. Men som hundförare/matte/husse så ska det egentligen aldrig bli ett problem att ta bytet från hunden, såklart med massa beröm. Men att "främlingar" inte kan gå fram till skjutet vilt är, iaf i mina kretsar, förekommande då hunden försvarar bytet.

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

fridaas
6/20/16, 8:46 AM
#16

#16 hos oss är det ett helt oönskat beteende när de vaktar. Men det har nog med att göra om tidigare erfarenheter, svärföräldrarna hade tidigare en hund som vaktade riktigt rejält och som försökte hugga en om man kom i närheten av det djur som var fällt, det kvittade om man hade skjutit för honom eller om man bara tog med honom för att se vad som blivit skjutet. Hur som haver så har hiko varit själv hos Svärföräldrarna (utan tiken alltså) för första gången i helgen och har tydligen varit hur lugn som helst. Är tiken med brukar han vara som en duracellkanin på extasy eller nått. Så de fick se en sida av honom som de inte är vana vid. Hemma brukar han vara hyfsat lugn, men tuggar ta mig tusen på allt han inte ska tugga på trots massor med tuggleksaker och ben. Just nu vet jag inte riktigt hur jag ska få honom trött och riktigt lugn, försöker träna lydnad med honom, men oftast slutar det med en söndernaffsad hand för att han hetsar upp sig för mycket. Viltspår läggs när vi har klövar, men som sagt är det bara älg som är roligt och det har vi inga kvar. Godisbollen är söndertuggad. Måste skaffa mig ett hundförsrbälte snart, mina handleder tar alldeles för mycket stryk av hans dragande, något vi försöker jobba på, men det går väl sisådär.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

AktivaSiri
6/20/16, 11:47 AM
#17

Har ni jobbat på någon form av passivitetsträning?

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

fridaas
7/14/16, 11:00 AM
#18

#17 massor! Allt ifrån att åka in till stan och sitta på en bänk rakt uppochner och bara låta folk och hundar passera, till att inte få röra maten i skålen förrän man får ett varsegod, som tar olika lång tid att få bl.a. I lördags var nog första gången jag såg honom riktigt trött, gick spår med honom på fredagen, han fick spåra upp sin egen mat (blandade vätskan från färskfodret med vatten och hade maten i slutet som belöning), tog en bra stund innan han fattade vad han skulle göra. Sen var sambon ute och gick med honom i skogen en timme på lördagmorgon, utan att jag visste något, så vid 11tiden var jag ute med honom igen och gick i 3timmar och sen spår på kvällen för att få sin mat igen. Sen orkade han inte ens lyfta huvudet när svärfar gick in i köket (båda hundarna brukar stå som klistrade på honom när han går dit). Dagen efter sen var vi iväg så hundarna fick vara själva i 3timmar och då passade de på att äta upp en sele och ett halsband -.-' Förhoppningsvis har jag en sele liggande någonstans, har inte riktigt råd att köpa en ny just nu, får vänta tills lönen kommer.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Upp till toppen
Annons: