2 själva bilåkningen är inget problem, det är bara buren som är jobbig för honom men nu har han börjat hoppa in frivilligt iaf, men man ser på honom att han inte är nöjd.
ang tokiga hundar vid jakt så var svärföräldrarnas hund likadan, skulle det jagas och hon inte fick följa med, fick de ta ner jaktkläderna till sambons morbror och byta om där, annars blev det ett jäkla liv på henne. Hon kunde sitta och yla konstant vid dörren tills svärfar och sambon kom hem igen.
Nu har Hiko bott här i en vecka iaf. På ett sätt känns som det som han alltid har bott här. Kloklippningen var inget roligt alls, men han fann sig i det så länge man mutade med godis, han är betydligt lättare att klippa än vad tiken är iaf!
De första dagarna kissade han inne väldigt mycket och väldigt ofta! Men det har blivit bättre sen vi begränsade vattenmängden, jag vet att man egentligen inte ska göra så, men han hätsdricker annars. Kan fylla två skålar med vatten och ser han att tiken närmar sig jagar han undan henne och dricker upp allt. Har testat att ha skålarna på olika ställen men han hätsdricker ändå, så nu fyller vi bara en skål till honom och ger innan promenaderna och efter, likadant till tiken + att hon får extra vatten i sin matskål när de får mat.
Ha honom lös går det bara att ha på gräsmattan, i skogen sticker han och lyssnar inte på inkallning, så där blir det långlina på ett tag tills vi kan bryta honom och få in honom.
Imorgon ska vi testa att ha honom ensam hemma med tiken för första gången, enligt förra ägaren ska han vara ensamhetstränad och klarar en arbetsdag utan problem ensam, men vi har inte velat testa något än, men imorgon blir det en 10min medan vi lämnar dottern på förskolan, så får vi se hur det går. Dock var han utan tiken idag en stund hemma, med bara mig och det var inte speciellt populärt, han gick och letade och vandrade. så på ett sätt är det ju en bekräftelse på att han ser henne som sin trygghet, vilket är bra.
Till helgen ska vi lägga spår honom, kompisarna sköt tre vildsvin i helgen som vi fick blod och klövar ifrån, så ska bli kul att testa honom på det nu när trikinproverna har kommit tillbaka.